4. Sähköinen kauppa
Kansainvälisesti sovitun määritelmän mukaan sähköisellä kaupalla tarkoitetaan tietokoneverkon kautta suoritettuja tavaroiden ja palvelujen tilauksia. Tällöin maksu- tai toimitustavalla ei ole merkitystä.
Sähköisellä kaupalla suoritettujen ostojen maksaminen voidaan suorittaa ostotapahtuman yhteydessä esimerkiksi pankin verkkopalvelun kautta tai luottokortilla tai vaikka vasta myöhemmin lähetettävän laskun perusteella. Ostettu tavara tai palvelu voidaan myös saada käyttöön välittömästi, kuten esim. verkosta ladattavat tietokoneohjelmat, tai ne voidaan saada vasta myöhemmin esimerkiksi postilähetyksenä. Internetissä käytävä sähköisiin lomakkeisiin ja varsinaisiin nettikauppoihin perustuva sähköinen kauppa on yleisesti tunnetumpi sähköisen kaupan muoto, mutta sitä vanhempi ja arvoltaan edelleen suurempi on yritysten välisessä kaupassa käytetty EDI-kauppa. Tässä tilastossa näitä molempia tarkastellaan erikseen.
4.1 Internet-myynti
Yritysten Internet-kaupalla tarkoitetaan tässä valmiille sähköiselle lomakkeelle Internetissä täytettyä ja lähetettyä tilausta sekä varsinaisissa verkkokaupoissa tehtyä kauppaa. Tavanomaisena sähköpostiviestinä tehdyt tilaukset eivät ole sähköistä kauppaa. Extranet-ratkaisujen kautta käyty kauppa samoin kriteerein lasketaan Internet-kauppaan.
Kaikista vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä 15 prosenttia ilmoitti myyvänsä Internet-kaupalla. Niistä yrityksistä joilla on kotisivut 16 prosenttia käy Internet-kauppaa. Internet-kauppaa käytiin kaikkein useimmin tukkukaupan toimialalla, jossa 26 prosenttia yrityksistä ilmoitti myyvänsä Internetissä. Myös majoitus- ja ravitsemistoiminnan, informaation ja viestinnän sekä vähittäiskaupan toimialoilla tehtiin Internet-kauppaa useammin kuin muilla toimialoilla, 20–22 prosentissa yrityksistä. Harvimmin Internet-myyntiä tehtiin rakentamisen (6%) sekä ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan (7%) toimialalla. Muilla toimialoilla Internet-myynnin yleisyys vaihteli kolmestatoista kahdeksaantoista prosenttiin. Yrityksen koon mukaan tarkasteltuna Internet-myynnin yleisyys on selvästi suurin suurimmassa tarkastellussa kokoluokassa, 30 prosentissa yrityksistä.
Kuvio 16. Internet-myynnin yleisyys vuonna 2013¹
1) Osuus luokan yrityksistä.
Internetissä myyvistä yrityksistä 64 prosenttia myi tavaroita, 34 prosenttia palveluita ja 14 prosenttia sähköisiä tuotteita.
Internet-myynnin arvo on suurimmalla osalla yrityksistä pieni. Vähintään yhden prosentin liikevaihdostaan Internet-kaupalla sai vain 11 prosenttia kaikista yrityksistä. Vähintään kymmenen prosenttia liikevaihdostaan sai viisi prosenttia yrityksistä. Internet-myyntiä harjoittavista yrityksistä 72 prosenttia sai vähintään yhden prosentin liikevaihdostaan Internet-kaupalla. Näistä yrityksistä 34 prosenttia sai vähintään kymmenen prosenttia liikevaihdostaan Internet-myynnillä ja 19 prosenttia vielä vähintään neljänneksen.
Internet-myynnin kokonaisarvo oli noin 15 miljardia euroa vuonna 2013. Summa vastaa noin 5,0 prosenttia yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta.
Taulukossa 1 on esitetty sähköisen kaupan jakautuminen Internet- ja EDI-myyntiin euroina ja osuutena yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta vuosina 2006-2013.
Noin 72 prosenttia yritysten yhteenlasketusta Internet-myynnistä kertyi yritysten ja julkisen sektorin tilauksista ja noin 28 prosenttia kotitalouksien tekemistä tilauksista.
Kuvio 17. Yritysten yhteenlasketun Internet-myynnin jakautuminen asiakasryhmittäin vuonna 2013
Internetissä myyvistä yrityksistä 42 prosenttia otti vastaan online-maksuja tilauksen yhteydessä (maksu tilattaessa esim. verkkopankissa tai luottokortilla). Toimialoittain tarkasteltuna vähittäiskaupan toimialalla online-maksujen vastaanottaminen on paljon yleisempää (73%) kuin muilla toimialoilla, joissa sen yleisyys vaihtelee 23 ja 47 prosentin välillä. Suuruusluokittain tarkasteluna online-maksujen vastaanottaminen vaihtelee hyvin vähän, pienten yritysten 40 prosentista suurimpien yritysten 45 prosenttiin.
Kuvio 18. Online-maksujen vastaanottaminen¹
1)Maksu tilattaessa esim. verkkopankissa tai luottokortilla. Osuus luokan yrityksistä, jotka myyvät Internetissä.
Taulukko 1. Sähköisen kaupan arvo sekä osuus liikevaihdosta vuosina 2007-2013 1)
Euro mrd | Osuus liikevaihdosta, % | |||||||||||||
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Internet-myynti | 17 | 18 | 15 | 17 | 19 | 12 | 15 | 6.1 | 6.1 | 6.1 | 6.4 | 6.7 | 3.8 | 5.0 |
EDI-myynti | 29 | 33 | 29 | 36 | 34 | 38 | 44 | 10.0 | 10.9 | 11.6 | 13.2 | 11.7 | 12.3 | 14.3 |
Sähköinen kauppa yhteensä | 46 | 51 | 44 | 53 | 53 | 50 | 59 | 16.1 | 17.0 | 17.8 | 19.6 | 18.5 | 16.1 | 19.2 |
4.2 EDI-myynti
Sähköinen tiedonsiirto eli EDI on menettely, jossa yrityksen tietojärjestelmässä sijaitsevista tiedoista tuotetaan määrämuotoinen tietovirta, joka välitetään sähköisesti vastaanottavaan organisaatioon ja on siellä automaattisesti jatkokäsiteltävissä (esim. tilaus, lasku, tulliasiakirja tai rahtikirja).
Yrityksistä 7 prosenttia käytti EDI:ä myyntitilauksien vastaanottoon. EDI-myynnin arvo kaikissa vähintään kymmenen hengen yrityksissä oli vuonna 2013 noin 44 miljardia euroa. Summa vastaa 14,3 prosenttia yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta. Suuri osa tästä summasta syntyy sellaisissa suurissa yrityksissä, joiden myynti tapahtuu suurelta osin EDI:n välityksellä vastaanotetuista tilauksista. Niistä yrityksistä, jotka myyvät EDI:n välityksellä, saa 71 prosenttia yrityksistä liikevaihdostaan vähintään 10 prosenttia EDI-myynnistä. Vähintään puolet liikevaihdostaan EDI-myynnistä saa 34 prosenttia EDI:llä myyvistä yrityksistä.
Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2014, Tilastokeskus
Lisätietoja: Aarno Airaksinen 029 551 3206, Katja Äijö 029 551 2659, yritys.ict@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Päivitetty 25.11.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Tietotekniikan käyttö yrityksissä [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-2957. 2014,
4. Sähköinen kauppa
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/icte/2014/icte_2014_2014-11-25_kat_004_fi.html