Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

1. Vastausjakaumien tarkastelu

Oma ja Suomen talous

Marraskuussa 44 prosenttia kuluttajista oli sitä mieltä, että Suomen talous on tällä hetkellä huonompi kuin vuosi sitten ja 24 prosenttia näki sen parempana. Kuluttajista 15 prosenttia arvioi, että oma talous on tällä hetkellä huonompi kuin vuosi sitten. Selvästi useampi eli 28 prosenttia kuluttajista näki oman talouden marraskuussa vuoden takaista vahvempana. Omaa taloutta koskevat osuudet olivat lokakuussa 17 ja 27 prosenttia ja vuosi sitten 19 ja 22 prosenttia.

Marraskuussa 29 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista yhtä moni eli 29 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat kuukautta aiemmin 37 ja 24 prosenttia ja viime vuoden marraskuussa synkät 25 ja 43 prosenttia.

Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 29 prosenttia kuluttajista ja 11 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Lokakuussa vastaavat osuudet olivat samat eli 29 ja 11 prosenttia ja vuosi sitten 25 ja 13 prosenttia.

Työttömyys ja inflaatio

Marraskuussa 40 prosenttia kuluttajista odotti, että yleinen työttömyys Suomessa vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 23 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vastaavat osuudet olivat lokakuussa 39 ja 22 prosenttia ja vuosi sitten erittäin ankeat 18 ja 65 prosenttia.

Marraskuussa 10 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden tai lomautuksen uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 13 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Toisaalta peräti 48 prosenttia työllisistä koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi tai lomautetuksi. Kuukautta aiemmin nämä kolme osuutta olivat 9, 14 ja 48 prosenttia ja viime vuoden marraskuussa hyvin apeat 6, 32 ja 36 prosenttia.

Kuluttajat arvioivat marraskuussa, että kuluttajahinnat ovat nousseet jopa 3,8 prosenttia vuoden takaisista ja nousevat 3,6 prosenttia seuraavan 12 kuukauden aikana. Nämä inflaatioarviot olivat vuosi sitten 2,1 ja 2,2 prosenttia, ja niiden pitkän ajan keskiarvot ovat 3,1 ja 2,9 prosenttia.

Säästäminen ja lainanotto

Kuluttajista 67 prosenttia piti marraskuussa säästämistä kannattavana. Osuus oli vuosi sitten vain 51 prosenttia. Marraskuussa rahaa oli jäänyt säästöön 64 prosentilla kuluttajista ja 76 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.

Marraskuussa 60 prosenttia kuluttajista arvioi ajankohdan hyväksi lainan ottamiselle. Vuotta aiemmin tämä osuus oli ainoastaan 47 prosenttia. Marraskuussa 19 prosenttia kuluttajista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä. Keskimääräinen osuus pitkällä ajalla on 16 prosenttia.

Rahankäyttö

Marraskuussa 30 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa otollisena kestotavaroiden ostamiselle. Kuluttajista 14 prosenttia aikoi lisätä ja 29 prosenttia vähentää rahankäyttöä kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana. Jälkimmäiset osuudet olivat lokakuussa 14 ja 31 prosenttia ja viime vuoden marraskuussa 13 ja 31 prosenttia.

Marraskuussa 16 prosenttia kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa auton seuraavan 12 kuukauden aikana. Asunnon ostoa tai talon rakentamista vuoden sisällä harkitsi 17 prosenttia kuluttajista. Lisäksi peräti 24 prosenttia kuluttajista suunnitteli marraskuussa käyttävänsä vuoden sisällä rahaa asuntonsa peruskorjaamiseen. Auton ostoaikeiden pitkän ajan keskiarvo on 14 prosenttia, asunnon 13 prosenttia ja peruskorjausaikeiden 18 prosenttia.


Lähde: Kuluttajien luottamus 2021, marraskuu. Tilastokeskus

Lisätietoja: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3322, kuluttajien.luottamus@stat.fi

Vastaava osastopäällikkö: Hannele Orjala


Päivitetty 29.11.2021

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. marraskuu 2021, 1. Vastausjakaumien tarkastelu . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2021/11/kbar_2021_11_2021-11-29_kat_001_fi.html