Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2017/2018, %
Utbildningssektor/ Utbildningsområde (nivå 1) |
Studerande 20.9. 2017 | Avlade examen inom det egna området | Stu- derade inom det egna området |
Avbröt inom det egna området | Avlade examen inom annat område | Stu- derade inom annat område |
Avbröt utbildnings- sektorns utbildning helt |
Avlade examen inom annan sektor | Stu- derade inom annan sektor |
Avbröt utbildning som leder till examen helt | ||
Total | % | % | % | % | % | % | % | % | % | % | ||
Totalt | 468 977 | 100,0 | 24,3 | 68,1 | 7,7 | 0,1 | 1,3 | 6,3 | 0,1 | 0,9 | 5,4 | |
Gymnasie- utbildning |
Totalt | 96 745 | 100,0 | 31,5 | 65,3 | 3,2 | 0,0 | 0,0 | 3,2 | 0,0 | 1,5 | 1,7 |
Allmän- bildande utbildning |
96 745 | 100,0 | 31,5 | 65,3 | 3,2 | 0,0 | 0,0 | 3,2 | 0,0 | 1,5 | 1,7 | |
Yrkes- utbildning |
Totalt | 111 002 | 100,0 | 27,3 | 61,2 | 11,5 | 0,0 | 2,8 | 8,7 | 0,0 | 0,7 | 7,9 |
De hum. och konst- närliga områdena |
7 749 | 100,0 | 29,7 | 57,0 | 13,3 | 0,1 | 3,2 | 10,0 | 0,1 | 1,4 | 8,5 | |
Handel, adm. och juridik | 14 006 | 100,0 | 29,5 | 61,3 | 9,2 | 0,0 | 2,0 | 7,2 | 0,0 | 0,8 | 6,3 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
286 | 100,0 | 27,3 | 52,1 | 20,6 | 0,3 | 3,8 | 16,4 | 0,0 | 0,7 | 15,7 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
7 075 | 100,0 | 22,9 | 63,2 | 13,9 | 0,2 | 3,6 | 10,0 | 0,0 | 0,9 | 9,1 | |
De tekniska områdena | 35 757 | 100,0 | 26,3 | 62,8 | 10,9 | 0,0 | 2,2 | 8,6 | 0,0 | 0,4 | 8,2 | |
Lant- och skogsbruk | 4 971 | 100,0 | 28,7 | 60,3 | 11,0 | 0,1 | 2,6 | 8,3 | 0,0 | 0,6 | 7,7 | |
Hälsovård och välfärd | 18 229 | 100,0 | 27,7 | 61,4 | 10,9 | 0,0 | 3,3 | 7,7 | 0,1 | 1,0 | 6,6 | |
Tjänste- branschen |
22 929 | 100,0 | 27,3 | 59,7 | 13,0 | 0,0 | 3,3 | 9,7 | 0,1 | 0,7 | 8,9 | |
Yrkes- högskole- utbildning |
Totalt | 127 565 | 100,0 | 19,1 | 73,2 | 7,6 | 0,0 | 0,6 | 7,1 | 0,1 | 0,9 | 6,1 |
De pedag. områdena | 1 351 | 100,0 | 20,7 | 73,4 | 5,8 | 0,0 | 0,3 | 5,6 | 0,2 | 1,1 | 4,2 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
7 010 | 100,0 | 17,1 | 75,2 | 7,7 | 0,0 | 0,4 | 7,2 | 0,0 | 1,1 | 6,1 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
387 | 100,0 | 20,7 | 68,5 | 10,9 | 0,0 | 0,3 | 10,6 | 0,0 | 1,6 | 9,0 | |
Handel, adm. och juridik | 26 157 | 100,0 | 19,4 | 73,0 | 7,6 | 0,0 | 0,4 | 7,1 | 0,1 | 0,8 | 6,3 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
254 | 100,0 | 13,4 | 72,4 | 14,2 | 0,0 | 1,2 | 13,0 | 0,8 | 1,6 | 10,6 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
12 891 | 100,0 | 12,9 | 74,9 | 12,2 | 0,0 | 1,8 | 10,4 | 0,1 | 1,1 | 9,2 | |
De tekniska områdena | 29 724 | 100,0 | 15,3 | 76,0 | 8,7 | 0,0 | 0,6 | 8,1 | 0,1 | 1,0 | 7,0 | |
Lant- och skogsbruk | 3 078 | 100,0 | 15,8 | 74,7 | 9,6 | 0,0 | 0,5 | 9,1 | 0,2 | 1,1 | 7,7 | |
Hälsovård och välfärd | 37 706 | 100,0 | 24,5 | 70,5 | 4,9 | 0,0 | 0,2 | 4,7 | 0,0 | 0,7 | 3,9 | |
Tjänste- branschen |
9 007 | 100,0 | 19,8 | 71,9 | 8,3 | 0,0 | 0,8 | 7,6 | 0,1 | 0,9 | 6,6 | |
Uni. utbildning |
Totalt | 133 665 | 100,0 | 21,5 | 70,8 | 7,7 | 0,2 | 1,6 | 5,9 | 0,1 | 0,6 | 5,3 |
De pedag. områdena | 13 207 | 100,0 | 27,0 | 67,8 | 5,3 | 0,1 | 0,5 | 4,7 | 0,1 | 0,4 | 4,3 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
23 364 | 100,0 | 19,3 | 72,5 | 8,2 | 0,2 | 1,2 | 6,9 | 0,1 | 0,7 | 6,1 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
17 401 | 100,0 | 22,1 | 70,5 | 7,4 | 0,2 | 1,1 | 6,1 | 0,1 | 0,6 | 5,4 | |
Handel, adm. och juridik | 21 388 | 100,0 | 24,8 | 67,2 | 8,0 | 0,6 | 3,2 | 4,3 | 0,0 | 0,2 | 4,0 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
13 038 | 100,0 | 17,9 | 70,5 | 11,7 | 0,3 | 3,4 | 8,0 | 0,1 | 1,3 | 6,6 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
12 287 | 100,0 | 14,9 | 74,4 | 10,7 | 0,2 | 1,2 | 9,3 | 0,1 | 0,8 | 8,4 | |
De tekniska områdena | 18 584 | 100,0 | 22,1 | 71,0 | 7,0 | 0,1 | 1,3 | 5,5 | 0,1 | 0,5 | 4,9 | |
Lant- och skogsbruk | 2 933 | 100,0 | 21,6 | 71,5 | 6,9 | 0,1 | 1,1 | 5,6 | 0,0 | 0,5 | 5,0 | |
Hälsovård och välfärd | 9 638 | 100,0 | 20,5 | 76,3 | 3,2 | 0,1 | 0,6 | 2,4 | 0,0 | 0,2 | 2,2 | |
Tjänste- branschen |
1 825 | 100,0 | 31,9 | 63,7 | 4,4 | 0,1 | 0,9 | 3,4 | 0,0 | 0,4 | 3,0 |
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Uppdaterad 12.3.2020
Finlands officiella statistik (FOS):
Avbrott i utbildningen [e-publikation].
ISSN=1798-9299. 2018,
Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2017/2018, %
. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kkesk/2018/kkesk_2018_2020-03-12_tau_002_sv.html