Nuoret hyödynsivät kauppojen pidentyneitä aukioloaikoja
pixhill.com
Kauppojen pidentyneet aukioloajat palvelevat erityisesti nuoria ikäryhmiä. Kuluttajabarometrin yhteydessä tehdyn kyselyn mukaan 45 prosenttia suomalaisista 15–84-vuotiaista kävi maaliskuussa ostoksilla jossain kaupassa, joka oli pidentänyt aukioloaikaansa. Miehistä näin oli tehnyt 47 ja naisista 44 prosenttia.
Alle 35-vuotiaista 64 prosenttia oli käynyt kaupassa uuden ajan puitteissa, eläkeläisistä vain viidennes.
Lauantain ja sunnuntain sekä pääsiäisen jatkettua aukioloaikaa oli käyttänyt huomattavasti useampi kuin arki-illan pidentynyttä aukioloa. Uudet pidennykset kohdistuivatkin paljon yleisemmin viikonloppuun kuin arki-iltoihin.
Hyödynsi pidennettyä aukioloa maaliskuussa 2016
Lähde: Tilastokeskus. Kuluttajabarometri.
Shoppailuun on mitä ilmeisimmin halua. Kun kyse on muista kuin päivittäistavarakaupoista, voi kulutus kasvaa jonkin verran lisääntyneen kaupassakäyntiajan myötä.
Koulutetut kaupunkilaiset myöhään ostoksilla
Mitä urbaanimpi alue, sitä useampi vastaajista oli hyödyntänyt uutta aukioloaikaa. Pohjois-Suomen vastaajissa oli toiseksi eniten pidentynyttä aukioloaikaa hyödyntäneitä pääkaupunkiseudun jälkeen.
Alueiden eroihin vaikuttanee se, että uusia aukioloaikoja on tarjolla kaupungeissa ja taajamissa sekä siitä että kaupungeissa asuvat ovat nuorempia, koulutetumpia ja suurituloisempia kuin muilla alueilla asuvat.
Enemmistö opiskelijoista ja ylemmistä toimihenkilöistä ilmoitti hyödyntäneensä uusi aukioloaikoja. Erityisen selvästi he poikkesivat muista sosioekonomista ryhmistä viikonlopun osalta.
Samalla ryhmällä luottamusta talouteen
Pääkaupunkiseudulla asuvat nuoret, opiskelijat ja ylemmät toimihenkilöt ovat ikään kuin etujoukko, jonka elämäntapaan ja ajankäyttöön sopii myöhäinen kaupassakäynti. Viikonloppuiltojen ostoskäyneille on kuitenkin halukkuutta laajemminkin suomalaisten keskuudessa.
Kuluttajabarometrin laatijan Pertti Kangassalon mielestä kyselyn tuloksissa on kiintoisaa myös se, että innokkuus hyödyntää uusia aukioloaikoja ”menee oikeastaan kaikkien taustamuuttujien suhteen aika samalla tavalla kuin kuluttajien luottamus”. Toisin sanoen, ”mitä enemmän luottamusta talouteen, sitä enemmän myös halua hyödyntää pidentyneitä aukioloja”.
Täsmällisempää tietoa syksyllä?
Kysely tehtiin kuluttajabarometrin yhteydessä. Huhtikuun alkupuolella haasteltiin 1 255:tä eri puolilla Suomea asuvaa 15–84-vuotiasta. Kysymyksillä haluttiin saada tietoa siitä, oliko vastaaja käyttänyt ”uutta pidentynyttä aukioloaikaa”. Saadaanko tästä tietoa, on hieman epävarmaa. Vastauksiin voi sisältyä niitäkin, jotka ovat käyneet ylipäätään myöhään kaupoissa. Parempi käsitys aamu- ja iltavirkuista kaupoissa kävijöistä saataisiin kysymällä käyntiaikoja varhain ja myöhään.
Joka tapauksessa vastaukset antavat yleiskuvan siitä, missä väestöryhmissä on eniten pidennettyjen aukioloaikojen käyttäjiä.
Tilastokeskus jatkanee uusien aukioloaikojen käyttäjien seurantaa syksyllä. Silloin kysymyksiä muokataan antamaan vielä täsmällisemmin tietoa myöhäisien aukioloaikojen käyttämisestä.
Juha Nurmela on Tilastokeskuksen kulutustutkimuksen tiiminvetäjä.
Avainsanat:
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.