Julkaistu: 27.11.2014
Kuluttajien luottamus edelleen heikko ja ostoaikeet vaisut
Kuluttajien luottamusindikaattori oli marraskuussa 2,6, kun se oli lokakuussa 0,4 ja syyskuussa -0,7. Vuosi sitten marraskuussa luottamusindikaattori sai arvon 6,4. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 11,9. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 3. - 19. marraskuuta 1 254 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattori
Marraskuussa kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä odotukset omista säästämismahdollisuuksista sekä Suomen taloudesta ja työttömyydestä paranivat hieman lokakuuhun verrattuna. Sen sijaan odotukset kuluttajan omasta taloudesta pysyivät ennallaan. Marraskuussa näkemykset yleisestä taloudesta olivat kuitenkin edelleen synkät ja omasta taloudesta varovaiset, kun taas arviot säästämismahdollisuuksista olivat hyvät.
Marraskuussa ajankohdan katsottiin olevan otollisempi lainanotolle kuin säästämiselle tai varsinkaan kestotavaroiden ostamiselle. Työllisten kuluttajien kokema omakohtainen työttömyysuhka oli marraskuussa hieman suurempi kuin lokakuussa.
Oma ja Suomen talous
Marraskuussa 25 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 36 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 21 ja 35 prosenttia ja vuosi sitten 33 ja 26 prosenttia.
Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 23 prosenttia kuluttajista ja 16 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten marraskuussa vastaavat osuudet olivat 25 ja 13 prosenttia.
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
Työttömyys ja inflaatio
Kuluttajista 10 prosenttia odotti marraskuussa, että työttömyys vähenee Suomessa seuraavan vuoden aikana, ja 62 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vastaavat osuudet olivat kuukautta aiemmin 9 ja 68 prosenttia ja vuosi sitten 13 ja 55 prosenttia.
Marraskuussa 8 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 26 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Työllisistä 47 prosenttia arvioi työttömyyden uhan pysyneen ennallaan ja 19 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat arvioivat marraskuussa, että kuluttajahinnat nousevat 1,9 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotus oli viime vuoden marraskuussa 2,6 prosenttia, ja sen pitkän ajan keskiarvo on 2,3 prosenttia.
Kestotavaroiden ostaminen
Kuluttajista 40 prosenttia piti marraskuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Vuoden sisällä selvästi normaalia harvempi eli 13 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja vain 5 prosenttia asunnon. Kotitalouksista 18 prosenttia suunnitteli käyttävänsä rahaa asuntonsa peruskorjaamiseen vuoden sisällä.
Säästäminen ja lainanotto
Marraskuussa 53 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Kotitalouksista 63 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Lainan ottamisen arvioi marraskuussa kannattavaksi 55 prosenttia kuluttajista. Marraskuussa tavallista harvempi eli 11 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajien näkemykset taloudesta
Keskiarvo 10/1995- | Maksimi 10/1995- | Minimi 10/1995- | 11/2013 | 10/2014 | 11/2014 | Näkymä | |
A1 Kuluttajien luottamusindikaattori = (B2+B4+B7+D2)/4 | 11,9 | 22,9 | -6,5 | 6,4 | 0,4 | 2,6 | -- |
B2 Oma talous 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | 8,4 | 14,1 | 2,3 | 6,9 | 4,9 | 4,7 | -- |
B4 Suomen talous 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | 3,3 | 25,3 | -27,1 | 1,8 | -10,2 | -8,1 | -- |
B6 Inflaatio 12 kk:n kuluttua (prosenttia) | 2,3 | 4,6 | 0,6 | 2,6 | 1,6 | 1,9 | |
B7 Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | -2,9 | 27,6 | -51,1 | -24,5 | -33,7 | -29,5 | -- |
B8 Työttömyyden uhka omalla kohdalla nyt (saldoluku) | -0,8 | 7,6 | -18,8 | -9,5 | -7,5 | -10,9 | -- |
C1 Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiseen (saldoluku) | 18,2 | 41,8 | -14,2 | 0,8 | 11,4 | 5,8 | -- |
C2 Ajankohdan otollisuus säästämiseen (saldoluku) | 11,0 | 36,8 | -19,6 | 6,2 | 5,1 | 4,2 | - |
C3 Ajankohdan otollisuus lainanottoon (saldoluku) | 16,8 | 42,0 | -47,1 | 5,9 | 13,8 | 9,3 | - |
D2 Kotitalouden säästämismahdollisuudet 12 kk:n sisällä (saldoluku) | 38,8 | 52,2 | 10,9 | 41,5 | 40,5 | 43,4 | + |
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.
Näkymä -sarakkeen selitykset: ++ Näkymä hyvin valoisa, + Näkymä valoisa, = Näkymä neutraali, - Näkymä huono, -- Näkymä hyvin huono. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan.
Tutkimuksen perusjoukko ja otos
Kuluttajabarometrin perusjoukkoon kuuluu 4,4 miljoonaa 15–84-vuotiasta henkilöä ja heidän 2,6 miljoonaa kotitalouttaan Suomessa. Perusjoukkoa laajennettiin 75–84-vuotiailla tammikuusta 2012 alkaen. Tutkimuksen brutto-otoskoko on kuukausittain 2 350 henkilöä (aiemmin 2 200 henkilöä).
Marraskuussa kuluttajabarometrin vastauskato oli 46,6 prosenttia. Vastauskato sisältää tutkimuksesta kieltäytyneiden tai muuten estyneiden lisäksi henkilöt, joita ei onnistuttu tavoittamaan.
Perusjoukon laajennuksen eli 75–84-vuotiaiden henkilöiden vastausten arvioidaan heikentäneen kuluttajien luottamusindikaattorin arvoa runsaalla yhdellä yksiköllä tammikuusta 2012 alkaen. Pääasiassa tämä on johtunut yhden osatekijän, kotitalouden säästämismahdollisuuksien saldoluvun laskusta. Perusjoukon laajennus on lisäksi vaikuttanut jonkin verran kodintekniikan omistusta koskeviin tuloksiin.
EU-tulokset
Kaikkien EU-maiden (kausitasoitetut) barometritulokset julkaistaan EU:n komission sivuilla: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results; http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2014, marraskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3503, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (479,7 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Kuluttajabarometrin menetelmä (27.11.2014)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- Liitekuvio 1. Kuluttajien luottamusindikaattori (27.11.2014)
- Liitekuvio 2. Mikro- ja makrotalouden indikaattorit (27.11.2014)
- Liitekuvio 3. Oma talous (27.11.2014)
- Liitekuvio 4. Suomen talous (27.11.2014)
- Liitekuvio 5. Inflaatio (27.11.2014)
- Liitekuvio 6. Työttömyys (27.11.2014)
- Liitekuvio 7. Ajankohdan otollisuus (27.11.2014)
- Liitekuvio 8. Kotitalouden rahatilanne (27.11.2014)
- Liitekuvio 9. Kotitalouden lainanottoaikomus, 12 kk:n sisällä (27.11.2014)
- Liitekuvio 10. Rahankäyttö kestotavaroihin, seur. 12 kk vs ed. 12 kk (27.11.2014)
- Liitekuvio 11. Kotitalouden ostoaikomukset, 12 kk:n sisällä (27.11.2014)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Kuluttajabarometri (27.11.2014)
Päivitetty 27.11.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. marraskuu 2014. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 26.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2014/11/kbar_2014_11_2014-11-27_tie_001_fi.html