Työelämän pitkä kaari – kansainvälinen kehitys vaikuttaa yhä enemmän työoloihin
U. Östlund
Työelämän muutosten tutkimisessa eräs parhaista välineistä on Tilastokeskuksen työolotutkimus. Se on pitkäaikaisin, laajin ja luotettavin haastattelututkimusjärjestelmä, joka kertoo suomalaisista työoloista jo viidellä vuosikymmenellä.
Tarkastelen artikkelissani eri vuosikymmenten työoloja pohtien ensinnäkin työllisyystilannetta, työvoiman rakennemuutoksia ja taloustilannetta kunakin aikana. Lisäksi hahmotan kokonaiskuvaa työolotutkimusten avulla kunkin vuosikymmenen tärkeimmistä työolo-ongelmista.
Pohdin myös, millainen merkitys työvoiman käyttötapojen muutoksella, työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnalla sekä julkisuudella on ollut kunakin aikana suomalaiseen työelämään. Piirrän kunkin vuosikymmenen kuvaa aina 1970-luvulta lähtien yhdistämällä näitä eri näkökulmia toisiinsa.
Rakennemuutos 1970-luvulla: työvoima siirtyy palveluihin ja teollisuuteen
1970-lukua luonnehtii kaikkein selvimmin voimakas rakennemuutos, jolla viitataan työvoiman siirtymiseen maataloudesta palveluihin ja teollisuuteen.
Maa- ja metsätalouden työllisyys laskee vuosikymmenen aikana 200 000 hengellä. Yksityisissä ja julkisissa palveluissa työllisyys sen sijaan kasvaa suunnilleen yhtä paljon (200 000). Teollisuuskin kasvaa toimialana (50 000).
Työvoiman koulutustaso on vielä varsin alhainen, sillä yli puolella (55 %) palkansaajista ei ole mitään perusasteen jälkeistä koulutusta. Palkansaajakunnan keski-ikä on myös alhainen, hieman päälle 36 vuotta.
Taloudessa koetaan kaksikin öljykriisiä, ensimmäinen vuonna 1973 ja toinen vuonna 1979. Silti suuriakin yhteiskunnallisia uudistuksia kuten peruskoulu-uudistus saadaan toteutettua. Myös sosiaaliturvaa ja yhteiskunnallisia palveluja kehitetään.
Monilla aloilla työ on fyysisesti raskasta ja yksitoikkoista. Työajat ovat joustamattomia, mutta merkittävä uudistus 40 tunnin työajasta saadaan toteutettua juuri vuosikymmenen alussa. Myös lauantait tulevat vapaiksi työaikauudistuksen myötä.
Työoloista ja palkoista käydään osin kiivastakin kamppailua, sillä työntekijöiden järjestäytymisaste on jo 1970-luvulla varsin korkea ja ”luokkataisteluja” käydään lakkoilemalla.
Työvoiman käyttöä luonnehtii se, että työ on vielä hyvin tarkkaan valvottua ja säänneltyä.
Työelämään tai työoloihin kohdistuvaa tutkimusta ei 1970-luvulla ole vielä laajamittaisesti. Tutkimus koski yleensä miehiä. Tälle käytännölle oli luotu pohja jo 1950-luvun kuuluisissa väitöskirjoissa (Mauno Koivisto, Jouko Siipi, Paavo Koli ja Paavo Seppänen). (Julkunen 1984.) Niissä usein mainitaan, että naisten mukaan ottaminen olisi sotkenut tutkimusasetelmia.
Myös työelämän kehittämistoiminta on 1970-luvulla varsin vähäistä. Työt ovat hyvin tayloristisesti organisoituja ja työtä koskeva tutkimus on lähinnä rationalisointia (”kellokallet”).
Taylorismin kritiikki alkaa kuitenkin nousta, ja siihen ovat vaikuttamassa Pohjoismaiden työsuojelu- ja yritysdemokratiauudistukset. Näkemys hyvästä ja kehittävästä työstä rantautuu Suomeenkin.
OECD:n piirissä alkaa kehittyä sosiaali-indikaattori-liike, josta työolotutkimuskin saa alkunsa. Vuonna 1972 tehdään ensimmäinen, koeluontoinen työolotutkimus Tilastokeskuksessa. Sen pontimena oli ajatus, että tarvitaan tietoa siitä, miten työntekijät kokevat työnsä ja työolonsa.
Aiemmin oli ollut käytettävissä vain rekisteritietoa työtapaturmista ja ammattitaudeista.
