Denna statistik har lagts ned.

Nya uppgifter produceras inte längre om statistiken.

Denna sida är arkiverad.

Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2008

År 2008 uppgick bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten till 2 248 miljoner euro, vilket var 52 miljoner euro mer än året innan, dvs. 2,4 %. Trafiken mellan Finland och utlandet stod för 1 800 miljoner euro, dvs. 80 procent. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder var 448 miljoner euro.

Av inkomsterna av utrikessjöfarten kommer 56 procent, dvs. 1 267 miljoner euro, från verksamheten gällande de fartyg som registrerats i Finland. År 2008 ökade de finländska fartygens andel av bruttoinkomsterna med en procentenhet från året innan. Under åren 2005-2007 hade andelen däremot minskat årligen med en procentenhet. År 2004 var minskningen 8 procentenheter och året innan 6 procentenheter. År 2002 visade statistiken att den relativa andelen minskat med 11 procentenheter, vilket dock berodde på att statistikens täckning förbättrades det året för utländska tidsbefraktade fartygs del.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster
inom utrikessjöfarten 1985-2008, mn euro

Inkomsterna av sjötrafiken mellan Finland och andra länder kommer till stor del från trafiken mellan Finland och andra EU-länder. År 2008 inbringade trafiken mellan Finland och övriga EU-27-länder totalt 1 694 miljoner euro. Detta motsvarar tre fjärdedelar av alla inkomster. Inkomsterna av trafiken mellan Finland och EU-15-länder var 1 456 miljoner euro.

År 2008 uppgick trafikutgifterna till utlandet till totalt 903 miljoner euro. Minskningen från året innan var 11 miljoner euro, dvs. 1,2 %. De finländska fartygens utgifter till utlandet var 346 miljoner euro. De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet var 557 miljoner euro. Av dem var något över 60 procent tidsbefraktningsavgifter till utlandet, dvs. 344 miljoner euro.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs trafikutgifter till
utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2008, mn euro

Av bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten stannade drygt 1,3 miljarder euro kvar i Finland, då trafikutgifterna till utlandet dragits av från bruttoinkomsterna för samtliga fartyg. Denna summa används för att täcka de kostnader som skall betalas här.

Statistiken "Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2008" bygger på uppgifter om 126 finländska fartyg och 100 utländska tidsbefraktade fartyg. Uppgifterna samlades in från 44 rederier, fartygsägare eller andra uppgiftslämnare.

Inkomster inom utrikessjöfarten år 2008

Finländska fartygs inkomster

År 2008 ökade de finländska fartygens inkomster av utrikessjöfarten med 5,4 procent jämfört med föregående år. Inflödet av de finländska fartygens inkomster var totalt 1 267 miljoner euro, dvs. 64 miljoner euro mer än året innan. De finländska fartygens inkomster var 56 procent av alla bruttoinkomster av utrikessjöfarten.

80 procent av de finländska fartygens inkomster kom från trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna från detta trafikområde uppgick till 1 011 miljoner euro och från trafiken mellan andra länder till 256 miljoner euro.

Finländska fartygs bruttoinkomster efter trafikområde inom
utrikessjöfarten 1985-2008, mn euro

År 2008 var de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster 700 miljoner euro. Detta är 55 procent av alla finländska fartygs bruttoinkomster. Jämfört med förra året minskade de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster med 5,3 procent. Enligt Sjöfartsverkets statistik transporterade de finländska fartygen 7,4 miljoner passagerare år 2008. Detta är ungefär 12 procent mindre än året innan. De finländska fartygens andel av passagerartrafiken minskade från 52,8 procent året innan till 44,7 procent.

De finländska torrlastfartygens inkomster år 2008 var 18 procent och de övriga fartygens inkomster (inkl. tankfartygs inkomster) omkring 29 procent större än föregående år. Torrlastfartygens inkomster var 350 miljoner euro och de övriga fartygens inkomster 217 miljoner euro. Enligt Sjöfartsverkets statistik transporterade det finländska tonnaget totalt 31,7 miljoner ton gods år 2008, vilket är 6,6 procent mer än året innan. De finländska fartygens andel av utrikes sjötransporter var 31 procent, dvs. andelen ökade med två procentenheter. (Källa: Statistik över utrikes sjöfart 2008. Sjöfartsverket.)

Finländska fartygs bruttoinkomster efter fartygstyp inom
utrikessjöfarten 1985-2008, mn euro

Betraktat enligt inkomsttyp bestod omkring 47 procent av de finländska fartygens inkomster av passagerarinkomster år 2008. Passagerarinkomsterna utgjorde 601 miljoner euro, vilket är 36 miljoner euro mindre än året innan. Av passagerarinkomsterna erhölls 161 miljoner euro av transport av passagerare och deras bilar samt av paketresor. Inkomsterna av försäljningen i restauranger och butiker uppgick till 439 miljoner euro, vilket är 29 miljoner euro mindre än år 2007.

