Laatuseloste
- Tilastotietojen relevanssi
- Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
- Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
- Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
- Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
- Tilastojen vertailukelpoisuus
- Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastotietojen relevanssi
Kotimaan tieliikenteen tavarankuljetustilasto on Tilastokeskuksen säännöllisesti tuottama tilasto, joka kuvaa Suomessa yksityiseen ja luvanvaraiseen liikenteeseen rekisteröityjen kuorma-autojen kotimaan kuljetustoimintaa. Tilaston tietoja käytetään apuna liikennepoliittisissa päätöksissä sekä tutkimuksissa Suomessa ja Euroopan unionin tasolla.
Tilastoissa ilmoitettu tavaramäärä tarkoittaa kuorma-autoihin lastatun tavaran painoa tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona. Liikennesuorite kertoo ajetut kilometrit.
Tilastokeskus kerää tilaston tiedot otostutkimuksilla Suomessa rekisterissä olevien kuorma-autojen haltijoilta.
Tilasto tuotetaan Euroopan unionin asetuksen (EY) 1172/98 velvoittamana ja asetuksen edellyttämät tilastotiedot toimitetaan Eurostatin käyttöön. Tilaston tekoa ohjaa tilastolaki.
Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilaston perusjoukon muodostavat Suomessa rekisteröidyt kokonaispainoltaan yli 3,5 tonnin kuorma-autot. Tutkimuksen ulkopuolelle jäävät armeijan ajoneuvot ja sellaiset kuorma-autot, joita ei ole ensisijaisesti tarkoitettu tavarankuljetukseen (esim. museoautot ja erikoisajoneuvot). Ahvenanmaalle rekisteröidyt kuorma-autot eivät ole mukana tilastoinnissa. Tilastoyksikkönä on kuorma-auto. .
Tilasto perustuu otostutkimukseen. Otos poimitaan Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ajoneuvorekisteristä. Otos on jaettu kuuteen ositteeseen käyttäen hyväksi rekisteritietoja kuorma-auton käytöstä joko yksityisessä tai luvanvaraisessa liikenteessä sekä tietoa kuorma-autotyypistä.
Tilaston tiedot kerätään kuorma-autojen haltijoille postitse lähetetyillä kyselylomakkeilla. Lomakkeella kysytään tietoja kuorma-autosta sekä yksityiskohtaisia tietoja kaikista kahden tutkimuspäivän aikana ajetuista matkoista (ks. julkaisu, liite 9). Tutkimus tehdään neljännesvuosittain ja otoskoko on yhteensä 8400 kuorma-autoa vuodessa. Neljännesvuosiotos (2100) on allokoitu ositteiden kesken käyttäen Neymanin kiintiöintiä. Tiedot kerätään joka neljänneksellä varsinaisen kyselyn ja kahden uusintakyselyn avulla.
Julkaisussa otoskyselyn tulokset on korotettu tilastollisin menetelmin koskemaan koko otoskehikkoa ja ajallisesti koko neljännestä/vuotta.
Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Tilaston tiedot perustuvat otostutkimukseen vastauksina saatuihin kuorma-autojen matkatietoihin tutkimusjaksolta. Otos on painotettu ammattimaisiin varsinaisiin perävaunuyhdistelmiin, koska näiden kuorma-autojen merkitys on suurin kuljetussuoritteen estimoimisessa.
Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 64 prosenttia vuonna 2009. Tulosten estimoinnissa käytettyjen vastausten osalta vastausprosentti oli 55 prosenttia vuonna 2009.
Vastauksina saadut tiedot tarkistetaan ennen tallennusta tietokantaan. Aineistoon tehdään ennen tulosten tuottamista loogisuustarkastukset, joiden perusteella virheelliset tapaukset korjataan.
Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Kotimaan tieliikenteen tavarankuljetustilasto tuotetaan neljännesvuosittain ja tulokset julkaistaan noin 7 viikkoa tutkimusjakson päättymisen jälkeen Tilastokeskuksen kotisivuilla. Vuositiedoista julkaistaan lehdistötiedote toukokuun viimeisenä perjantaina.
Tilastossa esitettävät tiedot ovat lopullisia.
Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Uusimmat neljännesvuosittaiset tiedot ovat nähtävissä tiedotteen julkistamispäivänä Tilastokeskuksen kotisivuilla. Tilaston tietoja on myös nähtävissä Tilastokeskuksen Statfin-taulukkopalvelussa.
Vuositiedot julkaistaan Tieliikenteen tavarankuljetustilasto -julkaisussa toukokuun lopulla ja samaan aikaan Tilastokeskuksen kotisivuilla.
Tilastoaineistosta voidaan toimeksiannosta tehdä erillisselvityksiä.
Tilastoinnissa käytetty alueluokitus on nähtävissä Tilastokeskuksen luokituspalvelussa. Muita tilaston tuotannossa käytettäviä metatietoja on saatavissa Tilastokeskuksen Liikenne ja matkailu -vastuualueelta.
Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastokeskus on tuottanut Kotimaan tieliikenteen tavarankuljetustilastoa vuodesta 1995 lähtien. Tilastot ovat kuljetussuoritetta lukuun ottamatta vertailukelpoisia vuodesta 1995 lähtien. Vuonna 2000 kuljetussuoritteen laskemisessa käytettävää keräily- ja jakelukuljetusten määritelmää muutettiin Eurostatin ohjeen mukaisesti, mikä hieman kasvatti kuljetussuoritetta aikaisempaan laskutapaan verrattuna.
Tilaston tiedot ovat vertailukelpoisia muiden EU-maiden vastaaviin tilastoihin.
Tilastokeskuksen tavarankuljetustilasto ei ole vertailukelpoinen Tiehallinnon (nykyinen Trafi) vuosina 1980-1994 tuottaman tavarankuljetustilaston kanssa.
Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tilastokeskuksen kotimaan tieliikenteen tavarankuljetustilasto on ainoa säännöllisesti tehtävä selvitys kotimaan tieliikenteen tavarankuljetuksista. Trafi mittaa tieverkolla raskaan liikenteen liikennesuoritetta säännöllisesti, mutta Trafin tilastoinnissa ovat mukana linja-autot, ulkomaiset kuorma-autot sekä tavarankuljetukseen soveltumattomat kuorma-autot, jotka jäävät Tilastokeskuksen käyttämän otoskehikon ulkopuolelle. Tästä syystä Trafin ilmoittama raskaan liikenteen liikennesuorite on suurempi kuin Tilastokeskuksen ilmoittama.
Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 1/2010, Tilastokeskus
Lisätietoja: Sami Kanninen (09) 1734 2789, liikenne.matkailu@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Päivitetty 21.5.2010
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Tieliikenteen tavarankuljetukset [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-2995. 1. vuosineljännes 2010,
Laatuseloste
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 28.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kttav/2010/01/kttav_2010_01_2010-05-21_laa_001_fi.html