Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastosta ei enää tuoteta uusia tietoja.
Laatuseloste: Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenot
- 1. Tilastotietojen relevanssi
- 2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- 3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- 4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- 5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
- 6. Tilastojen vertailukelpoisuus
- 7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
1. Tilastotietojen relevanssi
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenotilasto kuvaa valtion ja kuntien ympäristönsuojelumenoja ja -tuloja. Se on tarkoitettu yhteiskunnallisen päätöksenteon ja tutkimuksen tarpeisiin.
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenotilastoon on laskettu kuntien ja kuntayhtymien sekä niiden liikelaitosten ja valtion toimintamenot, investoinnit, maksetut investointiavustukset ja muut maksetut avustukset.
Toisaalta julkisen sektorin ympäristönsuojelumenoja kuvataan kohdentumisen perusteella. Käytetyt luokitukset ovat jätevesihuolto, jätehuolto, luonnonsuojelu sekä hallinto ja muu ympäristönsuojelu. Mukaan on otettu menoerien lisäksi julkisen sektorin ympäristönsuojeluun kohdistuvia tuloeriä nettovaikutuksen kuvaamiseksi.
Tilasto on osa Suomen virallista tilastoa (SVT).
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenolaskelmat perustuvat EU:n tilastoviraston Eurostatin luokituksiin, määritelmiin ja standardeihin:
Handbook of National Accounting: Integrated Environmental and Economic Accounting 2003. Final draft circulated for information prior to official editing. UN, EC, IMF, OECD, WB 2003
SERIEE. Environmental Protection Expenditure Accounts - Compilation Guide. Eurostat Theme 2 Economy and finance. European Commission 2002.
SERIEE. European System for the collection of economic information on the environment. Eurostat Theme 2 Economy and finance. European Commission 2002.
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Julkisen sektorin ympäristösuojelumenot lasketaan valtion tilinpäätösaineiston ja kunnan/kuntayhtymien talous- ja toimintatilaston pohjalta. Tietoja täydennetään maa- ja metsätalousministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön tiedoilla.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Laskelmiin on valittu valtion tilinpäätösaineistosta momentit, joiden rahankäyttö kohdistuu kokonaisuudessaan tai suurimmaksi osaksi ympäristönsuojeluun. Kunnan/kuntayhtymien talous- ja toimintatilastosta on valittu tehtäväluokat jätehuolto, vesihuolto ja ympäristöhuolto. Vesihuollosta on laskettu mukaan jätevesihuollon osuus.
Valtion aineisto on valtiokonttorin lakisääteisesti Tilastokeskukselle raportoimaa valtion tilinpäätösaineistoa, joka perustuu tarkkaan valtiontalouden kirjanpitoon. Kunnan/kuntayhtymien talous- ja toimintatilasto perustuu kuntien ilmoitusvelvollisuuteen kyselypohjalta. Maa- ja metsätalousministeriöstä on saatu maatalouden ympäristötuen toimintokohtainen rahamääräinen jaottelu ja työ- ja elinkeinoministeriöstä vastaavasti rahamäärät ympäristönsuojeluun sijoitetuista investoinneista, työllistämistuista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ympäristönsuojeluun liittyvistä menoista.
4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenotilasto julkaistaan vuosittain. Tilaston julkaisuviive on kaksi vuotta. Valtion tilinpitoaineisto valmistuu keväällä ja kunnan/kuntayhtymien talous- ja toimintatilasto syksyllä. Kyseessä on lopullinen tieto.
5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Tilastotiedot julkaistaan Internetissä Tilastokeskuksen sivuilla sekä Tilastokeskuksen Ympäristö ja luonnonvarat -sarjaan kuuluvassa Ympäristötilasto vuosikirja -julkaisussa sekä Suomen tilastollisessa vuosikirjassa. Lisäksi tilastotiedot raportoidaan EU:n tilastovirastolle Eurostatille ja sitä kautta ne julkaistaan Eurostatin sekä OECD:n tilastojulkaisuissa.
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenotilastoa on laskettu Suomessa vuodesta 1994 lähtien vuosittain. Sinä aikana tietojen vertailukelpoisuus ei ole merkittävästi muuttunut, vaikka laskelmiin valittujen momenttien määrä vaihteleekin hieman vuosittain. Esimerkiksi valtio on yhdistänyt momentteja ympäristöministeriön hallinnonalalla ja laskelmiin on otettu joitakin momentteja lisää. Myös esimerkiksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten perustaminen toi muutoksia momentteihin.
Kuntasektorilla laskelmiin vaikuttaa ympäristö-, jäte- ja vesihuollon kunnallisten liikelaitosten siirtyminen kunnan tai kuntayhtymien talous- ja toimintatilastosta yrityssektorin tilastointiin vuonna 2002.
Vuosien 2007–2010 julkisen sektorin yhteissummia ja lohkoittaisia tietoja ei ole sulautettu. Toisin sanoen ei ole otettu huomioon sitä, että osa valtion menoista ohjautuu kunnille, jolloin nämä tulevat lasketuiksi mukaan kahteen kertaan. Sulautukset vaikuttavat erityisesti saatuihin investointiavustuksiin sekä vähäisissä määrin toimintamenoihin, investointeihin ja tuloihin.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenotilastoista voidaan tehdä johtopäätöksiä valtion ja kuntien toimintamenojen kehityksestä, investoinneista, maksetuista avustuksista ja toisaalta niiden kohdentumisesta jätevesihuoltoon, jätehuoltoon, luonnonsuojeluun, tutkimukseen ja kehittämiseen sekä hallintoon ja muuhun ympäristönsuojeluun.
Lähde: Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenot 2010 Tilastokeskus
Lisätietoja: Jukka Muukkonen 09 1734 3224, Anna Piirainen 09 1734 2747, jukka.muukkonen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds
Päivitetty 9.10.2012
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenot [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-1572. 2010,
Laatuseloste: Julkisen sektorin ympäristönsuojelumenot
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 23.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jsys/2010/jsys_2010_2012-10-09_laa_001_fi.html