Eduskuntavaaliehdokkaiden sosioekonominen tausta vaikuttaa merkittävästi valintaan
Tarkastelen artikkelissani kansanedustajaehdokkaiden taustatekijöiden vaikutusta valituksi tulemisen todennäköisyyteen.
Yhtenä edustuksellisen demokratian ihannemallina voidaan pitää ns. parlamentti kansan peilikuvana -mallia, jota kutsutaan myös deskriptiiviseksi edustamiseksi. Kansanedustuslaitokseen valittujen kansanedustajien tulisi sen mukaan muistuttaa taustaominaisuuksiltaan äänestäjiä.
On kuitenkin selvää, että parlamenttiin valitut kansanedustajat eivät ole edustava otos kansasta.
Peilikuvamallin edistämiseksi politiikan teoreetikot ovat ehdottaneet esimerkiksi kiintiöitä naisille ja etnisille vähemmistöille, jotkut jopa kansanedustajien arpomista aidosti edustavan parlamentin valitsemiseksi. (esim. Dovi 2002; Müller ym. 1972).
Peilikuva-mallia on kritisoitu esimerkiksi sillä perusteella, että kansalaisten edustamisessa tärkeintä ovat teot, ei se kuka niitä tekee (Pitkin 1967). Tällaista edustamista kutsutaan substantiiviseksi eli mielipide-edustamiseksi.
Eräät teoreetikot pitävät edustamista aktiiviseen väitteeseen perustuvana prosessina, jolloin ”äänettömillä”, esimerkiksi eläimillä, kasveilla tai tulevilla sukupolvilla, voi olla omat edustajansa (esim. Saward 2006).
Joseph Schumpeterin kaltaisten demokratiaa kilpailun kautta määrittelevien teoreetikkojen mukaan edustuksellisuudella ei ole mitään merkitystä, sillä kansan ”edun” ja ”tahdon” kaltaiset määreet ovat liian epämääräisiä, jotta päätöksenteko voisi pohjautua niihin.
Demokratia on tämän teorian mukaan yksilöiden ja puolueiden kilpailua äänistä, jonka palkintona on valtaa oman poliittisen ohjelman toteuttamiseksi vaalikauden ajaksi (Paloheimo & Wiberg 1996).
Kansanedustajien ominaisuuksien erilainen jakauma suhteessa kansaan voi johtua kolmesta syystä. Ensiksikin kansanedustajaehdokkaaksi ryhtyvillä henkilöillä voi olla tiettyjä ominaisuuksia sekä aineellisia ja sosiaalisia voimavaroja suhteellisesti enemmän kuin äänioikeutetuilla.
Vaikka puolueiden intresseissä on koota jokaiseen vaalipiiriin ehdokaslista, joka vetoaisi mahdollisimman moneen äänestäjäsegmenttiin, kuten opiskelijoihin tai eläkeläisiin, kansanedustajaehdokkaat ovat silti yhteneväisempi ryhmä kuin kansa.
Toinen mahdollinen syy on se, että eduskuntavaaleissa äänestävät kansalaiset ovat jo itsessään valikoitu näyte kansasta ja huonosti edustava otos koko äänioikeutettujen joukosta.
Jo vuosikymmenten ajan politologisessa tutkimuksessa on tiedetty, että äänestämättä jättäneet ovat keskimäärin nuorempia sekä heikommin koulutettuja ja ansaitsevia kuin äänestäneet.
Tämän lisäksi esimerkiksi Suomessa naisten äänestysaktiivisuus on perinteisesti ollut miehiä vilkkaampaa (esim. Wass & Borg 2012). Tällöin vaikka valittu parlamentti olisikin peilikuva äänestäneistä, se on silti vinoutunut suhteessa koko äänioikeutettujen joukkoon.
Kolmas mahdollinen tekijä on se, että äänestäjät suosivat tiettyjä ominaisuuksia ja resursseja omaavia ehdokkaita. Vuoden 2011 vaaleissa 44 prosenttia äänioikeutetuista ilmoitti tekevänsä äänestyspäätöksensä ensisijaisesti ehdokkaan pohjalta, vuonna 2007 jopa 51 prosenttia (Karvonen 2012).
Vaalitulokseen ja eduskunnan koostumukseen vaikuttavat merkittävästi nimenomaan ehdokkaiden henkilökohtaiset ominaisuudet.