Julkisuus käsittelee 1970-luvulla työoloja vielä varsin vähän, mutta ”Meteli”-tutkimuksesta nousee meteli. 1970-luvun alussa tehty tutkimus toi esiin metalliteollisuustyön ongelmia, mutta työnantajapiirit huolestuivat niiden julkitulosta ja vaikutuksista työturvallisuuslain valmisteluun. Jo ennen tutkimuksen julkistamista se leimattiin ”nollatutkimukseksi”, joka jäi terminä sittemmin elämään. (Kirjonen 2010.)
Julkiset hyvinvointipalvelut lisäävät naisten työllisyyttä 1980-luvulla
Työllisyyskehityksen kannalta 1980-lukua voidaan pitää kasvun vuosikymmenenä. Vaikka maatalouden työllisyys vähenee noin 100 000 hengellä, kasvavat julkiset palvelut lähes 200 000 hengellä ja yksityisetkin palvelut 100 000:lla. Teollisuus alkaa lievästi supistua automaation vuoksi, mutta kaiken kaikkiaan työllisten määrän nettolisäys on noin 150 000.
Rakennemuutosta luonnehtii se, että naisten työllisyys lisääntyy. Lisääntyminen johtuu ennen muuta siitä, että julkisiin hyvinvointipalveluihin tulee uusia työpaikkoja.
Myös osaamisen taso kasvaa, sillä yleinen koulutustaso nousee juuri tällä vuosikymmenellä kohisten. Vuosikymmenen lopussa enää 33 prosenttia palkansaajista on vailla mitään perusasteen jälkeistä tutkintoa, kun edellisellä vuosikymmenellä osuus oli 55 prosenttia.
Osaamiselle on kovaa kysyntää, sillä uutta tietotekniikkaa sovelletaan vauhdikkaasti työelämään.
Talouden muutoksia luonnehtii se, että USA:ssa Ronald Reagan ja Britanniassa Margaret Thatcher viitoittavat tietä sääntelyn purkamiselle, veronalennuksille, sosiaaliturvan heikennyksille, yksin pärjäämiselle ja yleensä uusliberalismille. Suomessa saadaan tästä vaikutteita: rahamarkkinoiden sääntelyä puretaan. Kotimainen kysyntä lähtee kasvuun ja synnytetään uusia työpaikkoja, mutta samalla vaihtotaseen vaje kasvaa.
Suurimpina työolo-ongelmina näyttäytyvät työpaineiden kasvu ja kiireen lisääntyminen. Kiireen haittaavuus kaksinkertaistuu työolotutkimusten mukaan 1980-luvun aikana, mikä mitä ilmeisemmin liittyy taloudellisen aktiviteetin lisääntymiseen, mutta myös kiireelle alttiiden hyvinvointipalvelujen kasvuun.
Myös työpaikan ristiriidat ja kilpailuhenki lisääntyvät voimakkaasti.
Työvoiman käyttötapojen muutosta kuvaa se, että Suomessakin koetaan paineita sääntelyn purkamiseen.
Britanniassa lanseerataan ”joustavan yrityksen malli”. Siinä esitellään erilaisia joustavuuden muotoja (numeerinen, toiminnallinen ja taloudellinen eli palkkajousto), joilla yritykset voivat pyrkiä vastaamaan ulkoisiin paineisiin muuttamalla työvoiman käyttötapoja aiempaa joustavammiksi. (Atkinson 1987.) Näitä jouston muotoja aletaan soveltaa Suomessa laajasti kuitenkin vasta 1990-luvulla.
Työelämän tutkimus- ja kehittämistyö alkaa varsinaisesti 1980-luvulla. Työntekijän näkökulma tulee tärkeäksi ja apuna käytetään muun muassa sosioteknisiä menetelmiä, joissa pohjoismaisen mallin mukaisesti arvostetaan työsuhteiden turvallisuutta, pitkäjänteisyyttä, työntekijöiden sitoutumista, osaamisen syventämistä, osallistumista ja yhteistoimintaa kuten tiimityötä.
Pohjana on pohjoismainen työelämän kehittämisen malli Ruotsista ja Norjasta. Mallissa tuetaan kaikkien osallistumista yrityksen päätöksentekoon ja oman työn suunnitteluun. Keskeinen käsite on ”demokraattinen dialogi”. (Gustavsen 1990.)
Työpsykologian puolella työn vaatimukset/kontrolli -malli (Karasek 1979) otetaan käyttöön Suomessa.
Sukupuolten tasa-arvon tutkimus työelämässä alkaa. Vuoden 1984 työolotutkimuksessa tutkitaan keskeisesti myös naisille tyypillistä työtä ja sen työolo-ongelmia. Aiemmin työoloista oli selvitetty lähinnä miesten työlle tyypillisiä piirteitä, kuten fyysistä rasittavuutta ja yleensä työturvallisuuskysymyksiä.
