Denna statistik har lagts ned.
Statistiska uppgifter om detta ämne publiceras i samband med en annan statistikgren.
Statistiska uppgifter om detta ämne publicerade efter 5.4.2022.
Publicerad: 19.1.2006
Konsumentbarometern efter landskap, 4:e kvartalet 2005:
Konsumenternas förtroende för ekonomin steg i de flesta
landskap
Värdet för den förtroendeindikator som mäter konsumenternas ekonomiska förväntningar var i genomsnitt +14,9 i hela landet under fjärde kvartalet i fjol. Uppgången från föregående kvartal var 3,3 poäng. Förtroendeindikatorns långtidsmedelvärde är 13,5. De högsta förtroendesiffrorna förekom i Mellersta Österbotten och i Mellersta Finland och de lägsta i Lappland och Östra Nyland.
Värdet för förtroendeindikatorn steg i de flesta landskapen. Värdet sjönk bara i Lappland och Norra Savolax medan det förblev nästan oförändrat i Egentliga Tavastland, Kajanaland och Östra Nyland. Värdet för förtroendeindikatorn steg mest i Satakunta, Mellersta Österbotten och Norra Karelen.
Uppgifterna bygger på Statistikcentralens konsumentbarometer efter landskap, för vilken man i oktober, november och december intervjuade 4 631 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator och dess delfaktorer i saldotal efter landskap *
Landskap |
4:e kvart. 2005 |
4:e kvart. 2005 |
4:e kvart. 2005 |
4:e kvart. 2005 |
4:e kvart. 2005 |
3:a kvart. 2005 |
Egen ekonomi, kommande 12 mån. |
Sparmöjlig-heter, kommande 12 mån. |
Finlands ekonomi, kommande 12 mån. |
Arbetslöshet, kommande 12 mån. |
Förtroende-indikator | Förtroende- indikator |
|
Nyland | 14,7 | 51,5 | 3,0 | 2,0 | 17,8 | 15,2 |
Egentliga Finland | 11,6 | 49,0 | 5,9 | 5,2 | 17,9 | 12,3 |
Satakunta | 10,5 | 55,3 | 1,5 | 0,2 | 16,9 | 4,1 |
Egentliga Tavastland | 8,3 | 40,0 | -1,2 | -9,0 | 9,5 | 9,4 |
Birkaland | 11,5 | 46,4 | 2,3 | -0,7 | 14,9 | 11,9 |
Päijänne-Tavastland | 9,4 | 53,7 | -4,0 | -10,1 | 12,2 | 7,4 |
Kymmedalen | 7,6 | 40,4 | -1,4 | -5,5 | 10,3 | 8,7 |
Södra Karelen | 8,5 | 39,9 | 3,0 | 1,2 | 13,1 | 9,8 |
Södra Savolax | 7,0 | 42,9 | -0,6 | -3,7 | 11,4 | 6,0 |
Norra Savolax | 10,1 | 35,3 | -2,1 | -4,8 | 9,6 | 11,1 |
Norra Karelen | 14,6 | 46,1 | 7,8 | 2,0 | 17,6 | 8,7 |
Mellersta Finland | 11,5 | 54,6 | 7,0 | 3,5 | 19,2 | 15,1 |
Södra Österbotten | 11,9 | 43,2 | -0,2 | 6,7 | 15,4 | 10,6 |
Österbotten | 9,1 | 29,0 | 1,7 | 7,3 | 11,8 | 10,1 |
Mellersta Österbotten | 17,6 | 55,5 | 10,8 | 12,5 | 24,1 | 13,3 |
Norra Österbotten | 12,0 | 50,0 | 1,6 | -7,2 | 14,1 | 11,4 |
Kajanaland | 5,9 | 32,1 | -0,1 | 3,3 | 10,3 | 10,4 |
Lappland | 8,9 | 38,2 | -4,3 | -13,6 | 7,3 | 10,1 |
Östra Nyland | 4,1 | 43,1 | -8,6 | -6,7 | 8,0 | 7,4 |
Hela landet | 11,6 | 46,7 | 1,9 | -0,4 | 14,9 | 11,6 |
Genomsnitt 10/-1995-12/-2005 | 9,2 | 32,1 | 6,9 | 5,7 | 13,5 | 13,5 |
Nettotalet erhålls
genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och
subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en
fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. |
På grund av det ringa antalet intervjuer är uppgifterna om Östra Nyland, Kajanaland, Mellersta Österbotten och speciellt Åland inte lika tillförlitliga som uppgifterna om de övriga landskapen. Uppgifterna om Åland anges inte på grund av den stora slumpmässiga variationen.
Källa: Konsumentbarometern efter landskap 2005, 4:e kvartalet. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Länkar: Meddelande i samband med offentliggörandet
Senast uppdaterad 18.1.2006
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumentbarometern landskapsvis [e-publikation].
4:e kvartalet 2005. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbarm/2005/04/kbarm_2005_04_2006-01-19_tie_001_sv.html