Esimerkiksi ehdokkaan ulkonäöllä on tutkittu olevan vaikutusta äänestyspäätöksen syntyyn (esim. Berggren ym. 2010). Ehdokkaan korkea koulutustaso edesauttaa asiantuntevan imagon luomisessa ja korkea tulotaso taas mahdollistaa kalliin vaalikampanjan ilman vankkaa tukijajoukkoa.
Lisäksi aikaisempi mediajulkisuus esimerkiksi urheilun parista saattaa olla hyödyksi. Ehdokasjoukosta voi valikoitua vielä kapeampi joukko, jos tietyt poliittisen elämän ulkopuoliset ominaisuudet näyttävät parantavan valintamahdollisuuksia suhteessa kilpakumppaneihin.
Sosioekonomista profiilia määrittäviksi muuttujiksi valitsin veronalaisten ansioiden kokonaismäärän, lasten lukumäärän, koulutustason, siviilisäädyn, iän ja sukupuolen. Tarkastelu on rajattu ainoastaan nykyisten eduskuntapuolueiden sekä Ahvenanmaan ehdokkaisiin, sillä pienpuolueen ehdokkaan läpimenon todennäköisyys eduskuntaan on yleensä minimaalinen.
Valituksi tulleisiin lasketaan tässä artikkelissa myös varasijalle valitut, vaikka he eivät koskaan nousisikaan eduskuntaan. Henkilön tulo- ja tutkintotiedot ovat vuodelta 2013 ja tiedot sosioekonomisesta asemasta vuodelta 2012, koska uudempaa dataa ei ole vielä kirjoittamishetkellä käytettävissä. Hieman vanhentuneiden tietojen käyttö lisää jonkin verran analyysin epäluotettavuutta.
Ensimmäiseksi tarkastelen muuttujien vaikutusta valintaan taustamuuttuja kerrallaan ottamatta huomioon muita muuttujia.
Tämän jälkeen yhdistän muuttujat logistisessa regressiomallissa, jolloin selittävien muuttujien yhteisvaikutukset voidaan huomioida.
Lopuksi rakennan vuoden 2011 eduskuntavaaleihin pohjautuvan ennustemallin, jota sovelletaan vuoden 2015 vaalien tuloksen ”ennustamiseen”.
Vuonna 2015 politiikka miehistyi
Naisten osuus kansanedustajista on pitkäaikainen poliittinen kysymys. Harvassa demokraattisessa maassa naisedustajia on lähelläkään puolta kaikista valituista.
Vuonna 2015 eduskuntaan tai varasijalle valittiin naisehdokkaita vajaa 41 prosenttia kaikista valituista, ehdokkaista naisia oli vajaa 45 prosenttia (kuvio 1).
Kuvio 1. Sukupuolet sekä valituksi tuleminen vuoden 2015 eduskuntavaaleissa
Lähde: Tilastokeskus, eduskuntavaalit, omat laskelmat
Miehen todennäköisyys tulla valituksi oli n. 22 prosenttia suurempi kuin naisen. Miehen todennäköisyys tulla valituksi on suurempi niin istuvien kansanedustajien kuin uusien yrittäjienkin joukossa. Vuonna 2011 ero sukupuolten välillä oli lähes olematon, kun muita muuttujia ei otettu huomioon. Naisten kannalta vuoden 2015 vaalit sujuivat heikommin kuin vuoden 2011 vaalit.
Yhtä selitystä tälle muutokselle voisi hakea vaalien kärkiteemasta, Suomen taloustilanteesta. Sukupuolten välillä on havaittu olevan eroa siinä, mihin asioihin kansanedustaja kiinnittää kaudellaan huomiota.
Siinä missä naiset ovat esimerkiksi terveyslainsäädännössä miehiä aktiivisempia, on talouspolitiikka puolestaan perinteisempi miesten areena (esim. Thomas & Welch 1991).
Toisaalta on otettava huomioon, että edelliskauden pääoppositiopuolueet Perussuomalaiset ja Keskusta olivat vaalien kaksi suurinta puoluetta, ja kummankin edustajista miesten osuus on perinteisestikin ollut suuri, kun naisvoittoisempi SDP oli tällä kertaa vaalien suuri häviäjä.