1980-luvulla julkisuus luo optimismia työelämän kehittämiseen ja uskoa yhteistoimintaan. Työllisyyden voimakas kasvu on myös uskoa antavaa. Samoin myönteinen suhtautuminen hyvinvointipalvelujen kehittämiseen saa tukea julkisuudesta.
Lama luonnehtii 1990-luvun taloutta ja työmarkkinoita
Talouden lama alkaa vuonna 1991, ja se johtaa nopeasti työttömyyden kasvuun sekä työllisyyden ja palkansaajien määrän pudotukseen.
Vuoteen 1995 mennessä Suomessa on lähes 400 000 työllistä vähemmän kuin vuosikymmenen alussa. Teollisuudesta on hävinnyt 100 000 työpaikkaa, samoin rakentamisesta lähes 100 000. Yksityisistä palveluista on poistunut noin 100 000 ja julkisistakin palveluista 50 000 työllistä, samoin maataloudesta.
Vuosikymmenen loppuun mennessä osa menetetyistä työpaikoista saadaan takaisin siten, että yksityiset palvelut lisääntyvät 50 000:lla ja julkiset palvelut kasvavat lamaa edeltävälle tasolle. Teollisuuteen ja rakentamiseen tulee takaisin 100 000 työpaikkaa.
Kaiken kaikkiaan nettomuutoksena vuoden 1990 aikana työllisyys pienenee noin 200 000 työllisellä. Naisilla ja miehillä vähennys on yhtä suuri, 100 000 kummallakin. Palkansaajien nettovähennys on noin 150 000 henkeä. Naiset saavuttavat enemmistön palkansaajista vuoden 1990 tienoilla ja uudelleen 2000-luvun vaihteessa.
Työttömyysongelmaa lievittää ratkaisevasti se, että 1990-luvun aikana on vielä mahdollista päästä erilaisille varhaiseläkkeille ja työttömyysputkeen sekä sitä kautta työttömyyseläkkeelle. Tuolloin lasketaankin, että vain joka kymmenes työntekijä poistuu työelämästä normaalille vanhuuseläkkeelle ja lain määrittelemässä iässä.
Vertailun vuoksi voidaan sanoa, että vastaava osuus on tällä hetkellä, vuonna 2015, jo 70 prosenttia.
Työvoiman rakennetta kuvaa 1990-luvulla myös se, että työvoiman koulutustaso paranee koko ajan. Tällä vuosikymmenellä naiset menevät miesten ohi koulutustasoissa koulutusvuosien määrällä mitattuna.
Suomen taloudellista tilannetta luonnehtii ennätysmäinen lama. Laman taustalla on monia epäonnisia vaiheita rahamarkkinoilla: ylikuumentuneet rahamarkkinat ja Suomen Pankin vahvan markan politiikka, joiden seurauksena korot nousevat. Seuraa pakkodevalvaatio, markka pannaan kellumaan ja sen arvo laskee 20 prosenttia.
Yrityksiä menee nurin joukoittain. Työelämässä toimivien kannalta olennaista on se, että pankkituki rahoitetaan julkisin varoin, jolloin julkisessa taloudessa joudutaan rankkoihin säästöohjelmiin. Tällä on kielteisiä vaikutuksia erityisesti julkisella sektorilla työskenteleville.
Pahin työttömyysvuosi on 1994. Ensimmäiset nousun merkit alkavat kuitenkin pian tämän jälkeen metsä- ja koneteollisuudessa. Vuoden 1995 jälkeen alkaa myös Nokian nousu.
Työolotutkimuksissa 1990-luvun laman ongelmat eivät näy selvästi, koska vuoden 1990 tutkimuksessa ei vielä ollut aavistustakaan laman tulosta ja vuoden 1997 tutkimuksen aikoihin elettiin jo nousun aikaa. Työolojen ongelmia luonnehtii ennen muuta se, että kiire lisääntyy 1990-luvun aikana. Myös työsuhteiden määräaikaisuus on selvässä kasvussa.
Kuntasektori alkaa voida huonosti työolojen suhteen, sillä sekä kiireen että työsuhteiden määräaikaisuuden lisääntyminen ovat erityisen tyypillisiä kuntasektorille.
Kiire johtuu julkisella sektorilla lähinnä siitä, että työt vain lisääntyvät, mutta henkilökuntaa ei saada lisää. Yksityisellä sektorilla sen sijaan häviävät työt ja kilpailu kiristyy sekä kansainvälistyy, mikä lisää tuottavuusvaatimuksia ja työpaineita.
