Lähestymiskieltojen määrä on laskussa
Vuonna 2016 lähestymiskieltoja määrättiin yhteensä 1 591 kertaa, mikä on 8 prosenttia edellisvuotta vähemmän (kuvio 1). Vuoteen 2009 verrattuna lähestymiskieltoja määrättiin neljänneksen vähemmän.
Mukana ovat sekä poliisin määräämät väliaikaiset lähestymiskiellot että käräjäoikeuden määräämät lähestymiskiellot. Poliisi voi eräissä tilanteissa määrätä välittömästi voimaan tulevan väliaikaisen lähestymiskiellon, joka myöhemmin vahvistetaan käräjäoikeudessa.
Kuvio 1. Määrätyt lähestymiskiellot kohdehenkilön sukupuolen mukaan
Lähde: Tilastokeskus, Rikos- ja pakkokeinotilasto
Tässä artikkelissa ei erotella lähestymiskiellon muotoja tai määräämistapaa. Lähestymiskieltoon määrätty henkilö ei saa tavata suojattavaa henkilöä tai muutenkaan ottaa häneen yhteyttä. Laajennetulla lähestymiskiellolla voidaan lisäksi rajoittaa oleskelua esimerkiksi suojatun henkilön asunnon tai työpaikan lähellä.
Vuoden 2016 alusta lähtien lähestymiskiellon hakemisesta on peritty 250 € maksu. Maksu peritään vain siinä tapauksessa, että hakemus hylätään. Maksuun voi saada julkista oikeusapua.
Valtaosa lähestymiskieltoon määrätyistä miehiä
Lähestymiskielloista vajaat 90 prosenttia määrätään miehille. Osuus on pysynyt viime vuosina samana. Lähestymiskieltoon määrätystä käytetään myös nimitystä lähestymiskiellon kohde.
Lähestymiskiellot jakautuvat nuorimpia ikäluokkia lukuun ottamatta melko tasaisesti eri ikäluokkiin painottuen kuitenkin miehillä hieman enemmän ikäluokkiin 25–39 vuotta (kuvio 2). Vain muutama ala-ikäinen on asetettu lähestymiskieltoon vuonna 2016.
Lähestymiskieltoon asetetuista naisista hieman alle 60 prosenttia (125 henkilöä) on yli 40-vuotiaita. Miehistä yli 40-vuotiaita on hieman alle puolet (637 henkilöä). Lähestymiskieltoon määrättyjen henkilöiden ikärakenteessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia vuodesta 2009 vuoteen 2016.
Kuvio 2. Lähestymiskieltoon määrätyt sukupuolen ja iän mukaan 2016
Lähde: Tilastokeskus, rikos- ja pakkokeinotilasto
Kaikissa ikäluokissa vuonna 2016 lähestymiskieltoon määrätyistä yli 78 prosenttia on miehiä. 25–34-vuotiaiden ryhmässä yli 90 prosenttia kieltoon määrätyistä oli miehiä. Naisten osuus on yli 20 prosenttia vain yli 60-vuotiaissa.
Käräjäoikeus voi määrätä henkilön lähestymiskieltoon enintään yhdeksi vuodeksi, mutta kielto voidaan uudistaa enintään kahdeksi vuodeksi. Sama henkilö voidaan määrätä lähestymiskieltoon useammin kuin kerran vuodessa. Vuonna 2016 suurin osa lähestymiskielloista määrättiin vähintään 270 päiväksi. Joka kuudes lähestymiskielto määrätään alle 90 päivän pituiseksi.
Vuonna 2016 lähestymiskieltoja määrättiin yhteensä 1 280 henkilölle. Vuonna 2015 kielto määrättiin 1 400 henkilölle. Noin 20 prosenttia määrätään lähestymiskieltoon useamman kerran saman vuoden aikana. Yhdellä kiellolla voidaan suojata useampi henkilö.
Vuosina 2009–2016 lähestymiskielto oli määrätty 1 230 henkilölle kahtena vuotena. Kolmena vuotena kielto oli määrätty 225 henkilölle. Yli kolmena vuotena kielto oli määrätty lähes 70 henkilölle.
Yleensä useampana vuotena lähestymiskieltoon määrätyllä henkilöllä oli myös useampi lyhytaikaisempi lähestymiskielto saman vuoden aikana. Tarkastelussa ei huomioitu sitä, onko lähestymiskiellolla suojattu henkilö aina sama.
Vähän perheiden sisäisiä lähestymiskieltoja
Perheen sisäisten lähestymiskieltojen määrääminen on vähäistä. Niiden osuus lähestymiskielloista on vaihdellut 5–6 prosentissa vuosina 2013–2016.
