Tämä sivu on arkistoitu.

5.4.2022 jälkeen julkaistut tiedot löydät uudistetulta sivustolta.

Siirry uudelle tilastosivulle

Julkaistu: 14.1.2016

Koko kaupan myynti kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia vuoden takaisesta

Tilastokeskuksen mukaan koko kaupan myynti kasvoi marraskuussa 0,4 prosenttia vuoden 2014 marraskuusta. Kaupan toimialoista eniten kasvoi autokauppa, 10,6 prosenttia vuoden takaisesta. Vähittäiskaupan myynti kasvoi marraskuussa 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Vähittäiskauppaan kuuluvista toimialoista tavaratalokauppa kehittyi päivittäistavarakauppaa positiivisemmin: tavaratalokaupan myynti kasvoi 1,8 prosenttia vuoden takaisesta, kun puolestaan päivittäistavarakaupan myynti laski 0,1 prosenttia. Tukkukaupan myynti laski puolestaan 2,3 prosenttia edellisvuodesta.

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)

Myynnin määrä kasvoi marraskuussa kaikilla kaupan toimialoilla

Koko kaupan myynnin määrä kasvoi marraskuussa 2,6 prosenttia vuoden 2014 marraskuusta. Tukkukaupan myynnin määrä kasvoi marraskuussa 0,7 prosenttia ja vähittäiskaupan myynnin määrä 2,7 prosenttia edellisvuodesta. Autokaupan myynnin määrä kasvoi kaupan toimialoista voimakkaimmin, 10,1 prosenttia vuoden takaisesta. Kasvuun vaikutti uusien moottoriajoneuvojen myynnin lisääntyminen, sillä Tilastokeskuksen mukaan myös moottoriajoneuvojen ensirekisteröintejä oli marraskuussa 21,3 prosenttia enemmän kuin vuoden 2014 marraskuussa.

Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Hintojen alenemisesta johtuen myynnin määrä kehittyi liikevaihtoa myönteisemmin lukuunottamatta autokauppaa.

Vähittäiskaupan myynti laski tammi-marraskuussa 1,1 prosenttia

Vähittäiskauppa laski tammi-marraskuussa yhteensä 1,1 prosenttia vuoden 2014 tammi-marraskuusta. Tukkukaupassa laskua kertyi vastaavalla ajanjaksolla puolestaan 5,0 prosenttia vuoden takaisesta. Autokauppa oli kaupan toimialoista ainoa, jolla myynti kasvoi tammi-marraskuussa, 1,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Koko kaupan myynti supistui tammi-marraskuussa yhteensä 3,0 prosenttia vuoden 2014 vastaavasta ajanjaksosta.

Kaupan myynnin ja myynnin määrien vuosimuutokset on ilmoitettu kausitasoittamattomina. Varsinkin vähittäiskaupassa vuosimuutoksiin saattavat vaikuttaa arkimyyntipäivien lukumäärät. Vuoden 2015 marraskuussa oli 25 arkimyyntipäivää eli yksi enemmän kuin vuoden 2014 marraskuussa. Arkimyyntipäivillä tarkoitetaan kalenterikuukauden arkipäiviä (maanantai-lauantai) arkipyhiä lukuun ottamatta.


Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus

Lisätietoja: Milka Suomalainen 029 551 2912, Seija Karttunen 029 551 2741, palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi

Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko

Julkaisu pdf-muodossa (268,6 kt)

Taulukot

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.

Liitetaulukot

Kuviot
Laatuselosteet
Tietojen tarkentuminen

Päivitetty 14.01.2016

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Kaupan liikevaihtokuvaaja [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-0912. marraskuu 2015. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/klv/2015/11/klv_2015_11_2016-01-14_tie_002_fi.html