Sektorit eroava myös siinä, miten joustoja sovelletaan. Julkisella sektorilla määräaikaiset työsuhteet lisääntyvät, koska ei voida palkata henkilöitä pysyviin työsuhteisiin. Valtiolla mutta varsinkin kunnissa työntekijöitä otetaan määräaikaisiin työsuhteisiin, sillä työntekijätarve on huutava, eikä pysyviä työpaikkoja voida perustaa.
Yksityisellä sektorilla joustoja toteutetaan irtisanomisina ja työpaikkojen sulkemisina 1990-luvun alkupuolella.
Ylipäänsä jouston muodot kehitetään huippuunsa lamavuosina ja sen jälkeen. ”Joustavan yrityksen” mallin mukaisesti varsinkin numeeriset joustot tulevat ahkeraan käyttöön irtisanomisina ja myöhemmin 1990-luvulla voimakkaasti lisääntyvinä ylitöinä.
Noususuhdanteessa tuottavuuden lisäämisestä tulee avainsana. Tuottavuuden lisääminen on sinänsä positiivista, mutta se saa myös muotoja, joissa palkansaajat voivat huonosti: alkaa työn tuloksen jatkuva tarkkailu. Siirrytään myös yksilöllisempään palkkaukseen.
Työelämän kehittäminen kiihtyy
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan alueella tapahtuu paljon lamasta huolimatta. Juuri ennen lamaa asetettu työolokomitea saa toimeksiannokseen miettiä, miten vastataan tuleviin haasteisiin työvoimapulasta. Tehtävänasettelu muuttuukin sitten radikaalisti laman myötä: mietitään sitä, miten työelämä selviytyy laman vaikutuksista. (Työolokomitean mietintö 1991.) Perustetaan vuosittainen seurantajärjestelmä, eli Työolobarometri, jossa tutkitaan väestön kokemuksia muutoksista.
Myös muu työelämän kehittäminen kiihtyy, varsinkin vuoden 1995 jälkeen. Kehittäminen yhdistyy erilaisiin tuottavuustalkoisiin ja -ohjelmiin.
Tässä vaiheessa havahdutaan myös ikääntymisen ongelmaan, koska niin suuret joukot lähtevät työelämästä ennenaikaisesti. Perustetaan useita ikäohjelmia, jotka sitten myöhemmin saavat tärkeän esimerkkiaseman, kun muissakin Euroopan unionin maissa huomataan työvoiman ikääntyminen ongelmaksi.
Kehittämistoiminnassa luodaan ”hyvän työn kriteereitä”, ne ohjaavat sekä valtakunnallista että paikallista työelämän kehittämistä. Kun Suomi liittyy vuonna 1995 Euroopan unioniin, alkaa kehittämistyö myös kansainvälistyä ja eurooppalaiset työolojen seurantajärjestelmät tuovat lisätehokkuutta suomalaiseen työn organisointiin.
Julkisuusnäkökulmasta on kiinnostavaa, että pätkätyöt tuodaan keskusteluun. Samalla alkaa puhe prekariaatista, normaalityösuhteista syrjäytyneistä ja heidän työehdoistaan. Taustalla on kansainvälistä keskustelua palkkatyöyhteiskunnan kriisistä ja työn loppumisesta teknologisen muutoksen seurauksena (Beck 1992; Rifkin 1995).
Julkisuus myös tuottaa hyviä seuraamuksia: viimeistään 2000-luvulla aletaan määräaikaisia työsuhteita valvoa enemmän. Määräaikaisuudet tulee perustella ja aletaan soveltaa ketjutuskieltoja.
1990-luvun saavutuksiin julkisuuden kautta voidaan lukea myös se, että Suomessa vältetään halpatyömarkkinoiden synty, joka muussa tapauksessa olisi ollut luonteva seuraus laajasta työttömyysongelmasta. Matalapalkka-alojen kasvua on selvästi nähtävissä monessa muussa maassa (USA, Britannia, Saksa).
Suomea ehkä auttavat ”hyvän työn kriteerit”, sillä työsuhteiden korkeaa laatua pidetään tärkeänä arvona: töiden pitää sisältää kehittymismahdollisuuksia ja niistä pitää saada kohtuullinen palkka.
Myös kiireongelma lopultakin tunnustetaan 1990-luvun lopulla. Työpaineiden kasvu koko palkansaajakunnan osalta pysähtyykin vuosikymmenen vaihteessa, kuntasektorilla se jatkaa kasvuaan.
Naisten asema työelämässä ja tasa-arvokysymykset ovat paljon esillä julkisuudessa. Päivähoitolait ovat käytössä täydessä mitassaan ja päivähoidon kehittämistä pidetään tärkeänä. Työelämän tutkimuksessa ja julkisuudessa puhutaan paljon työn ja perheen yhteensovittamisesta.
