Denna statistik har lagts ned.
Nya uppgifter produceras inte längre om statistiken.
Begrepp och definitioner
- Försäljningsyta
Försäljningsytan omfattar
- den totala ytan i kundernas bruk, inklusive provrum
- försäljningsdiskar och skyltfönster
- det utrymme bakom försäljningsdiskar som är reserverat för försäljarna.
- Inköp
Inköpen inkluderar värdet av alla varor och tjänster som under räkenskapsperioden köpts för återförsäljning eller användning i handelsverksamheten, utom kapitalvaror:
- material, som används som sådana i sålda varor (råvaror, insatsvaror, produktkomponenter)
- kringmaterial som är förknippade med produktionen (såsom förpacknings-, underhålls- och reparationsmaterial, kontorsutrustning)
- vatten och energi
- oaktiverade inköp av småverktyg och apparater
- tjänster (t.ex. juridiska tjänster och bokföringstjänster, försäkringspremier, reklamkostnader, hyror samt patent- och bruksrättsavgifter, om de inte aktiverats).
Inköpen inkluderar inte de kostnader som i bokslutet bokförts som finansieringskostnader eller som kostnader för något annat än den egentliga verksamheten.
- Omsättning
Omsättningen ges enligt bokslutet.
Omsättningen av inköps- och försäljningsverksamhet inom handeln är försäljning av varor som företaget köpt i eget namn och för egen räkning och återförsålt som sådana eller förpackade och märkta på ett sätt som är typiskt för företag inom handeln:
-detaljhandel (återförsäljning till hushåll eller till enheter som konsumerar små mängder)
-partihandel (återförsäljning till andra köpmän eller yrkesmässiga användare).
Statistik:
Återkommande enkät om bilhandeln [e-publikation].
ISSN=2242-8038. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 23.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/auma/kas_sv.html