Julkaistu: 12.1.2005
Joukkoviestintämarkkinat 3,7 miljardia vuonna 2003
Joukkoviestintämarkkinoiden koko oli vuonna 2003 noin 3,7 miljardia euroa. Vuosimuutos oli hieman alle 3 prosenttiyksikköä ja inflaation vaikutus poistettuna vajaat 2 prosenttiyksikköä. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen joukkoviestintätilastoihin.
Inflaation vaikutus poistettuna joukkoviestintämarkkinat ovat supistuneet lievästi (-0,5 %) vuodesta 2000 vuoteen 2003, kun mm. mediamainonta väheni vuosina 2001 ja 2002. Vasta vuosi 2003 oli ensimmäinen reaalikasvun vuosi. Vuonna 2003 nopeimmin kasvoivat dvd-tallenteet (+61 %), kaapelitelevisio (+25 %) ja ilmaislehdet (+19 %). Vuosimuutos oli miinusmerkkinen sanomalehdistöllä (-2 %), cd-romeissa (-11 %) ja videotallenteissa (-24 %).
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2000 - 2003
2000 € milj. |
2001 € milj. |
2002 € milj. |
2003 € milj. |
2003 % |
Muutos, % 2003/02 |
|
Päivälehdet (7- 4-päiväiset) | 965 | 956 | 936 | 931 | 25 | -1 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 114 | 113 | 115 | 112 | 3 | -2 |
Ilmaislehdet | 91 | 88 | 94 | 103 | 3 | 10 |
Aikakauslehdet | 631 | 622 | 630 | 655 | 18 | 4 |
Kirjat | 447 | 453 | 474 | 479 | 13 | 1 |
Mainospainotuotteet | 306 | 314 | 312 | 320 | 9 | 3 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 552 | 2 547 | 2 561 | 2 600 | 71 | 2 |
Valtakunnallinen TV- ja radiotoiminta | 516 | 519 | 528 | 542 | 15 | 3 |
Muu radiotoiminta | 30 | 33 | 34 | 36 | 1 | 6 |
Kaapelitelevisio* | 69 | 72 | 85 | 107 | 3 | 26 |
Online- ja internetpalvelut | 60 | 60 | 56 | 60 | 2 | 7 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 675 | 684 | 703 | 746 | 20 | 6 |
Äänitteet | 125 | 128 | 118 | 120 | 3 | 2 |
Videot | 70 | 67 | 65 | 50 | 1 | -23 |
DVD-tallenteet | 12 | 27 | 50 | 81 | 2 | 63 |
Elokuvateatterit | 48 | 48 | 57 | 58 | 2 | 2 |
CD-Rom-tallenteet | 36 | 33 | 26 | 23 | 1 | -11 |
Tallenneviestintä yhteensä | 291 | 303 | 316 | 333 | 9 | 5 |
Koko joukkoviestintä | 3 519 | 3 534 | 3 580 | 3 679 | 100 | 3 |
Kiintein (2003) hinnoin | 3 697 | 3 621 | 3 612 | 3 679 | 2 | |
* Kaapelitelevisiotoiminnan luvut
sisältävät myös laajakaistaliittymien myynnin. Taulukon luvut ovat loppukäyttäjätasoisia. Eri toimialojen luvut ovat toisensa poissulkevia. Niistä on eliminoitu toimialojen sisäiset ja eri toimialojen väliset päällekkäisyydet. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Osa luvuista on arvioita. Kiinteähintaiset luvut on deflatoitu elinkustannusindeksillä 1951/X = 100 vuoden 2003 rahaksi |
Lähde: Joukkoviestimet 2004. Kulttuuri ja viestintä 2004:3. Tilastokeskus. (Julkaisu ilmestyy maaliskuussa)
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, tuomo.sauri@tilastokeskus.fi
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 12.1.2005
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2003. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2003/jvie_2003_2005-01-12_tie_001.html