6. Innovaatiotoiminnan harjoittaminen laajan innovaatiokäsitteen mukaisesti
Vuosina 2004–2006 tuote- ja prosessi-innovaatioiden kehittämiseen liittyvää innovaatiotoimintaa harjoitti 51 prosenttia tutkimuksen kohteena olleista yrityksistä. Mikäli innovaatiotoimintaan lasketaan mukaan myös markkinointi- ja organisaatioinnovaatiot, innovaatiotoimintaa harjoittaneiden yritysten osuus oli 57 prosenttia yrityksistä. Yrityksistä noin joka kymmenennellä oli kaikkia tutkimuksen tarkoittamia innovaatiotoiminnan osatekijöitä; tuote- ja prosessi-innovaatioita ja näihin liittyviä projekteja sekä markkinointi- ja organisaatioinnovaatioita.
Yrityksistä noin kuudella prosentilla oli markkinointi- tai organisaatioinnovaatioita, mutta ei tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvää toimintaa. Sen sijaan noin 15 prosenttia yrityksistä ilmoitti tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvästä toiminnasta, mutta ei markkinointi- ja organisaatioinnovaatioista.
Vuosina 2004–2006 tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvä innovaatiotoiminta oli edelleen hieman yleisempää teollisuudessa kuin palveluissa. Sen sijaan markkinointi- ja organisaatioinnovaatioita käyttöön ottaneiden osuus oli palvelutoimialoilla hieman suurempi kuin teollisuudessa.
Innovaatioita tehneiden ja innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuudet teollisuudessa ja palveluissa 2004–2006, osuus yrityksistä
Lähde: Innovaatiotoiminta 2006, Tilastokeskus
Lisätietoja: Mervi Niemi (09) 1734 3263, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds
Päivitetty 12.12.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2006,
6. Innovaatiotoiminnan harjoittaminen laajan innovaatiokäsitteen mukaisesti
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 25.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/inn/2006/inn_2006_2008-12-12_kat_006_fi.html