Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.
Liikenne 2011
Linja-autoliikenne
Linja-autoliikennettä harjoittavien yritysten liikevaihto oli 1 089 miljoonaa euroa vuonna 2011. Liikevaihto kasvoi noin 4,6 prosentilla edellisvuodesta.
Koko toimialan käyttökate oli 7,7 prosenttia liiketoiminnan tuotoista. Käyttökate laski 0,3 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Nettotuloksella mitattuna kannattavuus oli lähes sama kuin edellisvuonna ollen 0,9 prosenttia liiketoiminnan tuotoista.
Linja-autoliikennettä harjoittavien yritysten palveluksessa oli henkilöstöä yhteensä noin 11 600. Henkilöstön määrä pysyi lähes samana kuin vuonna 2010.
Kuorma-autoliikenne
Kuorma-autoliikenteessä toimi 10 800 yritystä ja ammatinharjoittajaa vuonna 2011. Kuorma-autoliikenteen yhteenlaskettu liikevaihto oli 5,7 miljardia euroa vuonna 2011 ja kasvoi 9,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kuorma-autoyritykset työllistivät 39 400 henkilöä vuonna 2011. Kuorma-autoliikenteen henkilöstömäärä kasvoi lähes 1500 hengellä edellisvuodesta.
Kuorma-autoliikenteen käyttökate ja rahoitustulosprosentit laskivat hieman edellisvuoden tasosta, mutta nettotulos parani hiukan ollen 1,5 prosenttia liiketoiminnan tuotoista.
Kuorma-autoliikenteessä tyypillinen yritys on luonnollinen henkilö, joka harjoittaa elinkeinoaan toiminimellä tai ammatinharjoittajana ja työllistää alle 10 henkeä. Näissä omistaja ei maksa itselleen palkkaa. Tämän vuoksi koko toimialan kannattavuusluvut näyttävät ilman palkkakorjausta paremmilta kuin monilla muilla toimialoilla. Tilinpäätöstilaston laskennallinen palkkakorjaus on tehty vain näille alle 10 henkeä työllistäville ns. mikroyrityksille. Alla oleva kuvio havainnollistaa palkkakorjauksen vaikutusta ja palkattoman yrittäjätyöpanoksen merkitystä kuorma-autoliikenteen mikroyritysten kannattavuuteen
Kuvio 1. Kuorma-autoliikenteen mikroyritysten kannattavuus
Vesiliikenne
Päätoimintanaan vesiliikennettä harjoittavien yritysten liikevaihto oli 2,7 miljardia euroa vuonna 2011. Toimialan liikevaihto kasvoi 5,1 prosenttia edellisvuodesta. Vesiliikenteen tärkeimmät alatoimialat voidaan ryhmitellä henkilökuljetukseen ja tavarankuljetukseen. Liikevaihto päätoimialojen välillä jakaantui siten, että meriliikenteen tavarankuljetuksen osuus oli 59 prosenttia ja henkilökuljetuksen osuus 41.
Kuvio 2. Vesiliikenteen liikevaihto ja aineelliset investoinnit
Vesiliikenteen käyttökate oli 6,9 prosenttia liiketoiminnan tuotoista, mikä on 1,2 prosenttiyksikköä alempi kuin vuonna 2010. Nettotulosprosentti heikkeni 4 prosenttiyksikköä ollen 1,8 prosenttia miinuksella. Kokonaistulos oli vastaavasti -1,2 prosenttia liiketoiminnan tuotoista.
Päätoimialojen välillä kehitys oli kuitenkin varsin erilainen. Meriliikenteen henkilökuljetusten liikevaihto väheni 5,5 prosenttia. Henkilökuljetusten käyttökateprosentti oli 5,0 ja nettotulos -0,8 prosenttia liiketoiminnan tuotoista. Vastaavasti tavaraliikenteessä liikevaihto kasvoi 13,9 prosenttia käyttökateprosentin ollessa 8,2 prosenttia ja nettotulosprosentti -2,6. Tavaraliikenteessä huomattava kannattavuuden notkahdus johtui rahoituserien vahvasta negatiivisuudesta.
Varustamojen aineelliset nettoinvestoinnit olivat 255 miljoonaa euroa. Edellisvuonna nettoinvestoinnit olivat vain 55 miljoonaa euroa. Nettoinvestoinnit olivat vain 9,4 prosenttia liikevaihdosta. 1990-luvun huippuvuosina ne saattoivat olla jopa puolet liikevaihdosta.
Huolinta ja rahtaus
Huolintayritysten liikevaihto oli 2,6 miljardia euroa, josta rahtien ja muiden ulkopuolisilta ostettujen palvelujen osuus oli 1,4 miljardia euroa. Liikevaihto kasvoi 5,7 prosenttia edellisvuodesta. Kannattavuudessa tapahtui käänne parempaan. Käyttökate oli 2,7 ja nettotulos 1,0 prosenttia liiketoiminnan tuotoista. Kokonaistuloskin oli 1,0 prosenttia plussalla.
Lastinkäsittely
Lastinkäsittelyalan yritysten liikevaihto oli 649 miljoonaa euroa vuonna 2011. Liikevaihto nousi kahden laskuvuoden jälkeen 15,0 prosentilla. Liikevaihdon kasvun myötä myös kannattavuus parani. Käyttökate oli 7,8 ja nettotulos 1,1 prosenttia liiketoiminnan tuotoista. Käyttökate parani 2,3 ja nettotulos 3,6 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
Kuvio 3. Lastinkäsittelyn kannattavuus
Lähde: Liikenteen tilinpäätöstilasto 2011, Tilastokeskus
Lisätietoja: Rauno Viita 09 1734 3381, rakenne.tilastot@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Päivitetty 21.2.2013
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Liikenteen tilinpäätöstilasto [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-5352. 2011,
Liikenne 2011
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 23.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/litipa/2011/litipa_2011_2013-02-21_kat_001_fi.html