Lisää aiheesta voi lukea Miina Keski-Petäjän kirjoituksesta Tieto&trendit-blogissa (Keski-Petäjä 2015)
Perhe ja ikääntyminen edistävät valintaa
Perheellisyydellä on väliä, kun asetutaan ehdolle eduskuntaan. Yhden lapsen vanhemmat tulivat valituksi eduskuntaan tai varasijalle noin 30 prosenttia todennäköisemmin kuin lapsettomat, ja lisälapset vain paransivat mahdollisuuksia. Vain vajaa 14 prosenttia valituista oli lapsettomia, kun ehdokkaista lapsettomia oli noin neljännes.
Naimattomien todennäköisyys tulla valituksi eduskuntaan oli selvästi alhaisempi kuin avioliitossa olevilla. Reilu neljännes kaikista ehdokkaista oli naimattomia, mutta eduskuntaan tai varasijalle heistä pääsi vain noin 20 prosenttia. Avioliitossa olevien todennäköisyys tulla valituksi oli lähes 80 prosenttia parempi kuin naimattomilla.
Mitä vanhempi ehdokas on, sitä todennäköisemmin hän tulee valituksi. Edustajaksi tai varasijalle päätyi 179:stä alle 30-vuotiaasta ehdokkaasta ainoastaan n. kahdeksan prosenttia, kun yli 60-vuotiaista ehdokkaista valituksi tuli vajaa 20 prosenttia. 30‒39-vuotiaiden todennäköisyys tulla valituksi eduskuntaan tai varasijalle oli yli kaksinkertainen verrattuna alle 30-vuotiaisiin.
Naisilla korkea ikä ei ole eduksi, sillä yli 60-vuotiaiden naisten joukossa todennäköisyys tulla valituksi pienenee suhteessa neli- ja viisikymppisiin, mutta mies tulee todennäköisimmin valituksi ollessaan yli 60-vuotias. Valittujen keski-ikä vuonna 2015 oli lähes sama kuin vuoden 2011 vaaleissa, mutta vanhempien naisten ja nuorempien miesten todennäköisyydet paranivat verrattuna viime vaaleihin.
Ikäjakauma oli myös leveämpi ja varsinkin 40–49-vuotiaiden osuus väheni edellisestä eduskunnasta niin nuorempien kuin vanhempienkin osuuden lisääntyessä.
Korkea koulutus antaa ehdokkaalle etulyöntiaseman
Sosioekonomiselta asemaltaan ehdokkaalle on eduksi olla ylempi toimihenkilö; eduskuntaan tai varasijalle valituista 77 prosenttia kuuluu tähän luokkaan, kun ehdokkaista ylempiä toimihenkilöitä oli vain noin 43 prosenttia. Eroon vaikuttavat luonnollisesti uudelleenvalitut kansanedustajat, jotka luokitellaan ylemmiksi toimihenkilöiksi.
Ylempien toimihenkilöiden etu on kuitenkin merkittävä myös silloin, kun edelliskauden kansanedustajat rajataan tarkastelusta pois: uusien kansanedustajien ja varalle valittujen joukossa ylempien toimihenkilöiden osuus on noin 56 prosenttia.
Uusista valituista kansanedustajista yrittäjiä on noin kymmenen prosenttia, mikä on suurin piirtein sama osuus kuin koko ehdokaskunnassa.
Työntekijätaustaisista ehdokkaista eduskuntaan tai varasijalle tuli valituksi ainoastaan runsaat kaksi prosenttia. Eläkeläisehdokkaista valituksi tuli lähes 16 prosenttia. Suhteessa vuoden 2011 vaaleihin ylempien toimihenkilöiden yliedustus on hieman laskenut, kun taas yrittäjien osuus valituista kasvoi huomattavasti.
Korkea koulutus antaa ehdokkaalle selkeän etulyöntiaseman matalammin koulutettuihin kilpakumppaneihinsa nähden (kuvio 2). Vain seitsemällä valitulla ei ollut perusasteen jälkeistä koulutusta. Tutkijakoulutuksen saaneista ehdokkaista 20 prosenttia ja ylemmän korkeakouluasteen tutkinnon omaavista noin 25 prosenttia tuli valituksi.
Ylemmän korkeakouluasteen tutkinto oli yleisin koulutusaste, valituista maistereita oli noin 47 prosenttia. Määrällisesti keskiasteen käyneitä valituista oli toiseksi eniten, mutta heidän läpimenotodennäköisyytensä oli suhteellisesti toiseksi heikoin; ylemmän korkeakouluasteen käyneet ehdokkaat tulivat yli 2,5 kertaa todennäköisemmin valituksi ja alempi korkea-astekin paransi valituksi tulemisen todennäköisyyttä 30 prosentilla.