Työllisyys lisääntyy vuoteen 2008 asti
Työllisyys kasvaa laman jälkeen vuoteen 2008 asti 200 000 hengellä. Työllisten naisten määrä kasvaa hieman enemmän kuin työllisten miesten määrä. Ero kasvussa on noin 20 000 henkeä.
Yksityiset palvelut (kauppa, liike-elämän palvelut) ovat suurin kasvuala, 150 000 työllisen lisäyksellä. Terveyspalveluihin ja rakentamiseen tulee 80 000 uutta työpaikkaa. Teollisuudessa työpaikat sen sijaan vähenevät.
Työllisyydessä on pieni notkahdus alaspäin vuosina 2003 ja 2004 niin sanotun teknologiakuplan puhkeamisen seurauksena. Varsinainen pudotus työllisyydessä alkaa vuoden 2009 alusta, mutta pudotus ei ole läheskään niin suuri kuin 1990-luvun lamassa. Kahdessa vuodessa työllisten määrä vähenee 90 000, joista puolet on kuitenkin opiskelijoita.
Monet työssäkäyvät opiskelijat siirtyvät päätoimisiksi opiskelijoiksi. Ennen taantumaa opiskelijoita on työssä noin 300 000 keskimäärin kuukaudessa, myös lukukausien aikana.
Ikääntyneiden työllisyys kasvaa reippaasti: kun 1990-luvun alun aikana (vuonna 1994) 60 – 64-vuotiaiden työllisyysaste oli 17 prosenttia, on saman ikäisten työllisyysaste noussut 2000-luvun lopussa (2009) jo 40 prosenttiin. Myös palkansaajien keski-ikä nousee.
Vuoteen 2008 saakka eletään hyvää jaksoa Suomen kansantaloudessa, sillä työllisyys lisääntyy kohisten. Vuoden 2008 jälkeen koittavatkin kovemmat ajat, kun USA:sta alkanut finanssikriisi vuoden 2008 lopulla leviää myös Eurooppaan ja Suomeen.
Koko 2000-luku on voimakasta työvoiman ulkoistamisen aikaa. Yritykset karsivat ja siirtävät toimintojaan ulkoistetuille yksiköille. Työtä ulkoistetaan tai yrityksiä siirtyy Suomea halvemman palkkatason maihin kuten Viroon, Kiinaan ja Intiaan.
Pätkätyöt saadaan sikäli kuriin, että lainsäädännössä kielletään työsuhteiden ketjuttaminen ja määräaikaiset työsuhteet joudutaan erikseen perustelemaan. Myös vuokra- ja halpatyöt pystytään pitämään kohtuullisissa mitoissa.
Työaikajoustot yleistyvät, mikä merkitsee myös työntekijöiden kannalta myönteisten joustojen lisäämistä. Eurooppalainen työolotutkimus osoittaa, että myönteiset työaikajoustot ovat Suomessa eurooppalaista huippua.
2000-luvun tilannetta kuvaa kuitenkin kärjistyvä ristiriita: työntekijöiden oma orientaatio pysyvien työsuhteiden ja pitkäjänteisen työssä kehittymisen suuntaan törmää toistuvasti muutoksiin, joissa korostetaan yksilökeskeisyyttä yhteisöllisyyden sijaan, liikkuvuutta sitoutumisen korvikkeena, työorganisaation tarpeiden mukaista joustavuutta ja jatkuvaa tuottavuuden kasvua työntekijän tarpeista lähtevän ajattelun sijaan.
Työolotutkimukset tehdään vuosina 2003 ja 2008. Vuoden 2003 tutkimuksen keskeinen tulos on, että tiedonsaanti organisaatiota koskevista muutoksista on heikentynyt varsinkin yksityisellä sektorilla. Tähän on paljolti syynä pörssiyhtiöitä koskeva lainsäädäntö, jonka mukaan tulossa olevista muutoksista ei tiedoteta etukäteen. Työntekijöiden kokemuksena tämä merkitsee kuitenkin jatkuvaa epävarmuutta. Se puolestaan hankaloittaa oman tulevaisuuden suunnittelua.
Vuoden 2008 tutkimuksen tulosten perusteella havahdutaan valtiosektorin ongelmiin: Työntekijöiden hyvinvointi on heikentynyt selvästi. Erityisesti kokemukset työtahdin lisääntymisestä ja henkilöstön riittämättömyydestä ilmenevät valtiosektorilla. Tämä näyttää olevan yhteydessä valtion ”tuottavuusohjelmaan”, jonka nojalla työntekijöitä vähennetään tuntuvasti.
Muutos on suuri, sillä aiemmin valtio on koettu varsin esimerkillisenä työnantajana. Kuntien tilanne on kuitenkin edelleen huonoin, koska siellä kiire säilyy hyvin ongelmallisena.
