Julkaistu: 27.9.2006
Kuluttajat luottavaisia syyskuussa
Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui syyskuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli syyskuussa 16,1, kun se elokuussa oli 14,4 ja vuosi sitten 10,8. Luottamus talouteen oli samalla vahvempi kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1. - 19. syyskuuta 1 538 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä odotukset omasta ja Suomen taloudesta sekä varsinkin työttömyydestä paranivat syyskuussa edelliskuuhun verrattuna. Usko myönteiseen työllisyyskehitykseen oli yhtä vahvaa viimeksi vuoden 2001 alussa. Kuluttajien näkemykset taloutensa säästämismahdollisuuksista olivat syyskuussa pienestä heikkenemisestä huolimatta edelleen hyvin luottavaiset. Säästämistä pidettiin kannattavampana kuin koskaan aiemmin ja arviot myös lainanotosta kohenivat kuukauden takaisista.
Kuluttajien näkemykset taloudesta syyskuussa 2006
Syyskuu 2006 saldoluku | Elokuu 2006 saldoluku | Syyskuu 2005 saldoluku | Keskiarvo 10/95-9/06 | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 16,1 | 14,4 | 10,8 | 13,5 |
Indikaattorin osatekijät: | ||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 10,2 | 8,2 | 9,3 | 9,3 |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana | 44,6 | 46,6 | 44,1 | 33,1 |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 1,2 | -0,2 | -2,3 | 6,6 |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen | 8,5 | 3,0 | -7,8 | 5,3 |
Muut: | ||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, % | 2,6 | 2,8 | 2,6 | 2,0 |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä | 5,6 | 4,6 | 3,3 | .. |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä | 30,4 | 32,3 | 27,8 | 25,2 |
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä | 23,9 | 23,1 | 19,6 | 21,0 |
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä | 25,1 | 20,3 | 12,5 | 6,7 |
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä | 20,5 | 16,2 | 33,0 | 23,1 |
Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä painottaen
myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten
prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, työttömyys sekä kotitalouden säästämismahdollisuudet. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta. |
Syyskuussa 24 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 21 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Oman taloutensa kohentumiseen luotti syyskuussa 29 prosenttia kuluttajista ja vain 11 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Kuluttajista 22 prosenttia arvioi syyskuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja 40 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Vastaavat osuudet olivat elokuussa 28 ja 35 prosenttia ja vuosi sitten 41 ja 28 prosenttia. Työllisistä vain 10 prosenttia arvioi syyskuussa työttömyyden uhan viime kuukausina kasvaneen omalla kohdallaan ja 15 prosenttia puolestaan uskoi uhan vähentyneen.
Kuluttajat ennustivat syyskuussa, että kuluttajahinnat nousevat 2,6 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Vastaava inflaatio-odotus oli elokuussa 2,8 prosenttia.
Syyskuussa 67 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa lainan ottamiselle hyvänä. Vastaava osuus oli kuukautta aiemmin 63 prosenttia. Kotitalouksista 15 prosenttia suunnitteli syyskuussa ottavansa lainaa vuoden sisällä. Säästämisen arvioi kannattavaksi ennätykselliset 71 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 63 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Kuluttajista 44 prosenttia piti syyskuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Kotitalouksilla oli runsaasti suunnitelmia käyttää rahaa muun muassa viihde-elektroniikan hankintaan sekä kodin sisustamiseen ja matkailuun. Digisovittimen ostoa seuraavien kuuden kuukauden aikana harkitsi 30 prosenttia kotitalouksista. Vuoden sisällä 18 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-9/2006
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta
vuoden kuluttua
10/1995-9/2006
Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa,
elokuu 2006
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-8/2006*
*laskettu kausitasoitetuista sarjoista; Ranskan tieto
suuntaa-antava sarjan katkeamisen vuoksi;
keskiarvot lyhyemmältä ajalta: Malta 11/2002-, Luxemburg 1/2002-,
Kypros, Liettua ja Puola 1/2001-, Slovakia 4/1999-
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, August 2006
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2006, syyskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995-9/2006 (27.9.2006)
- Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, syyskuu 2006 (27.9.2006)
- Kotitalouksien rahatilanne syyskuussa 2006, prosenttia kotitalouksista (27.9.2006)
- Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995-9/2006 (27.9.2006)
- Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995-9/2006 (27.9.2006)
- Suunnitellut rahoitusmuodot asunnon ostoaikeissa, syyskuu 2006 (27.9.2006)
- Suunnitellut rahoitusmuodot auton ostoaikeissa, syyskuu 2006 (27.9.2006)
Päivitetty 27.9.2006
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. syyskuu 2006. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 26.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2006/09/kbar_2006_09_2006-09-27_tie_001.html