Kuvio 2. Koulutusaste ja valituksi tuleminen vuoden 2015 eduskuntavaaleissa
Lähde: Tilastokeskus, eduskuntavaalit, omat laskelmat
Koska kansanedustajien sosioekonominen asema edesauttaa valituksi tulemisen todennäköisyyttä, ei kansanedustajiksi valittujen korkeat tulot ole myöskään suuri yllätys.
Eduskuntaan tai varasijalle valittujen mediaanitulot olivat yli kaksinkertaiset suhteessa kaikkiin ehdokkaisiin. Tätä tosin vinouttaa vanhojen kansanedustajien korkeat palkat, ja ero pieneneekin, kun tarkastellaan uusia valittuja edustajia, joiden mediaaniansiot olivat 72 000 euroa, rannalle jääneiden 45 000 euroa.
Ylimpään tuloviidennekseen kuuluva ehdokas tuli valituksi 25 kertaa todennäköisemmin kuin alimman tuloviidenneksen ehdokas ja keskimmäisenkin tuloviidenneksen ehdokas lähes kaksinkertaisella todennäköisyydellä.
Verrattuna vuoden 2011 eduskuntavaaleihin tulotason vaikutus valintatodennäköisyyteen laski vuoden 2015 vaaleissa selvästi, sillä vuonna 2011 ylimpään tuloviidennekseen kuuluva tuli valituksi 124-kertaisella todennäköisyydellä ja keskimmäiseen tuloviidennekseen kuuluva 4,4-kertaiseisella todennäköisyydellä suhteessa alimman tuloviidenneksen ehdokkaisiin.
Korkeat tulot menettävät merkitystään, kun otetaan huomioon ikä ja koulutus
Edellä esitetyt tarkastelut tehtiin muuttuja kerrallaan yksittäistarkasteluina. Ongelma tällaisessa tarkastelussa on, että monet selittävät muuttujat korreloivat keskenään ja selittävät samaa ilmiötä. Siksi seuraavaksi esitetään vielä kaksi monen selittävän muuttujan logistista regressiomallinnusta, jotka ottavat huomioon tämän ongelman.
Ensimmäiseen malliin valittiin muuttujiksi sukupuoli, siviilisääty, koulutustaso, ikä luokiteltuna ja tulotaso tuloviidenneksittäin (taulukko). Tämän lisäksi malli vakioitiin aikaisemman kansanedustajuuden suhteen. Koska tulotaso havaittiin suurimmaksi selittäväksi tekijäksi, toisessa mallissa vakioidaan tulotaso numeerisena muuttujana, koska tuloviidenneksiin jako hävittää turhaan informaatiota.
Seuraavassa analyysissä tulotaso katsotaan tuloviidenneksittäin ensimmäisestä mallista, mutta muiden vaikutussuhteiden tarkastelu perustuu malliin, jossa tulotaso on vakioitu numeerisena, muokkaamattomana muuttujana.
Taulukko. Logistisen regressiomallin vedonlyöntisuhteet ja Waldin khiin neliöt
Lähde: Tilastokeskus, eduskuntavaalit, omat laskelmat
Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa miesten todennäköisyys tulla valituksi oli vajaa 50 prosenttia korkeampi kuin naisten, kun siviilisääty, koulutustaso, ikä, tulotaso ja aikaisempi kansanedustajuus vakioidaan. Miesten mahdollisuudet siis vain paranevat, kun vakiointi muiden muuttujien suhteen on suoritettu.
Naiset saivat miehiä kiinni, kun aikaisemman kansanedustajuuden ja koulutuksen hyödyt olivat implisiittisesti taustalla, mutta näiden vaikutusten ollessa vakioitu pois mies oli selkeästi naiskilpakumppaniaan paremmassa asemassa.
Vertailun vuoksi vuonna 2011 vakioinnin jälkeen naisten valinnan todennäköisyys oli noin 20 prosenttia miehiä korkeampi, joten 2015 vaaleja voidaan pitää eräänlaisena maskuliinisena vallankumouksena. Keskustan ja Perussuomalaisten vaalivoitot eivät olleet pelkästään konservatiivien voitto liberaaleista tai maaseudun voitto kaupungeista, vaan tämän lisäksi miesten voitto naisista.
