7. Yritysten strategiat ja innovaatiotoiminta
Tutkimuksen yhtenä taustakysymyksenä tiedusteltiin sitä kuinka tärkeitä tietyt strategiat olivat yrityksen toiminnassa vuosina 2014–2016.
Yrityksistä esimerkiksi 89 prosenttia vastasi olemassa olevien tavaroiden ja palveluiden parantamisen olleen strategiana merkitykseltään suuri tai kohtalainen. Näin arvioineista kaikkiaan 46 prosenttia toi markkinoille tuote-innovaatioita vuosina 2014–2016, ja 43 prosenttia ilmoitti prosessi-innovaatioista. Kaikkiaan 68 prosenttia ilmoitti harjoittaneensa innovaatiotoimintaa.
Yrityksistä, jotka vastasivat tuotteiden parantamisen olleen strategiana merkitykseltään suuri – suuren tai kohtalaisen sijaan, innovaatiotoimintaa harjoittaneiden osuudet olivat tätäkin korkeammat. Tuoteinnovaatioita markkinoille tuoneiden osuus oli 53 prosenttia ja innovaatiotoimintaa ilmoitti kaikkiaan kolme neljästä yrityksestä.
Yritykset, jotka vastasivat täysin uusien tuotteiden tarjoamisen olleen strategiana, innovaatioista ilmoittaminen oli edellisiäkin yleisempää. Mikäli uusien tuotteiden tarjoaminen oli strategiana merkitykseltään suuri, tuoteinnovaatioita ilmoittaneiden osuus oli 72 prosenttia, ja innovaatiotoimintaa oli ollut 86 prosentilla.
Käytännössä yritykset, jotka painottivat strategiassa mainittuja tavoitteita, myös useimmiten raportoivat innovoineensa. Yrityksillä, jotka merkitsivät mainitut strategiat ei-relevantiksi, innovaatiotoiminta oli vähäistä.
Taulukko 2. Yritysten strategiat merkityksen mukaan 2014–2016, osuus yrityksistä
Strategian merkitys suuri tai kohtalainen |
Strategian merkitys suuri |
Strategian merkitys kohtalainen | Strategian merkitys vähäinen |
||
% | % | % | % | ||
Olemassa olevien tavaroiden tai palveluiden parantaminen | 89,4 | 50,8 | 38,6 | 6,1 | |
Täysin uusien tavaroiden tai palveluiden tarjoaminen | 69,0 | 28,5 | 40,5 | 22,3 | |
Uusien asiakasryhmien tavoittaminen | 77,6 | 39,9 | 37,7 | 15,0 | |
Asiakaskohtaiset ratkaisut | 81,7 | 43,5 | 38,2 | 12,3 | |
Alhaiset hinnat | 54,7 | 11,3 | 43,4 | 34,6 |
Taulukko 3. Innovaatiotoiminnan yleisyys mainitut strategiat merkittäviksi arvioineiden keskuudessa 2014–2016, osuus strategiat merkitykseltään suureksi tai kohtalaiseksi arvioineista yrityksistä
Tuote-innovaatioita | Prosessi-innovaatioita | Tuotteisiin tai prosesseihin liittyvää innovaatio-toimintaa | Innovaatio-toimintaa | ||
% Strategian merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi arvioineista |
% Strategian merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi arvioineista |
% Strategian merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi arvioineista |
% Strategian merkityksen suureksi tai kohtalaiseksi arvioineista |
||
Olemassa olevien tavaroiden tai palveluiden parantaminen | 46,2 | 43,4 | 61,5 | 68,2 | |
Täysin uusien tavaroiden tai palveluiden tarjoaminen | 55,2 | 47,6 | 68,7 | 75,1 | |
Uusien asiakasryhmien tavoittaminen | 48,3 | 44,6 | 63,3 | 69,9 | |
Asiakaskohtaiset ratkaisut | 45,4 | 43,3 | 60,8 | 68,0 | |
Alhaiset hinnat | 40,1 | 39,5 | 56,1 | 63,9 |
Lähde: Innovaatiotoiminta 2016, Tilastokeskus
Lisätietoja: Mervi Niemi 029 551 3263, Heidi Pirkola 029 551 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Sami Saarikivi
Päivitetty 12.4.2018
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2016,
7. Yritysten strategiat ja innovaatiotoiminta
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/inn/2016/inn_2016_2018-04-12_kat_007_fi.html