Denna statistik har lagts ned.
Statistiska uppgifter om detta ämne publiceras i samband med en annan statistikgren.
Statistiska uppgifter om detta ämne publicerade efter 5.4.2022.
Publicerad: 19.10.2006
Konsumentbarometern efter landskap, 3:e kvartalet 2006:
Konsumenternas förtroende för ekonomin förstärktes i de flesta
landskap
Värdet för den förtroendeindikator som mäter konsumenternas ekonomiska förväntningar var i genomsnitt +15,0 i hela landet under årets tredje kvartal. Ökningen från föregående kvartal var 1,7 poäng. Förtroendeindikatorns långtidsmedelvärde är 13,6. De högsta förtroendesiffrorna förekom i Kajanaland, Nyland och Mellersta Österbotten, de lägsta i Päijänne-Tavastland, Norra Karelen, Egentliga Tavastland och Södra Savolax.
Konsumenternas förtroendeindex ökade i Östra och Norra Finland mer än i övriga områden: i Kajanaland 9, Södra Karelen 8, Lappland, Östra Nyland och Kymmenedalen 6, Södra Savolax 5 och Norra Karelen 4 poäng. I Västra Finlands kustlandskap; Satakunta, Egentliga Finland och Mellersta Österbotten förbättrades förtroendet för ekonomin med tre poäng.
Förtroendet för ekonomin försvagades något i fyra landskap. Mest försvagades den i Österbotten, nedgången var två poäng. I de alla övriga åtta landskapen var förändringarna jämfört med föregående kvartal små, högst en poäng i någondera riktningen.
Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer efter landskap. För barometern intervjuades i juli, augusti och september 4 601 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator och dess delfaktorer i nettotal efter landskap*)
Landskap |
3:e kvart. 2006 |
3:e kvart. 2006 |
3:e kvart. 2006 |
3:e kvart. 2006 |
3:e kvart. 2006 |
2:a kvart. 2006 |
Egen ekonomi, kommande 12 mån. | Sparmöjligheter, kommande 12 mån. | Finlands ekonomi, kommande 12 mån. | Arbetslöshet, kommande 12 mån. | Förtroendeindikatorn | Förtroendeindikatorn | |
Nyland | 12,3 | 49,1 | 0,8 | 7,3 | 17,4 | 16,3 |
Egentliga Finland | 8,8 | 49,4 | 0,2 | 2,8 | 15,3 | 12,7 |
Satakunta | 10,3 | 45,6 | -1,7 | 5,9 | 15 | 11,9 |
Egentliga Tavastland | 9,1 | 39,5 | -6,1 | 3,7 | 11,6 | 12,6 |
Birkaland | 11,6 | 47,9 | -0,8 | 1,3 | 15 | 14,8 |
Päijänne-Tavastland | 4,7 | 27,5 | 1,7 | 2,1 | 9 | 10,2 |
Kymmenedalen | 5,1 | 47,5 | -3,4 | 4,2 | 13,3 | 7,6 |
Södra Karelen | 11,2 | 42,5 | 2,2 | 5,9 | 15,5 | 7,8 |
Södra Savolax | 8,5 | 33,3 | 1,5 | 4,9 | 12 | 7,3 |
Norra Savolax | 6,7 | 42,7 | 0,7 | 2,4 | 13,1 | 12,8 |
Norra Karelen | 7,7 | 38,6 | -1,8 | 0,6 | 11,3 | 6,9 |
Mellersta Finland | 8,3 | 46,6 | 0,5 | 4,6 | 15 | 14,8 |
Södra Österbotten | 6 | 45,9 | 0 | 5 | 14,2 | 14,1 |
Österbotten | 5,6 | 40,8 | 3,2 | 10,9 | 15,1 | 16,9 |
Mellersta Österbotten | 0,7 | 51,7 | 5,7 | 9,3 | 16,8 | 14,2 |
Norra Österbotten | 7,4 | 47,8 | 1,1 | 0,7 | 14,3 | 15,1 |
Kajanaland | 8,4 | 47,9 | 4,8 | 16,7 | 19,4 | 10,2 |
Lappland | 7,3 | 39,4 | 3,2 | 8,9 | 14,7 | 8,5 |
Östra Nyland | 5,8 | 48,8 | 2,2 | 5,9 | 15,6 | 9,6 |
Hela landet | 9,2 | 45,5 | 0,4 | 4,9 | 15 | 13,3 |
Medeltal 10/1995- 9/2006 |
9,3 | 33,1 | 6,5 | 5,3 | 13,6 | 13,6 |
Nettotalet erhålls
genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och
subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en
fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. |
*) På grund av det ringa antalet intervjuer är uppgifterna om Östra Nyland, Kajanaland, Mellersta Österbotten och speciellt Åland inte lika tillförlitliga som uppgifterna om de övriga landskapen. Uppgifterna om Åland anges inte på grund av den stora slumpmässiga variationen.
Konsumenternas förtroendeindikator efter landskap, 3:e kvartalet 2006
Konsumenternas förtroendeindikator 2001-2006
Källa: Konsumentbarometern efter landskap 2006, 3:e kvartalet. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Länkar: Meddelande i samband med offentliggörandet
Senast uppdaterad 19.10.2006
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumentbarometern landskapsvis [e-publikation].
3:e kvartalet 2006. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbarm/2006/03/kbarm_2006_03_2006-10-19_tie_001_sv.html