Denna statistik har lagts ned.

Statistiska uppgifter om detta ämne publiceras i samband med en annan statistikgren.

Statistiska uppgifter om detta ämne publicerade efter 5.4.2022.

Denna sida är arkiverad.

Publicerad: 25.1.2007

Konsumentbarometern efter landskap, 4:e kvartalet 2006:
Konsumenternas förtroende för ekonomin förstärktes i de flesta landskap

Värdet för den förtroendeindikator som mäter konsumenternas ekonomiska förväntningar var i genomsnitt 17,0 i hela landet under det fjärde kvartalet år 2006. Ökningen från föregående kvartal var 2 poäng. Förtroendeindikatorns långtidsmedelvärde var 13,6. De högsta förtroendesiffrorna fanns i Östra Nyland, Mellersta Finland, Österbotten och Nyland, de lägsta i Satakunta och Norra Savolax.

Mätt med förändringen av indextalet för förtroendeindikatorn förbättrades förtroendet för ekonomin mer i landskapen Mellersta Finland och Österbotten samt i vissa landskap i Södra Finlands län jämfört med övriga områden. I täten låg följande landskap och deras ökning av indextalen var: Östra Nyland 7, Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland, Mellersta Finland och Österbotten 6 samt Kymmenedalen 5 poäng. Förtroende för ekonomin ökade i någon mån också i Norra och Södra Karelen, Lappland, Nyland och Södra Savolax. Inom dessa områden ökade förtroendeindikatorn från föregående kvartal med 2-4 poäng.

Förtroendet för ekonomin var nästan oförändrat i Mellersta, Södra och Norra Österbotten samt Birkaland och Norra Savolax, ökningen var högst ungefär en poäng. Förtroendet för ekonomin försvagades i tre landskap. Förtroendeindikatorns värde sjönk i Kajanaland med omkring 5, i Satakunta med omkring 4 och i Egentliga Finland med omkring 1 poäng.

Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer efter landskap. För barometern intervjuades i oktober, november och december 4 457 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas förtroendeindikator och dess delfaktorer i nettotal efter landskap*)






Landskap
4:e kvart.
2006
4:e kvart.
2006
4:e kvart.
2006
4:e kvart.
2006
4:e kvart.
2006
3:e kvart.
2006
Egen ekonomi, kommande 12 mån. Sparmöjligheter, kommande 12 mån. Finlands ekonomi, kommande 12 mån. Arbetslöshet, kommande 12 mån. Förtroendeindikatorn Förtroendeindikatorn
Nyland 12,5 54,6 3,9 8,2 19,8 17,4
Egentliga Finland 9,6 39,7 -0,5 7,8 14,1 15,3
Satakunta 7,6 32,3 2,2 1,4 10,9 15
Egentliga Tavastland 14,9 52,7 0,8 2,9 17,8 11,6
Birkaland 13,4 41,3 -0,3 7,9 15,6 15
Päijänne-Tavastland 11,3 46,3 1 2,2 15,2 9
Kymmenedalen 9,1 52,3 3,3 9,3 18,5 13,3
Södra Karelen 13,1 44,3 6,6 6,1 17,5 15,5
Södra Savolax 6,1 40,7 3,2 6 14 12
Norra Savolax 9,1 33,4 2,9 7,5 13,2 13,1
Norra Karelen 8,4 48,2 2,8 2,3 15,4 11,3
Mellersta Finland 12,9 52,4 8 10,1 20,9 15
Södra Österbotten 13,2 46,2 -2,1 3,6 15,2 14,2
Österbotten 7,5 50,6 8,1 17,3 20,9 15,1
Mellersta Österbotten 15,2 48 5 4,5 18,2 16,8
Norra Österbotten 11,1 43,3 0,8 4,9 15 14,3
Kajanaland 1,8 41 6,4 7 14 19,4
Lappland 14,4 46,5 5,2 8,5 18,7 14,7
Östra Nyland 9,5 64,1 8,6 9,1 22,8 15,6
Hela landet 11,1 46,9 2,8 7,1 17 15
Medeltal
10/1995-
12/2006
9,3 33,4 6,5 5,3 13,6 13,6
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga.
Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan - 100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

*) På grund av der ringa antalet intervjuer är uppgifterna om Östra Nyland, Kajanaland, Mellersta Österbotten och speciellt Åland inte lika tillförlitliga som uppgifterna om de övriga landskapen. Uppgifterna om Åland anges inte på grund av den stora slumpmässiga variationen.

Konsumenternas förtroendeindikator efter landskap, 4:e kvartalet 2006

Konsumenternas förtroendeindikator 2001-2006

Källa: Konsumentbarometern efter landskap 2006, 4:e kvartalet. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349, kuluttaja.barometri@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö


Senast uppdaterad 24.1.2007

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumentbarometern landskapsvis [e-publikation].
4:e kvartalet 2006. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbarm/2006/04/kbarm_2006_04_2007-01-25_tie_001_sv.html