Työelämää tutkitaan ja kehitetään monella eri tavalla. Työurien pidentämistä edistetään eläkeuudistuksella, joka astuu voimaan vuonna 2005. Yleiskäsitteeksi työelämän kehittämisessä otetaan ”työhyvinvointi”.
Työn uusina organisointimuotoina kehitetään erityisesti tiimityötä, otetaan käyttöön uusia palkkausmuotoja ja käytetään laajasti työelämäkonsultteja. Uudistuksiin kuuluvat myös työaikajoustojen kehittäminen sekä liikkuvan työn ja etätyön mahdollistaminen.
Julkisuus on koko 2000-luvun ajan vielä hyvin myönteistä työelämän kehittämisen suhteen. Nokia on voimissaan, vaikka merkkejä hiipumisesta on jo 2000-luvun lopulla nähtävissä.
Epävarmuus lisääntyy 2010-luvulla
Suomi on taantuman kourissa, mutta työllisyys pysyy vuosina 2010 – 2013 miltei ennallaan (2 483 000 työllistä).
Opiskelijoiden työllisyys joustaa edelleen, ja työssäkäyviä opiskelijoita siirtyy päätoimisiksi opiskelijoiksi. Kuitenkin ikääntyvät jatkavat työntekoa aiempaa pitempään: 60 – 64-vuotiaiden työllisyysaste on vuonna 2014 jo 44 prosenttia, kun se 1990-luvun alussa oli vain 17 prosenttia.
Työttömyys kasvaa. Eniten lisääntyy yli 55-vuotiaiden työttömyys ja piilotyöttömyys. Iäkkäiden työttömien joukossa on paljon niitä, jotka olisivat aiemmin päässeet työttömyys- tai muulle varhaiseläkkeelle.
Vastavalmistuneiden työnsaanti vaikeutuu, sillä mobiili- ja digitekniikka vähentävät työpaikkoja varsinkin tietotyössä (media, posti, julkinen sektori).
Työvoiman ikä-rakennetta kuvaa se, että keski-ikä on selvästi noussut. Palkansaajien keski-ikä on vuonna 2013 työolotutkimuksen mukaan jo 43,6 vuotta, kun se vuonna 1977 oli 36,2 vuotta. Tähän vaikuttavat ennen muuta ikääntyneiden pitkittyneet työurat.
2010-luvulla työvoiman sukupuolijakaumalle on ominaista se, että naisilla on palkansaajien keskuudessa selvä enemmistö. Kun vuonna 2013 naispalkansaajia on 1 090 000 ja miespalkansaajia 1 036 000, on erotus naisten hyväksi jo 54 000 henkeä.
Suomen kansantaloudessa on paljon ulkoapäin tulevaa epävarmuutta: Yhdysvalloista käynnistynyt pankkikriisi, euromaiden yhteisvastuu talousongelmista kärsivistä maista, Suomen viennin supistuminen, erityisesti Venäjälle.
Työoloja koskevat epävarmuuden kokemukset ovat huipussaan. Näin osoittavat vuoden 2013 lopulla tehdyn työolotutkimuksen tulokset (Sutela & Lehto 2014). Osittain tämä johtuu siitä, että työolotutkimus ei aiemmin ole osunut syvimpään taantumaan tai lamaan.
Epävarmuuden kokemusten ohella on kuitenkin huomattava, että aiemmin havaitut ongelmat – henkinen rasittavuus, huonot sosiaaliset suhteet, kiire, määräaikaisuudet, tiedon saannin puute ja valtion työolojen huonontuminen – ovat kaikki hieman helpottaneet. Työolot ovat kehittyneet myös myönteisesti: oppiminen ja kehittyminen ovat parantuneet koko ajan, samoin työntekijälähtöiset joustot.
Työelämän sääntely tuntuu purevan: määräaikaisuudet tai vuokratyö eivät enää lisäänny. Ulkoistamista toki esiintyy edelleen ja itsensätyöllistäjien määrä kasvaa. Työpaikkojen siirtäminen halpamaihin kuitenkin vähenee.
Työolojen tutkimisen mahdollisuudet kapenevat: julkisen sektorin supistukset vähentävät työelämän tutkimusta. Yksityinenkin sektori panostaa entistä vähemmän työorganisaatioiden kehittämiseen. Tutkijoita kuitenkin yhdistää edelleen muun muassa Työelämän tutkimuspäivät jokavuotisena laajana tapahtumana.