Perheen sisäisessä lähestymiskiellossa kieltoon määrätty joutuu poistumaan perheen yhteisestä asunnosta eikä saa palata sinne kiellon voimassaoloaikana. Tästä syystä perheen sisäisen lähestymiskiellon määräämisen edellytykset ovat tiukemmat. Se voidaan määrätä ainoastaan henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen tai sen uhan torjumiseksi.
Perheen sisäinen lähestymiskielto voidaan määrätä enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan ja uudistaa myös enintään kolmeksi kuukaudeksi. Esimerkiksi Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen arviointitutkimuksen mukaan perheen sisäisen lähestymiskiellon hakeminen saattaa jopa kärjistää tilannetta. Usein kieltoon määrätty oli jo valmiiksi syrjäytynyt ja alkoholiongelmainen ja kielto pahensi tilannetta.
Vähemmän hakemuksia, vähemmän hylkäyksiä
Käräjäoikeuksissa ratkaistujen lähestymiskieltoasioiden määrä laski 14 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Hyväksyttyjen lähestymiskieltojen määrä laski vain 3,4 prosenttia, mutta hylättyjen asioiden määrä laski yli 26 prosenttia. (Taulukko 1)
Taulukko 1. Lähestymiskieltoasiat käräjäoikeuksissa
Lähde: Tilastokeskus, rikos- ja pakkokeinotilasto *asia jätetty tutkimatta, hakemuksesta luovuttu, jätetty sillensä, muu ratkaisu
Vuonna 2016 käräjäoikeuksissa käsiteltiin viidenneksen vähemmän lähestymiskieltoasioita kuin vuonna 2009. Vuonna 2016 ratkaistiin yhteensä 2 576 lähestymiskieltoasiaa, kun vuonna 2009 niitä ratkaistiin 3 227.
Näiden tietojen pohjalta ei ole selvää, onko lähestymiskiellon muuttuminen maksulliseksi vuoden 2016 alussa vaikuttanut hakemuksien määrään, vai onko kyse vain normaalista vuosivaihtelusta.
Lähestymiskieltohakemus on maksullinen vain jos hakemus hylätään. Hakemuksen maksullisuus näyttäisi vaikuttaneen siihen, miten usein hakija luopuu hakemuksesta. Vuonna 2015 hakija luopui hakemuksesta 36 tapauksessa ja vuonna 2016 enää 14 tapauksessa.
Lähestymiskieltoasioiden käsittelyaika käräjäoikeuksissa on hieman pidentynyt vuodesta 2009 lähtien. Tuolloin 72 prosenttia hakemuksista ratkaistiin alle kuukaudessa, kun vuonna 2016 alle kuukaudessa ratkaistiin 68 prosenttia hakemuksista.
Valtaosa, noin 92 prosenttia, lähestymiskieltoasioista ratkaistaan käräjäoikeuksissa alle kahdessa kuukaudessa. Tässä osuudessa ei ole tapahtunut juurikaan muutoksia. Yli neljä kuukautta kestävien asioiden osuus on vaihdellut 1,6 ja 2,8 prosentin välillä.
Eniten Sisä-Suomen alueella
Lukumääräisesti eniten lähestymiskieltoja on yleensä määrätty Sisä-Suomen (Pirkanmaa ja Keski-Suomi) poliisilaitoksen alueella: 246 lähestymiskieltoa vuonna 2016.
Väkilukuun nähden eniten lähestymiskieltoja määrätään puolestaan Ahvenanmaan poliisilaitoksen alueella, 7,2 lähestymiskieltoa 10 000 asukasta kohden (taulukko 2). Absoluuttisina lukuina määrä on tosin pieni (21 lähestymiskieltoa vuonna 2016). Ahvenanmaalla lähestymiskieltojen määrä on ollut kasvussa, vuonna 2009 määrättiin vain neljä lähestymiskieltoa, kun vuonna 2016 niitä määrättiin 21.
Esimerkiksi Helsingin poliisilaitoksen alueella suunta on ollut päinvastainen: vuonna 2009 määrättiin 204 lähestymiskieltoa, vuonna 2016 vain 101.
Taulukko 2. Määrätyt lähestymiskiellot poliisilaitoksittain 10 000 asukasta kohden
Lähde: Tilastokeskus, rikos- ja pakkokeinotilasto, väestörakennetilasto
Ahvenanmaan poliisilaitoksen lisäksi ainoastaan Länsi-Uudenmaan ja Oulun poliisilaitosten alueilla määrättiin enemmän lähestymiskieltoja vuonna 2016 kuin vuonna 2009. Toki kaikilla alueilla on joinain vuosina määrätty edellistä vuotta enemmän lähestymiskieltoja, mutta yleistä trendiä voi pitää laskevana.
