Julkaistu: 13.5.2016
Koko kaupan myynti laski maaliskuussa 3,3 prosenttia edellisvuodesta
Tilastokeskuksen mukaan vähittäiskaupan myynti laski maaliskuussa 0,8 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Myynti supistui tavaratalokaupassa 3,4 prosenttia, kun puolestaan päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi 2,0 prosenttia. Kaupan päätoimialoista eniten myynti supistui tukkukaupassa, kaikkiaan 6,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Autokaupan myynti puolestaan kasvoi 2,5 prosenttia. Yhteenlaskettuna koko kaupan toimialalla myynti laski 3,3 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta.
Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, % (TOL 2008)
Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi maaliskuussa 0,9 prosenttia edellisvuodesta
Vähittäiskaupan myynnin määrä kasvoi maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuusta. Autokaupassa myynnin määrä kasvoi samaan aikaan 2,3 prosenttia. Tukkukaupan myynnin määrä puolestaan väheni 3,0 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan myynnin määrä supistui maaliskuussa 0,9 prosenttia vuoden 2015 maaliskuuhun verrattuna.
Myynnin määräindeksi lasketaan poistamalla arvoindeksisarjasta hintojen muutosten vaikutus. Hintojen alenemisesta johtuen myynnin määrä kehittyi liikevaihtoa myönteisemmin kaupan toimialoilla lukuun ottamatta autokauppaa.
Myynti kasvoi autokaupassa 7,6 prosenttia ensimmäisellä vuosineljänneksellä
Vähittäiskaupan ja tukkukaupan myynti laski tammi-maaliskuussa verrattuna vuoden 2015 tammi-maaliskuuhun. Vähittäiskaupassa myynti laski 0,3 prosenttia ja tukkukaupassa 3,2 prosenttia. Autokaupassa myynti sen sijaan kasvoi 7,6 prosenttia edellisvuodesta. Koko kaupan toimialan myynti väheni yhteensä 0,8 prosenttia vastaavalla ajanjaksolla.
Kaupan myynnin ja myynnin määrän vuosimuutokset on ilmoitettu kausitasoittamattomina ja kauppapäiväkorjaamattomina, jolloin esimerkiksi pyhäpäivien vaikutusta ei ole huomioitu. Maaliskuussa myynnin kehitykseen vaikutti osaltaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna maaliskuulle, kun viime vuonna pääsiäinen oli huhtikuussa. Pääsiäisen ajoittuminen eri kuukausille näkyy erityisesti ruuan myynnin kehityksessä maalis-huhtikuun aikana. Lisäksi vähittäiskaupan kehitykseen on maalis-huhtikuussa vaikuttanut suurten alennuskampanjoiden ajoittuminen eri kuukausille kuin viime vuonna. Vähittäiskauppojen aukioloajat vapautettiin 1.1.2016 alkaen, jonka jälkeen osa vähittäiskaupoista on laajentanut aukioloaikojaan.
Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus
Lisätietoja: Seija Karttunen 029 551 2741, palvelut.suhdanne@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Mari Ylä-Jarkko
Julkaisu pdf-muodossa (268,6 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Kaupan liikevaihtokuvaaja (13.5.2016)
- Tietojen tarkentuminen
-
- Tietojen tarkentuminen (13.5.2016)
Päivitetty 13.05.2016
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kaupan liikevaihtokuvaaja [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-0912. maaliskuu 2016. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 25.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/klv/2016/03/klv_2016_03_2016-05-13_tie_002_fi.html