Denna statistik har lagts ned.
Statistiska uppgifter om detta ämne publiceras i samband med en annan statistikgren.
Statistiska uppgifter om detta ämne publicerade efter 5.4.2022.
Publicerad: 19.7.2007
Konsumentbarometern efter landskap, 2:a kvartalet 2007:
Konsumenternas inställningar ljusast på sju år.
Förtroendet för ekonomin bättre i alla landskap än
långtidsmedelvärdet.
Konsumenternas förtroende för ekonomin har blivit klart starkare under det senaste året. Under det andra kvartalet var konsumenternas förtroendeindikator i hela landet i genomsnitt 18,7 då den under det första kvartalet var 17,2 och för ett år sedan 13,3. Förtroendet för ekonomin var samtidigt starkare än långtidsmedelvärdet (13,8) och starkast sedan det första kvartalet år 2000 då förtroendeindikatorns värde var 20,9.
Konsumenternas inställningar i olika delar av landet visar att förtroendet för ekonomin i varje landskap var starkare än långtidsmedelvärdet. Av landskapen var förtroendet för ekonomin starkast i Kajanaland (23), Nyland (22), Mellersta Österbotten och Egentliga Tavastland (21) och svagast i Egentliga Finland (15), Södra Österbotten (14) och Norra Karelen (12).
Förväntningarna på ekonomin ökade från föregående kvartal mest i Päijänne-Tavastland (7 poäng) och Södra Karelen (5 poäng). I Mellersta Österbotten, Nyland, Österbotten, Norra Savolax, Kajanaland och Lappland förbättrades förväntningarna med 3-4 poäng. I Östra Nyland och Södra Österbotten försvagades förväntningarna med drygt 3 poäng. I övriga landskap var förväntningarna på ekonomin nästan oförändrade eftersom förtroendeindikatorns förändringar var som högst en poäng i någondera riktningen.
Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer efter landskap. För barometern intervjuades i april, maj och juni 4 591 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator och dess delfaktorer i nettotal efter landskap*)
Landskap |
2:a kvart. 2007 |
2:a kvart. 2007 |
2:a kvart. 2007 |
2:a kvart. 2007 |
2:a kvart. 2007 |
1:a kvart. 2007 |
Medeltal 10/1995- 06/2007 |
Egen ekonomi, kommande 12 mån. | Sparmöjligheter, kommande 12 mån. | Finlands ekonomi, kommande 12 mån. | Arbetslöshet, kommande 12 mån. | Förtroendeindikatorn | Förtroendeindikatorn | Förtroendeindikatorn | |
Nyland | 14,2 | 53,8 | 5,3 | 13,2 | 21,7 | 17,9 | 16,6 |
Egentliga Finland | 9,8 | 41,4 | -0,8 | 10,7 | 15,3 | 15,9 | 13,1 |
Satakunta | 9,7 | 52,7 | -0,2 | 7,4 | 17,4 | 19 | 12,0 |
Egentliga Tavastland | 7,0 | 55,1 | 1,6 | 19,4 | 20,8 | 21,5 | 14,1 |
Birkaland | 12,4 | 45,9 | -0,4 | 10,6 | 17,1 | 18,6 | 13,7 |
Päijänne-Tavastland | 11,2 | 45,0 | 5,2 | 13,2 | 18,7 | 11,6 | 13,3 |
Kymmenedalen | 9,5 | 50,5 | 6,7 | 10,4 | 19,3 | 18,6 | 14,9 |
Södra Karelen | 11,4 | 49,9 | 6,8 | 13,1 | 20,3 | 15,4 | 13,0 |
Södra Savolax | 12,9 | 35,3 | 6,7 | 11,1 | 16,5 | 18,1 | 12,5 |
Norra Savolax | 10,4 | 46,7 | 5,8 | 14,2 | 19,3 | 15,7 | 12,8 |
Norra Karelen | 8,3 | 30,8 | 2,4 | 7,6 | 12,3 | 10,9 | 10,4 |
Mellersta Finland | 12,5 | 47,6 | 0,0 | 8,6 | 17,2 | 17,9 | 13,6 |
Södra Österbotten | 8,8 | 32,3 | 4,3 | 12,3 | 14,4 | 18,2 | 11,3 |
Österbotten | 8,7 | 48,2 | -2,3 | 17,5 | 18,0 | 14,2 | 14,3 |
Mellersta Österbotten | 12,0 | 59,4 | 4,0 | 9,1 | 21,1 | 16,7 | 12,9 |
Norra Österbotten | 11,2 | 53,8 | 3,1 | 10,7 | 19,7 | 17,6 | 13,7 |
Kajanaland | 12,2 | 45,9 | 10,6 | 22,1 | 22,7 | 19,2 | 10,3 |
Lappland | 14,3 | 40,3 | 1,5 | 8,6 | 16,2 | 13,2 | 11,0 |
Östra Nyland | 15,0 | 45,4 | 4,6 | 10,4 | 18,9 | 22 | 12,1 |
Hela landet | 11,8 | 47,8 | 3,2 | 12,0 | 18,7 | 17,2 | 13,8 |
Medeltal 10/1995- 06/2007 |
9,5 | 34,0 | 6,3 | 5,4 | 13,8 | ||
Nettotalet
erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och
subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en
fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. |
*)På grund av der ringa antalet intervjuer är uppgifterna om
Östra Nyland, Kajanaland, Mellersta Österbotten och speciellt Åland
inte lika tillförlitliga som uppgifterna om de övriga landskapen.
Uppgifterna om Åland anges inte på grund av den stora slumpmässiga
variationen.
Källa: Konsumentbarometern efter landskap 2007, 2:a kvartalet. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Senast uppdaterad 19.7.2007
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumentbarometern landskapsvis [e-publikation].
2:a kvartalet 2007. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbarm/2007/02/kbarm_2007_02_2007-07-19_tie_001_sv.html