Publicerad: 14.12.2009
Digitaliseringen gjorde att televisionssektorn ökade - massmediemarknaden 2008
Televisionsmarknaden har under de senaste fem åren (2004-2008) ökat med i genomsnitt nästan nio procent på årsnivå. År 2008 var tillväxten 10 procent. Reklamens och betalkanalernas andel var sammanlagt omkring hälften av den sammanlagda omsättningen för televisionsverksamheten. Under de senaste åren har betalkanalernas andel av intäkterna ökat snabbt.
Intäkterna för betal-TV i de olika distributionskanalerna (antennät + kabel + satellit) ökade år 2008 med nästan 40 procent. Å andra sidan verkade antalet hushåll med betal-TV ha nått en stabil nivå och var omkring 600 000 hushåll år 2008. Konsumenterna använde omkring 200 miljoner euro på betal-TV-tjänster, dvs. lika mycket som på videoinspelningar och biobiljetter sammanlagt.
Omkring fyra av fem tv-hushåll hade enligt Finnpanel skaffat en digitalbox med kortplats, dvs. möjlighet för mottagning av betalkanaler år 2008. Spridningen av digitalboxar skapade en stor tillväxtpotential för betaltevemarknaden i Finland som tidigare hade varit mycket liten. Fram till början av 2000-talet utgjorde betaltevehushållen endast omkring fem procent. Digitaliseringen gjorde dock att marknaden växte och blev femdubbelt större. År 2008 var redan en fjärdedel av hushållen betalteveabonnenter.
Tabell 1. Intäkter av televisionsverksamhet (antenn + kabel + satellit) 2000-2008
År | Licens- avgifter |
Annonsering | Beställningsavgifter: | Totalt | Totalt mn € |
|
Betal-TV | Kabel-tv avgifter |
|||||
2000 | 49 | 37 | 3 | 11 | 100 | 572 |
2001 | 52 | 33 | 4 | 11 | 100 | 587 |
2002 | 50 | 33 | 4 | 13 | 100 | 606 |
2003 | 49 | 33 | 4 | 15 | 100 | 631 |
2004 | 49 | 33 | 4 | 14 | 100 | 687 |
2005 | 48 | 31 | 9 | 11 | 100 | 739 |
2006 | 46 | 31 | 12 | 11 | 100 | 776 |
2007 | 43 | 30 | 16 | 10 | 100 | 865 |
2008 | 40 | 28 | 22 | 9 | 100 | 948 |
Källa: Statistik över massmedier och
kultur, Statistikcentralen Uppskattningens källor: FiCom, Finnpanel, Kommunikationsverket, TNS Gallup, Bolagens årsberättelser |
Volymen av Finlands massmediemarknad uppgick till omkring 4,4 miljarder euro år 2008. Under slutet av 1990-talet ökade volymen med omkring 4-5 procent på årsnivå, men ökningen avtog i början av 2000-talet. Under de senaste åren har den årliga ökningen varit 3-4 procent.
De elektroniska massmediernas andel av massmediemarknaden ökade med två procentenheter, medan de grafiska mediernas andel minskade med två procentenheter
Tabell 2. Massmediemarknaden i Finland 2004-2008
2004 mn € |
2005 mn € |
2006 mn € |
2007 mn € |
2008 mn € |
Förändring 2007-08 % |
|
Dagstidningar (7- 4 dgr/v) | 970 | 982 | 1 027 | 1 061 | 1 056 | -0,5 |
Övriga tidningar (3 - 1 dgr/v) | 118 | 121 | 122 | 127 | 135 | 5,7 |
Gratistidningar | 100 | 102 | 104 | 103 | 100 | -2,8 |
Tidskrifter | 680 | 710 | 720 | 752 | 760 | 1,1 |
Böcker1) | 503 | 524 | 537 | 559 | 566 | 1,2 |
Kataloger & adresserad DR | 348 | 352 | 352 | 335 | 340 | 1,5 |
Grafiska medier totalt | 2 719 | 2 791 | 2 862 | 2 937 | 2 956 | 0,7 |
Television (T+C+S) 2) | 687 | 739 | 776 | 865 | 948 | 9,6 |
Radio | 51 | 50 | 49 | 49 | 53 | 7,4 |
Internet | 55 | 75 | 99 | 118 | 158 | 33,9 |
Elektroniska medier totalt | 793 | 864 | 924 | 1 032 | 1 159 | 12,3 |
Fonogram | 110 | 98 | 99 | 100 | 98 | -2,0 |
Video (DVD, Blu-ray, VHS) | 141 | 144 | 149 | 150 | 153 | 2,0 |
Biografer | 54 | 46 | 52 | 53 | 58 | 8,5 |
Inspelningsmedier totalt | 304 | 288 | 300 | 303 | 309 | 1,8 |
Massmedier totalt | 3 816 | 3 943 | 4 086 | 4 273 | 4 424 | 3,5 |
Med fasta (2008) priser | 4 178 | 4 280 | 4 358 | 4 448 | 4 424 | |
Massmedier/BNP, % | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 2,4 | |
1) Inkluderar
också den försäljning av off-line multimedieinspelningar (dvd,
cd-rom o.d.) som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. 2) Inkl. också YLE public service - radioverksamheten. Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
Kalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten. En del av siffrorna i tabellen är uppskattningar.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri +358 9 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 14.12.2009
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2008. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2008/jvie_2008_2009-12-14_tie_002_sv.html