Vastaavalla ajanjaksolla myös törkeiden pahoinpitelyiden määrä on vähentynyt 24,4 prosenttia ja henkirikoksien yrityksien määrä 31,6 prosenttia. Poliisilaitoksia yhdistettiin vuonna 2014 ja aikasarja on muodostettu uudella poliisilaitosluokituksella.
Kaksi viidestä rikkoo kieltoa useamman kerran
Lähestymiskiellon rikkominen on rangaistava teko, josta rangaistus on sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. Kiellon rikkominen on virallisen syytteen alainen rikos, jonka syyttäjä vie oikeuteen.
Lähestymiskiellon rikkomisesta tehtiin vuoden 2016 aikana yhteensä 1 070 ilmoitusta. Noin kahtasataa lähestymiskieltoa rikkonutta epäiltiin myös vainoamisesta.
Noin kaksi viidestä lähestymiskieltoa rikkovista rikkoo sitä useammin kuin kerran. Selvitettyihin lähestymiskiellon rikkomisiin syylliseksi epäillyistä vain noin 10 prosenttia on naisia, mikä on suurin piirtein saman verran kuin naisten osuus lähestymiskieltoon määrätyistä.
Oikeudessa tuomittiin vuonna 2016 yhteensä 158 henkilöä lähestymiskiellon rikkomisesta (taulukko 3). Tuomittujen määrä on ollut laskussa viime vuodet. Vuoteen 2009 verrattuna tuomioita oli 34 prosenttia vähemmän. Tuomituista vajaa 90 prosenttia on miehiä. Vuonna 2016 sakkoon tuomittiin noin 87 prosenttia kieltoa rikkoneista. Ehdolliseen tai ehdottomaan vankeuteen tuomittiin vajaa 10 prosenttia tuomituista.
Taulukko 3. Lähestymiskiellon rikkomisesta annetut tuomiot käräjäoikeuksissa
Lähde: Tilastokeskus: syytetyt, tuomitut ja rangaistukset -tilasto
Lähestymiskieltotuomioon liittyy yleensä myös muita rikoksia. Esimerkiksi henkilö on rikkonut lähestymiskieltoa ja syyllistynyt myös kiellolla suojatun henkilön vainoamiseen. Vuonna 2016 lähestymiskiellon rikkominen oli lievempänä rikoksena mukana 530 tuomiossa.
Suojatuista 70 prosenttia naisia
Lähestymiskiellolla suojatuista henkilöistä 70 prosenttia on naisia. Osuus on pysynyt samana koko tarkastelujakson 2009–2016 (kuvio 3).
Kuvio 3. Lähestymiskiellolla suojatut sukupuolen mukaan, % ikäluokasta
Lähde: Tilastokeskus, rikos- ja pakkokeinotilasto
Vuonna 2016 lähestymiskiellolla suojattiin yhteensä 2 346 henkilöä, mikä on 10 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Vuoteen 2009 verrattuna laskua on 27,6 prosenttia. Samalla ajanjaksolla lähestymiskieltoon määrättyjen henkilöiden määrä on laskenut neljänneksellä.
Naisten osuus on 21–34-vuotiaissa yli 80 prosenttia. Alaikäisissä sukupuolijakauma on tasaisempi, tyttöjä on kuitenkin yli puolet suojatuista henkilöistä.
Lähestymiskiellolla suojatuista naisista ikäluokkaan 21–39 vuotta kuuluu yhteensä kaksi viidestä kaikista kiellolla suojatuista naisista. Miehistä samaan ikäluokkaan kuuluu vajaa neljännes.
Lähestymiskiellolla suojatuista miehistä lähes kolmannes on alle 15-vuotiaita. Naisista tähän ikäluokkaan kuuluu vain joka kuudes.
Suojatun ja kieltoon määrätyn suhde ei selviä pelkillä rekisteritiedoilla
Lähestymiskiellon kohde ja kiellolla suojattu henkilö asuivat samassa asunnossa vajaassa kolmessa prosentissa tapauksista (taulukko 4). Kaikkiaan 225 tapauksessa (9,6 % kaikista) lähestymiskieltoon määrätty oli suojeltavan vanhempi, näistä miltei 90 prosentissa tapauksista suojeltavan isä.
Taulukko 4. Lähestymiskiellolla suojatun ja kieltoon määrätyn suhde 2016
Lähde: Tilastokeskus, rikos- ja pakkokeinotilasto, *mm. perheen sisäiset lähestymiskiellot, joissa osapuolten suhde ei selviä rekisteristä
Kun lähestymiskieltoon määrätty oli suojattavan vanhempi, kolmessa tapauksessa neljästä suojattu henkilö oli alle 15-vuotias.