Inkomsterna från godstransporterna inom utrikessjöfarten uppgick år 2008 till 538 miljoner euro, vilket är 42 procent av de finländska fartygens bruttoinkomster. Inkomsterna av godstransporter ökade med närmare 30 procent, dvs. med 122 miljoner euro från året innan.

De finländska fartygens inkomster var som högst under årets tredje kvartal. Inkomsterna var 349 miljoner euro under juli-september, vilket är 28 procent av hela årets inkomster. Inkomsterna var som lägst under det sista kvartalet, då de uppgick till 290 miljoner euro.

Inkomster av tidsbefraktade utländska fartyg

År 2008 var de tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av utländsk sjöfart 981 miljoner euro, vilket är 12 miljoner euro mindre än året innan. Andelen tidsbefraktade utländska fartyg var 44 procent av samtliga fartygs bruttoinkomster.

Av de tidsbefraktade utländska fartygens inkomster härrörde 80 procent, dvs. 789 miljoner euro, från trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder uppgick till 192 miljoner euro.

Utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster efter trafikområde
inom utrikessjöfarten 1985-2008, mn euro

De tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av godstransporter inom utrikessjöfarten uppgick år 2008 till 599 miljoner euro. Detta är 68 miljoner euro mindre än året innan. Inkomsterna av transport av passagerare samt försäljningen i restauranger och butiker ökade med 59 miljoner euro från året innan och uppgick till 307 miljoner euro.

Trafikutgifter till utlandet år 2008

De finländska fartygens och de utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick år 2008 totalt till 903 miljoner euro, vilket är 11 miljoner euro mindre än året innan. De finländska fartygens andel av utgifterna var 38 procent (346 mn €) och de utländska tidsbefraktade fartygens andel 62 procent (557 mn €). De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet ökade med en dryg femtedel jämfört med föregående år. De tidsbefraktade utländska fartygens trafikutgifter till utlandet minskade däremot med 11 procent.

Av de finländska fartygens trafikutgifter till utlandet var 47 procent, dvs. 164 miljoner euro, passagerarfartygens kostnader. De finländska torrlastfartygens trafikutgifter till utlandet var 99 miljoner euro och de övriga fartygens 82 miljoner euro.

År 2008 var bränslekostnaderna de finländska fartygens klart största utgiftspost till utlandet. Dessa utgifter var 114 miljoner euro, vilket var 44 miljoner euro mer än år 2007. Hamnavgifterna, som uppgick till 88 miljoner euro, var den andra största utgiftsposten till utlandet. De ökade med 20 miljoner euro från året innan.

De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet efter utgiftstyp
inom utrikessjöfarten år 2008

Den tredje största enskilda utgiftsposten var kostnaderna för anskaffningar för restauranger och butiker. De uppgick till 65 miljoner euro, vilket är omkring 17 miljoner euro mindre än föregående år. De övriga kostnaderna till utlandet, bl.a. reparationskostnader och försäkringspremier, uppgick totalt till 78 miljoner euro för de finländska fartygens del.

Andelen bränslekostnader av samtliga kostnader till utlandet hos
finländska fartyg inom utrikessjöfarten och medelpriset på råolja
1985-2008

De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick år 2008 till 557 miljoner euro, vilket var en minskning på 72 miljoner euro från föregående år. Den största utgiftsposten var tidsbefraktningsutgifterna. Deras andel av alla utgifter var 62 procent. Tidsbefraktningsutgifterna uppgick till 344 miljoner euro, dvs. 80 miljoner euro mindre än året innan. Hamnavgifterna minskade med 10 miljoner euro till 79 miljoner euro. Bränslekostnaderna till utlandet ökade med 6 miljoner euro och de uppgick till totalt 75 miljoner. De utländska tidsbefraktade fartygens övriga utgifter till utlandet, inklusive anskaffningar för restauranger och butiker, uppgick till totalt 59 miljoner euro.

Andelen tidsbefraktningsutgifter hos utländska tidsbefraktade fartyg av
samtliga utgifter till utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2008


Senast uppdaterad 23.10.2009

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Ulkomaan meriliikenteen tulot ja menot [e-publikation].
ISSN=1799-3318. 2008, Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2008 . Helsingfors: Tilastokeskus [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/mltm/2008/mltm_2008_2009-10-23_kat_001_sv.html