Tulotaso on selkeästi tärkein yksittäinen selittäjä valituksi tulemiseen, mutta muiden muuttujien vakiointi vähensi selvästi tulotason vaikutusta. Muiden muuttujien ollessa vakiona muutos alimmasta tuloviidenneksestä toiseksi alimpaan tarkoittaa valintatodennäköisyyden kasvamista 50 prosentilla. 4. tuloviidennes tarkoittaa 4,4-kertaista todennäköisyyttä päästä eduskuntaan tai ainakin varasijalle, ylin tuloviidennes noin 8-kertaista mahdollisuutta.
Korkea tulotaso menettää merkitystään kun otetaan huomioon sen kanssa korreloivat tekijät, korkea koulutus ja ikä. Pelkällä rahalla ei eduskuntapaikkaa saa, mutta politiikka on kuitenkin hyvin ansaitsevien aluetta, eikä tulotason vaikutusta voi pelkistää ainoastaan kampanjointikustannuksiin ja hyviin sosiaalisiin verkostoihin.
Yksi ikävuosi heikentää valintatodennäköisyyttä noin kolmella prosentilla
Iän vaikutuksessa valintatodennäköisyyteen voidaan havaita mielenkiintoinen ilmiö. Kun muut sosioekonomiset muuttujat vakioidaan, nuoresta iästä tulee myyntivaltti äänestäjien mielessä, ja iän kasvaessa todennäköisyys päästä eduskuntaan heikkenee.
Alle 30-vuotiaiden mahdollisuus päästä eduskuntaan tai varasijalle muiden muuttujien ollessa vakioitu on 30 prosenttia parempi kuin 30–39-vuotiailla ja jopa yli kolminkertainen verrattuna yli 60-vuotiaisiin. Numeerisesti mitattuna yhden ikävuoden lisäys heikentää ehdokkaan valintatodennäköisyyttä noin kolmella prosentilla.
Korkea ikä ei siis itsessään tuo ehdokkaalle auktoriteettia ja poliittista pääomaa, vaan korkean iän kanssa tuleva tulotaso ja aikaisempi kansanedustajakokemus ovat vanhempien kansanedustajaehdokkaiden valtteja verrattuna nuorempiin.
Nuoruuden etuna voi olla uutuudenviehätys ja muutoksenhalu, mikä kompensoi muiden resurssien puutetta. Vuoden 2015 vaaleissa nuoret ehdokkaat pärjäsivätkin hyvin ja moni uusi nuori löi itsensä läpi eduskuntaan, näkyvimpänä Varsinais-Suomen äänikuningatar Li Andersson. Toisaalta tulos on sinällään yllättävä, sillä nuorten äänestysaktiivisuus on muita ikäluokkia alhaisempi.
Verrattuna keskiasteen tutkintoon mikä tahansa koulutustaso kannattaa, jopa peruskoulupohjalta pääsee muiden muuttujien ollessa vakiona noin neljänneksen todennäköisemmin eduskuntaan kuin keskiasteen tutkinnolla.
Ylempi korkeakoulututkinto säilyttää merkityksensä kansanedustajuuden selittävänä tekijänä: maisteri pääsee kolme kertaa todennäköisemmin eduskuntaan tai varasijalle kuin pelkästään keskiasteen tutkinnon suorittanut. Liian pitkälle ei kuitenkaan kannata kouluttautua, sillä tutkijakoulutus on muiden muuttujien ollessa vakiona huonompi investointi kuin alempi korkeakouluaste.
Kun muut muuttujat vakioidaan, naimattomuudesta tulee edullinen asia. Naimaton ehdokas tulee valituksi eduskuntaan tai varasijalle noin 16 prosenttia todennäköisemmin kuin naimisissa oleva. Perheellisyyskään ei siis ole itseisarvo.
Aikaisemman yksilötarkasteluissa havaitun siviilisäädyn ja lasten lukumäärän vaikutussuhteen taustalla lieneekin ollut perheellisten keskimäärin muita korkeampi tulotaso. Siviilisäädyn selitysvoima on kuitenkin muihin neljään muuttujaan nähden alhainen.
Ehdokkaiden taustaominaisuuksien vaikutus vaihtelee vaalista toiseen
Kun edelliset tulokset nivotaan yhteen, muodostuu vuoden 2015 vaalien voittava unelmaehdokas: nuori hyvätuloinen ja korkeakoulutettu mies, joka ei ole vielä purjehtinut avioliiton satamaan.
