Julkaistu: 17.6.2010
Joukkoviestintämarkkinat 2009 - ennakkotiedot
Mediamarkkinoiden arvosta katosi 7 prosenttia vuonna 2009. Tämä on sodanjälkeisen ajan suurin vuosipudotus. Esimerkiksi 1990-luvun alun laman aikana vuosimuutokset olivat -3 - -4 prosentin luokkaa.
Lasku kohdistui erityisesti graafiseen joukkoviestintään (-9 %) ja tallenteisiin (-10 %). Sähköinen joukkoviestintä selvisi noin prosentin pudotuksella. Verkkomedia internetissä jopa kasvoi 4 prosenttia.
Kuvio 1. Joukkoviestintämarkkinoiden muutokset 2008 - 2009 (%)
Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli vuonna 2009 noin 4,1 miljardia euroa eli 300 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuonna 2008. Tästä summasta valtaosa, noin 260 miljoonaa euroa, katosi graafisesta viestinnästä, toisin sanoen lehtien, kirjojen ja hakemistojen kustantamisesta.
Graafisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui 1,5 prosenttiyksiköllä 65 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi lähes kahdella prosenttiyksiköllä 28 prosenttiin
Taulukko 1. Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2008 - 2009
2008 | 2009 | 2009 | |
Milj. € | Milj. € | % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 1 056 | 943 | 23 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 135 | 127 | 3 |
Ilmaislehdet | 100 | 81 | 2 |
Aikakauslehdet | 760 | 700 | 17 |
Kirjat* | 566 | 535 | 13 |
Hakemistot & suoramainonta | 340 | 310 | 8 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 956 | 2 696 | 65 |
Televisio** | 948 | 932 | 23 |
Radio | 53 | 52 | 1 |
Internet | 158 | 165 | 4 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 159 | 1 150 | 28 |
Äänitteet | 98 | 85 | 2 |
Video (DVD & VHS) | 153 | 135 | 3 |
Elokuvateatterit | 58 | 59 | 1 |
Tallenneviestintä yhteensä | 309 | 279 | 7 |
Koko joukkoviestintä | 4 424 | 4 125 | 100 |
* Sisältää myös Suomen
Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. ** Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintätilastot (17.6.2010)
Päivitetty 17.6.2010
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2009. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2009/jvie_2009_2010-06-17_tie_001.html