Työelämää käsittelevä julkisuus on 2010-luvulla hämmentävän negatiivista. Media on täynnä uhkakuvia: väitetään muun muassa, että työvoima jakautuu hyviin ja huonoihin töihin, tietotekniikka hävittää puolet työpaikoista tai kaikki joutuvat vaihtamaan alaa ja kouluttautumaan uudelleen.
Ainakaan toistaiseksi väitteille ei löydy perusteita Suomea koskevista tilastoista tai tutkimuksista, mutta uhkakuvia halutaan tuoda muualta maailmasta, jossa työvoima todella on kahtiajakautunutta, vähemmän koulutettua ja maahanmuuttajavaltaisempaa (esim. USA, Britannia, Saksa).
Uhkakuvat palvelevat sitä, että yritykset voivat toimia vapaammin välittämättä sääntelypyrkimyksistä. Uhkakuvat myös luovat ilmapiiriä, jossa irtisanomiset koetaan entistä hyväksyttävämpinä.
Ristiriitaisia muutostrendejä
Viiden vuosikymmenen tarkastelun perusteella on nähtävissä, että suomalaiset työolot ovat tulleet globalisaation myötä yhä enemmän riippuvaisiksi kansainvälisestä kehityksestä ja niistä muutoksista, joita työvoiman käyttötavoissa on nähtävissä.
Tilannetta eri vuosikymmenillä voidaankin hahmottaa sen mukaan, millaisia ristiriitaisia tendenssejä on nähtävissä toisaalta työelämän kehittämisen hyvien ja työntekijälähtöisten periaatteiden ja toisaalta ulkoisista paineista tulevien vastakkaisesti vaikuttavien tekijöiden välillä.
Suomessa vallitsi pitkään 1990-luvulle saakka pohjoismainen painotus työolojen kehittämisessä. Siinä on korostettu työsuhteiden turvallisuutta ja työntekijöiden osallistumista työpaikkakohtaiseen päätöksentekoon. 1990-luvulta lähtien on ollut nähtävissä myös vastakkaissuuntaista muutosta työvoiman käyttötavoissa. Nämä suuntaukset tulevat paljolti kansainvälisen taloudellisen kilpailun myötä ja niissä pyritään sääntelyn purkamiseen ja työnantajalähtöisten joustojen lisäämiseen. Ristiriitaiset suuntaukset on koottu oheiseen taulukkoon.
Taulukko. Ristiriitaisia muutostrendejä
Seuraavat periaatteet kuvaavat pohjoismaisesta traditiosta lähtevää ajattelua, jossa ”hyvän työn kriteerit” ja ”työelämän laatu” ovat olleet johtoajatuksia.
Turvallisuus: Työntekijöiden työsuhteiden turvallisuus pyritään takaamaan, samoin työmarkkina-asema ja työsuhteiden laatu pyritään säilyttämään mahdollisimman pitkällä tähtäimellä niin, että työurat ovat keskeytymättömiä ja pitkäkestoisia. Työt vastaavat hankittua koulutusta.
Sitoutuminen: Työntekijät ovat sitoutuneita työhönsä ja työnantajaansa. He eivät pyri jatkuvasti vaihtamaan työpaikkaansa. He voivat suunnitella työuraansa mahdollisimman pitkälle ja kehittää itseään sen mukaisesti.
Osaamisen syventäminen: Turvallisissa työsuhteissa työntekijät voivat kehittää osaamistaan ja soveltaa ajatusta elinikäisestä oppimisesta.
Yhteistoiminta: Ihanteellinen yhteistoiminta merkitsee mahdollisuutta hyvään tiimityöhön, yhdenvertaista osallistumista päätöksentekoon ja yhteistoiminnallista oppimista.
Seuraavat trendit – edellisten vastakohtana – tulevat kansainvälisestä kilpailusta, sääntelyn purkamisen ajatuksesta, uusliberalismista ja erityisesti ”joustavan yrityksen” mallista. Äärimuodoissaan niillä voidaan katsoa olevan seuraavia kielteisiä vaikutuksia, jotka ovat ristiriidassa edellä mainittujen työelämän kehittämisen ideaalien kanssa.
Joustavuus: Joustavuuskäsite merkitsee joustavan yrityksen mallissa numeerista, toiminnallista tai taloudellista joustoa. Ne ovat kaikki työnantajan keinoja sopeuttaa yrityksen toimintaa ulkoisiin vaatimuksiin. Työntekijöille ne merkitsevät määräaikaisia työsuhteita, ylitöitä, työttömyyttä, prekarisaatiota ja työn ja perheen yhteensovittamisen vaikeuksia.
Liikkuvuus: Työnantajien näkökulmasta on optimaalista helpottaa irtisanomisia tai lomauttamisia. Tämä johtaa lisääntyvään liikkuvuuteen, joka on positiivista – lyhyellä tähtäimellä – työnantajalle, mutta työntekijän näkökulmasta negatiivista.
