Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

Julkaistu: 12.12.2012

Sähköisen viestinnän liikevaihto on kaksinkertaistunut vuosituhannen vaihteesta

Joukkoviestintämarkkinoiden kasvu on 2000-luvulla ollut valtaosin sähköisen viestinnän varassa. Television, radion ja verkkomedian yhteenlaskettu liikevaihto on kaksinkertaistunut. Painettu viestintä ja erityisesti tallennemarkkinat olivat vuonna 2011 vain niukasti vuoden 2001 tason yläpuolella.

Joukkoviestinnän markkinakehitys, 2001=100

Joukkoviestinnän markkinakehitys, 2001=100

Vuonna 2011 mediamarkkinat kokonaisuutena kasvoivat vain hieman (+1 %). Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli yhteensä 4,3 miljardia euroa. Sähköinen viestintä kasvoi edelleen selvästi (+ 7 %) vuonna 2011. Televisio ylitti ensimmäisen kerran miljardin euron rajan. Painettu viestintä säilyi edellisvuoden tasolla. Tallenneviestintä laski 8 prosenttia. Videotallenteissa tapahtui suurin pudotus (- 12 %).

Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2010 - 2011, miljoonaa euroa

  2010
Milj €
2011
Milj. €
2011
%
Muutos %
2010 - 11
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 1) 986 1 001 23 2
Muut sanomalehdet 1) 125 127 3 1
Ilmaislehdet 1) 78 83 2 7
Aikakauslehdet 705 680 16 -4
Kirjat 1) 577 581 13 1
Painetut hakemistot & suoramainonta 298 291 7 -2
Graafinen joukkoviestintä yhteensä 2 769 2 763 64 0
Televisio 2) 970 1 028 24 6
Radio 55 60 1 10
Internetmainonta 204 221 5 8
Sähköinen viestintä yhteensä 1 229 1 309 30 7
Äänitteet 1) 80 77 2 -4
Video 148 130 3 -12
Elokuvateatterit 69 68 2 -2
Tallenneviestintä yhteensä 297 274 6 -8
Koko joukkoviestintä 4 294 4 346 100 1
1) Sisältää myös digitaalisen myynnin.
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.

Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.

Internetmainonta ja sanomalehdet sisältävät päällekkäisyyttä.


Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus

Lisätietoja: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Julkaisu pdf-muodossa (228,2 kt)

Taulukot

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Liitetaulukot

Laatuselosteet

Päivitetty 12.12.2012

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. joukkoviestintämarkkinat 2011. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2011/01/jvie_2011_01_2012-12-12_tie_001_fi.html