Julkaistu: 25.2.2010
Kuluttajat luottavat talouteen työttömyyden uhasta huolimatta
Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui edelleen hieman helmikuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 15,9, kun se tammikuussa oli 14,5 ja joulukuussa 14,4. Helmikuussa kuluttajien luottamus oli samalla vahvempi kuin vuosi sitten ja pitkällä ajalla keskimäärin. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1. - 17. helmikuuta 1 460 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä arviot omista säästämismahdollisuuksista paranivat helmikuussa edelliskuuhun verrattuna. Muut odotukset pysyivät suunnilleen ennallaan. Kuluttajien kuva omasta ja varsinkin Suomen taloudesta oli valoisa. Sen sijaan näkemykset yleisestä ja myös omasta työttömyydestä olivat helmikuussa edelleen synkät. Kuluttajat pitivät ajankohtaa helmikuussa otollisena varsinkin kestotavaroiden ostamiselle.
Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2010, saldolukuja1)
Keskiarvo 10/95- |
Maksimi 10/95- |
Minimi 10/95- |
Helmikuu 2009 |
Tammikuu 2010 |
Helmikuu 2010 |
Näkymä2) | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 12,9 | 21,8 | -6,5 | -3,9 | 14,5 | 15,9 | + |
Indikaattorin osatekijät: | |||||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
9,1 | 14,1 | 2,3 | 3,0 | 10,2 | 10,8 | + |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana |
36,5 | 52,0 | 10,9 | 45,1 | 44,7 | 50,9 | + |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
4,5 | 21,7 | -27,1 | -14,4 | 21,7 | 21,2 | ++ |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
1,5 | 27,6 | -51,1 | -49,4 | -18,7 | -19,2 | - |
Muut: | |||||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, prosenttia |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä |
0,5 | 7,6 | -18,8 | -14,6 | -9,4 | -5,9 | - |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä |
26,9 | 35,1 | 14,7 | 30,9 | 30,7 | 33,2 | + |
Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiselle |
20,9 | 41,8 | -14,2 | 28,6 | 38,2 | 37,7 | ++ |
Ajankohdan otollisuus säästämiselle |
10,8 | 36,8 | -19,6 | 6,7 | 8,6 | 10,4 | +/- |
Ajankohdan otollisuus lainanotolle |
18,2 | 42,0 | -47,1 | 2,3 | 23,2 | 21,4 | +/- |
1)
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä
vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten
prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.
Kuluttajien luottamusindikaattori on sen
osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja
luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä -
mitä korkeampi lukema, sitä valoisampi näkemys
taloudesta. 2) ++ Näkymä hyvin valoisa, + Näkymä valoisa, +/- Näkymä neutraali, - Näkymä huono, - - Näkymä hyvin huono. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan. |
Helmikuussa 56 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 14 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten pessimistiset 26 ja 46 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 29 prosenttia kuluttajista ja vain 10 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 21 ja 15 prosenttia kuluttajista.
Kuluttajista 18 prosenttia odotti helmikuussa, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 50 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten vielä synkemmät: 7 ja 80 prosenttia. Helmikuussa vain 12 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 22 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 7 ja 28 prosenttia. Helmikuussa 44 prosenttia työllisistä arvioi työttömyyden uhan pysyneen ennallaan ja 22 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat ennustivat helmikuussa, että kuluttajahinnat nousevat 1,9 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,1 prosenttia.
Helmikuussa 58 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Kotitalouksista 68 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja peräti 81 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Lainan ottamisen arvioi helmikuussa kannattavaksi 66 prosenttia kuluttajista. Vastaava osuus oli vuosi sitten 51 prosenttia. Helmikuussa 14 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajista 58 prosenttia piti helmikuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Kulutusaikeet olivat enimmäkseen maltillisia, mutta monet kotitaloudet käyttävät rahaa esimerkiksi matkailuun ja asunnon korjauksiin seuraavan kuuden kuukauden aikana. Vuoden sisällä 16 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 7 prosenttia asunnon. Vastaavat osuudet olivat viime vuoden helmikuussa 15 ja 9 prosenttia.
Kuluttajabarometrin helmikuun haastatteluissa selvitettiin myös erilaisten laitteiden omistusta kotitalouksissa. Laitetiedot ovat nähtävissä myöhemmin tutkimuksen internet-sivuilla.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-2/2010
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua 10/1995-2/2010
Kuluttajien luottamusindikaattorin poikkeama maan keskiarvosta EU-maissa, tammikuu 20101)
1) Laskettu kausitasoitetuista
sarjoista. Keskiarvo: 10/1995-. Irlannin tieto puuttuu
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, January 2010
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2010, helmikuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Kuluttajien luottamus 2010, helmikuu (pdf 371,7 kB)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- A0 Kuluttajien mikro- ja makroindikaattorit 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- A1 Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- A2 Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- A3 Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodin sisustamiseen ja kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- A4 Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, helmikuu 2010 (25.2.2010)
- A5 Kotitalouksien rahatilanne helmikuussa 2010, prosenttia kotitalouksista (25.2.2010)
- A6 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan viimeisten 12 kuukauden aikana, helmikuu 2010 (25.2.2010)
- A7 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan 4/2004-2/2010 (25.2.2010)
- A8 Kuluttajien inflaationäkemykset ja mitattu inflaatio 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- A9 Kuluttajien arviot säästämisen, lainanoton ja kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta haastatteluhetkellä 10/1995-2/2010 (25.2.2010)
- C 1 Eri laitteiden ja yhteyksien yleisyys kotitalouksissa helmikuussa 2010 (10.3.2010)
- C 2 Tietokoneiden ja internet-yhteyksien yleisyys kotitalouksissa 2/2001-2/2010 (10.3.2010)
- C 3 Telelaitteet: puhelimien yleisyys kotitalouksissa 2/2002-2/2010 (10.3.2010)
- C 4 Telelaitteet: matkapuhelimien lukumäärät kotitalouksissa helmikuussa 2010 (10.3.2010)
- C 5 Telelaitteet: vain lankapuhelimen, vain matkapuhelimen tai molempien omistaminen kotitalouksissa helmikuussa 2010 (10.3.2010)
- C 6 Uuden viihde-elektroniikan yleistyminen kotitalouksissa 2/2001-2/2010 (10.3.2010)
- C11 Taloudet, joissa ei ole televisiota 8/2007-2/2010 (10.3.2010)
Päivitetty 25.2.2010
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. helmikuu 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 26.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2010/02/kbar_2010_02_2010-02-25_tie_001.html