Tuottavuus: Jos tuottavuus nähdään vain lyhyen aikavälin voittoina, se merkitsee tehokkuuden ylikorostusta, joka johtaa kovaan työpaineeseen ja henkisen rasittavuuden lisääntymiseen. Lyhyen aikavälin voittoihin pyrkiminen johtaa myös halpatöiden lisääntymiseen.
Yksilöllistäminen: Jotta yksilöiden työsuorituksia voidaan seurata, on niitä jatkuvasti mitattava ja kehitettävä monimutkaisia arviointimenetelmiä. Tämä mittaaminen ja yksilöllinen palkkaus voivat haitata hyvää tiimityötä ja työrauhaa.
Työolojen tulevaisuudesta
Työolojen tulevaisuuden kannalta on olennaista muistaa, että muutokset eivät tapahdu itsestään. Muutosten suuntaan voidaan myös vaikuttaa monella tavalla kansallisesti, vaikka kansainväliset trendit ovatkin voimakkaita.
Suomessa on tärkeää nähdä työvoiman monet kansalliset vahvuudet, kuten hyvä koulutustaso, työntekijöiden voimakas sitoutuminen, halu kehittyä työssään ja halu jatkaa pidempään työelämässä.
Suomessa ei tarvitse vain hyväksyä sitä, että työllisyyden parantamisen nimissä usein vaaditaan sääntelyn radikaaliakin purkamista. Ei ole myöskään mitään itsestään selviä trendejä, kuten työvoiman kahtiajakautuminen hyviin ja huonoihin töihin, tai työpaikkojen ja ammattien voimakas häviäminen digitalisoitumisen tai robottien vuoksi.
Liian usein nämä muutokset otetaan annettuina. Suomalaiset työelämätilastot kertovat tapahtuvista muutoksista aivan muuta.
Työpolitiikalla on vaihtoehtoja ja työllisyyttä voidaan tukea muutenkin kuin työehtoja heikentämällä.
Aiemmat vuosikymmenet ovat osoittaneet, että työelämän laadun heikkenemiseen voidaan puuttua: kiirettä ja henkistä rasittuneisuutta on voitu vähentää ja pätkätöiden tai halpatöiden yleistyminen on voitu pysäyttää.
Työolojen historiakatsaus osoittaa kuitenkin ainakin yhden asian, jossa muutos on ollut huonompaan suuntaan. Varsin suurelle osalle ikääntyneistä (yli 55-vuotiaista) ei tunnu löytyvän nykyisessä taantumatilanteessa töitä, mutta ei myöskään varhaiseläkkeelle siirtymisen mahdollisuuksia – kuten aiemmin.
Ongelma vain pahenee, kun eläkkeen alarajaksi tulee 65 vuotta. Tässä on eräs esimerkki ongelmasta, johon julkisen keskustelun ja työpolitiikan avulla tulisi nyt nopeasti puuttua.
Kirjoittaja on tutkimuspäällikkö Tilastokeskuksen väestö- ja elinolotilastot -yksikössä. Hän on tehnyt pitkän kansallisen ja kansainvälisen työuran työelämän tutkijana.
Kirjallisuutta:
Atkinson, John 1987. Flexibility or Fragmentation? The United Kingdom labour markets in the 1980s. Labour and Society. Vol.12, No 1.
Bauman, Zygmunt 2001. The Individualized Society. Polity Press 2001.
Beck, Ulrich 1992. Risk Society. London: Sage.
Beck, Ulrich & Giddens, Antony & Lash, Scott 1995. Nykyajan jäljillä. Tampere: Vastapaino.
Gustavsen, Björn 1990. Vägen till bättre arbetsliv. Stockholm: Arbetslivscentrum.
Gallie, David 2003. The quality of working life: Is Scandinavia different? European Sociological Review 19 (1).
Green, Francis 2006. Demanding work. The paradox of job quality in the affluent economy. Princeton University Press.
Julkunen, Raija 1984. Nainen suomalaisessa työnsosiologiassa. Sosiologia 2/1984.
Karasek, Robert 1979. Job demands, job decision latitude and mental strain: Implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, Vol. 24. 1979.
Kirjonen, Juhani 2010. Ulos rautahäkistä – Metelin historia. Jyväskylä: Likes.
Rifkin, Jeremy 1995. The End of Work. New York: Tarcher/Putnam.
Sutela, Hanna & Lehto, Anna-Maija 2014. Työolojen muutokset 1977 – 2013. Helsinki: Tilastokeskus.
Työolokomitean mietintö. Komiteanmietintö 1991:38.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.