Lähestymiskiellon osapuolien suhdetta kuvaava aineisto on muodostettu rekisteritietojen pohjalta. Suojatulle ja kohteelle on yhdistetty Tilastokeskuksen aineistoista kotipaikkatietoja, tieto perheasemasta sekä lapsista, vanhemmista, aviopuolisosta ja rekisteröidystä puolisosta. Perheaseman ja asuintietojen perusteella on päätelty asuvatko kohde ja suojattu avoliitossa. Rekisteriaineistojen tiedot ovat tilastovuoden lopun tietoja.
Aineisto ei kata rekisteröimättömiä suhteita eikä useamman vuoden takaisia avopuolisoita tai entisiä kumppaneita.
Aineistossa on myös huomioitu sellaiset tapaukset, joissa kohde ja suojattu ovat tilastovuotta edeltävänä vuonna asuneet avoliitossa. Lisäksi on huomioitu sellaiset tapaukset, joissa kohde ja suojattu ovat asuneet kahden edellisen vuoden aika kuukauden lopulla samassa asunnossa. Tällaisista tapauksissa ei ole päätelty ovatko kohde ja suojattu avoliitossa vai muuten samassa asunnossa esimerkiksi alivuokralaisina.
Osa lähestymiskiellolla suojatuista henkilöistä voi olla myös turvakiellolla suojattuja henkilöitä. Tällaisten henkilöiden henkilötietoja ei aineistossa ole, joten suojattavan ja kohteen suhdetta ei saa selville rekistereistä. Henkilöt voivat myös tuntea toisensa esimerkiksi asiakas- tai hoitosuhteen kautta.
Miltei 93 prosentissa tapauksista lapsi ja vanhempi eivät asu samassa taloudessa vuoden lopulla. Perheen sisäisessä lähestymiskiellossa kiellon kohde joutuu muuttamaan yhteisestä asunnosta. Tämä vaikuttaa rekisteriaineistojen käytettävyyteen, sillä ne perustuvat vuoden lopun tietoon.
Sisarusten välisiä lähestymiskieltoja oli 51 tapausta, näistä noin 45 prosentissa suojattava henkilö oli alaikäinen. Sisarusten välisissä lähestymiskielloissa suojatut henkilöt jakautuvat tasan miehiin ja naisiin, mutta lähestymiskieltoon määrätty oli mies miltei 90 prosentissa tapauksista.
Niissä 75 tapauksessa, joissa lähestymiskiellolla suojattu oli lähestymiskieltoon määrätyn vanhempi, suojattu henkilö oli yli 54-vuotias 60 prosentissa tapauksista. Lähestymiskieltoon määrätty oli mies 90 prosentissa tapauksista. Suojatun ollessa kohteen vanhempi, olivat kieltoon määrätty ja kiellolla suojattu miehiä 18 tapauksessa. Suojattu oli nainen ja kohde mies 49 tapauksessa.
Rekisteritarkastelussa lähestymiskiellon kohteen ja suojatun henkilön välinen suhde jäi tuntemattomaksi 60 prosentissa (1 406) tapauksista. Näissä lähestymiskiellon kohde eli kieltoon määrätty oli mies neljässä tapauksessa viidestä.
Vastaavasti lähestymiskiellolla suojatuista henkilöistä 500 oli miehiä ja 900 naisia. Suojatun henkilön ollessa mies oli myös kohdehenkilö mies lähes 400 tapauksessa. Vastaavasti kun suojattu oli nainen, oli lähestymiskieltoon määrätty mies 746 tapauksessa.
Noin viidennes sellaisista suojatuista, joiden kohdalla suojatun ja kohteen suhde ei selvinnyt rekistereistä, oli alle 15-vuotiaita, mikä viittaisi siihen että lähestymiskiellon kohdehenkilö olisi suojatun henkilön vanhempi, muu lähisukulainen tai isä- tai äitipuoli. Naisten osalta suojattu henkilö oli 21–44-vuotias joka toisessa näistä tapauksista, mikä voisi kertoa siitä että kohde on entinen seurustelukumppani tai satunnainen tuttu esimerkiksi asiakas/hoitosuhteesta.
Lähestymiskiellot ovat tärkeä osa väkivaltaa ja etenkin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kuvaavia tilastoja. Niiden määrään vaikuttavat monet asiat kuten esimerkiksi muutokset lainsäädännössä sekä väkivallan uhrin että tekijän auttamisjärjestelmät.
Kirjoittaja on yliaktuaari Tilastokeskuksen väestö- ja elinolot -yksikössä ja vastaa rikos- ja pakkokeinotilastosta.
Miksi tätä sisältöä ei näytetä?
Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.