Kun verrataan vuosien 2011 ja 2015 vaaleja, mallista tehtävät tulkinnat ovat erilaisia. Vuonna 2011 tulojen vaikutus oli paljon suurempi kuin kevään 2015 eduskuntavaaleissa; ylimmän tuloviidenneksen todennäköisyys tulla valituksi oli häkellyttävästi 128-kertainen verrattuna alimpaan tuloviidennekseen.
Naisten todennäköisyys tulla valituksi eduskuntaan tai varasijalle muiden muuttujien ollessa vakiona vuonna 2011 oli 20 prosenttia korkeampi kuin miesten.
Korkea koulutus oli jopa haitaksi, kun saman tulo- ja ikäprofiilin keskiasteen ehdokkaan todennäköisyys tulla valituksi oli parempi kuin ylemmän korkea-asteen tai tutkijakoulun käyneen. Perheellisyys oli hyödyksi, mutta korkea ikä oli edelleen muiden muuttujien ollessa vakioitu huono asia, tosin vasta 40 ikävuoden jälkeen.
Vuoden 2015 vaalien mallin valintatodennäköisyyksien muutos vuoden 2007 ja 2011 vaalien mallien todennäköisyyksiin oli selvä, mutta mitään laajempia päätelmiä asiasta ei kannata tehdä. Esimerkiksi sukupuolten valintatodennäköisyyden muutos miesten hyväksi ei yksiselitteisesti kerro suomalaisen poliittisen elämän muuttumisesta maskuliinisemmaksi. Valittujen verrattain pieni määrä aiheuttaa mallista tehtävien päätelmien radikaalillekin muutokselle.
Voiko vaalitulosta ennustaa?
Edellä rakennettiin logistinen regressiomalli selittämään vuoden 2015 vaaleja. Seuraavaksi otetaan ”askel taaksepäin” ja ”ennustetaan” eduskuntavaalien tulosta käyttäen hyödyksi vuoden 2011 vaaleja. Ennustemallista jätetään pois vakiointiin käytetty aikaisempi kansanedustajuus. Vuoteen 2011 rakentuvassa ennustemallissa ovat siis mukana ainoastaan aikaisemmin mainitut selittävät muuttujat.
Ennustemallilla olisi etukäteen pystynyt ennustamaan 200 kansanedustajaksi valitusta oikein 96 eli lähes puolet vuoden 2015 valitusta eduskunnasta. Jos mukaan otetaan varasijalle valitut, osumistarkkuus nousee 54 prosenttiin.
Vaikka vuoden 2011 logistinen malli erosi monilta osin vuoden 2015 vastaavasta, olisi ennen kevään 2015 vaaleja voitu ennustaa hieman vajaa puolet valituista kansanedustajista käyttämättä tietoa puolueesta tai sen kannatuksesta, vaalipiiristä tai aikaisemmasta poliittisesta kokemuksesta. Ennustemallin suhteellisen korkea osumistarkkuus uusia vaaleja ennustettaessa on häkellyttävä havainto.
Tosin on otettava huomioon, että ennustaminen onnistui parhaiten vanhojen kansanedustajien kohdalla. Tämä on luonnollista kahdesta syystä. Ensinnäkin vanhoilla kansanedustajilla on virkansa ansiosta keskimääräistä selkeästi korkeammat tulot, mikä parantaa heidän mahdollisuuksiaan tulotasoa korostavassa mallissa.
Toisekseen ennustemalli on kalibroitu vuoden 2011 vaalituloksen mukaisesti, jolloin malli luonnollisesti ennustaa samojen henkilöiden pärjäävän kuin edellisissä vaaleissa. Uusista kansanedustajista malli sai oikein ainoastaan 12 prosenttia, varasijalle valitut mukaan lukien osumaprosentti nousi noin 21 prosenttiin.
Vaikka vuoden 2011 eduskuntavaaleista puhuttiin ”muutosvaaleina”, vuoden 2007 aineistoon rakennetulla ennustemallilla olisi voinut ennustaa oikein 61 prosenttia 200 kansanedustajasta ja 63 prosenttia 280 varasijalle tai eduskuntaan valitusta.
Uusista kansanedustajista malli olisi ennustanut oikein vuonna 2011 jopa 37 prosenttia, varasijalle valitut mukaan lukien n. 39 prosenttia. Nämä luvut ovat huomattavasti paremmat kuin vuodelle 2015 tehdyt ennustelaskelmat. Vuosi 2007 olikin kansanedustajien sosioekonomisten taustojen puolesta verrattain samankaltainen kuin vuosi 2011.
Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa edustuksellisen demokratian toimivuuden ja erityisesti teoreettiseksi viitekehykseksi valitun peilikuvamallin kannalta? Peilikuvamalli ei yksinkertaisesti vastaa todellisuutta. Puolue- tai ehdokasvalinta ei enää 2010-luvulla perustu omaan yhteiskuntaluokkaan 1900-luvun poliittisten ristiriitaisuuksien menettäessä merkitystään (Grönlund & Westinen 2012).
Yhteiskuntaluokkaerojen hämärtyessä eduskunnan koostumus ei kuitenkaan ole muokkautunut edustavaksi otokseksi, kun äänestäjät eivät hae ehdokkaastaan samoja piirteitä kuin itsessään. Sen sijaan tietyt ominaisuudet vain vinouttavat parlamentin jakaumaa entisestään.
Nykyiset poliitikot on veistetty verrattain pitkälle samasta sosioekonomisesta puusta ja viimeistään uuden kansanedustajan ammattipolitikoituminen johtaa poliitikkoluokan homogenisoitumiseen puolueesta riippumatta. Peilikuvamallin ideaaliajattelussa kansanedustajat edustavat kansaa niin mielipiteiltään kuin ominaisuuksiltaankin. Nykyisin on tyydyttävä pelkkään mielipiteiden edustamiseen substantiivisen demokratiamallin mukaisesti.
Demokratian ideaalien kannalta kiusallista on se, että viidellä sosioekonomisella muuttujalla pystyy yli 2 000 ehdokkaan joukosta ennustamaan oikein noin puolet 200 edustajan parlamentista, varsinkin kun tulotasoa voi pitää mallin tärkeimpänä osatekijänä.
Malli ei ota huomioon henkilön poliittista uraa, ei hänen edustamansa puolueen kannatusta, ei vaalipiirijakoa eikä julkisuutta, esiintymistaidoista ja asiaosaamisesta puhumattakaan. Vuoden 2015 eduskuntavaalien kampanjateemoissa esiintyivät sloganit ”politiikka oli rikki” ja ”me korjaamme sen”. Ennustemallin tarkkuuden valossa näitä lausahduksia voitaneen pitää perusteltuina, mikäli haluamme pitää peilikuvamallia ideaalina tavoitetilana ja kansanedustajiemme edustavan kansaa myös sosioekonomisilta ominaisuuksiltaan.
Kirjoittaja on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä.
Lähteet:
Berggren, Niclas & Jordahl, Henrik & Poutvaara, Panu 2010. The Looks of a Winner: Beauty and Electoral Success. Journal of Public Economics 94/1–2.
Dovi, Suzanne 2002. Preferable Descriptive Representatives: Will Just Any Woman, Black or Latino Do? American Political Science Review 96/4.
Karvonen, Lauri 2012. Ehdokasäänestäminen. Teoksessa: Sami Borg (toim.). Muutosvaalit 2011. Selvityksiä ja ohjeita 16/2012. Helsinki: Oikeusministeriö.
Keski-Petäjä Miina 2015. Nuoret naiset menestyivät miehisissä vaaleissa. Tieto&trendit-blogi.
Grönlund, Kimmo & Westinen, Jussi 2012. Puoluevalinta. Teoksessa: Sami Borg (toim.) Muutosvaalit 2011. Selvityksiä ja ohjeita 16/2012. Helsinki: Oikeusministeriö.
Müller Dennis & Tollison, Robert & Willet, Thomas 1972. Representative Democracy via Random Selection. Public Choice 12/2.
Paloheimo, Heikki & Wiberg, Matti 1996. Politiikan perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Pitkin, Hannah 1967. The Concept of Representation. Berkeley: University of California Press.
Saward, Michael 2006: Representation. Teoksessa: Andrew Dobson & Robyn Eckersley (toim.). Political Theory and Ecological Challenge. Cambridge University Press.
Thomas, Sue & Welch, Susan 1991. The Impact of Gender on Activities and Priorities of State Legislators. Western Political Quarterly 44/2.
Wass, Hanna & Borg, Sami 2012. Äänestysaktiivisuus. Teoksessa: Sami Borg (toim.). Muutosvaalit 2011. Selvityksiä ja ohjeita 16/2012. Helsinki: Oikeusministeriö.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.