Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -tilaston laatuseloste
1. Tilastotietojen relevanssi
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -tilasto keskittyy rikollisuutta koskevien alueellisten jakaumien sekä poliisin toiminnan kuvaamiseen. Tilasto sisältää tietoja ilmitulleiden rikosten laadusta ja määrästä. Lisäksi selvitetään poliisin tutkimien ja selvittämien rikosten määrä, selvitettyjen rikosten osuus rikoslajeittain sekä tapaukset, joissa ilmoitus on todettu aiheettomaksi. Selvitetyistä rikoksista ilmoitetaan myös syylliseksi epäillyt henkilöt ja heidän ikänsä.
Tilasto sisältää myös tietoja perheväkivallasta ja kunnallisesta pysäköinninvalvonnasta sekä eräistä poliisin suorittamista tehtävistä kuten itsemurhien, hirvieläinkolarien, palonsyiden yms. tutkimuksista.
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -tilaston yhteydessä julkaistaan tietoja myös tullirikoksista. Niihin kuuluvat tullilaissa säädetyt rikokset sekä muut tullirikoksina käsiteltäviksi määrätyt rikokset.
Tilastolla kuvataan vain rikoksia, joista on tehty rikosilmoitus, rangaistusvaatimusilmoitus tai annettu rikesakko. Suuri osa rikoksista jää piiloon, toisin sanoen ne eivät tule poliisin tietoon tai niitä ei rikoksina ilmoiteta.
Tilastoitujen rikosten määriin vaikuttavat esimerkiksi muutokset poliisin valvonnassa, lainsäädännössä sekä kansalaisten halukkuudessa ilmoittaa rikoksista poliisille.
Tilasto kuvaa rikoksia, jotka ovat tulleet poliisin tietoon tilastokauden aikana. Rikos voi olla tapahtunut aiemminkin.
Rikoksella tarkoitetaan tekoa, josta lainsäädännössä on säädetty rangaistus. Poliisin tehtävänä on tutkia rikos, suorittaa esitutkinta ja jättää selvitetty rikos syyttäjän harkintaan. Lievemmissä tapauksissa poliisilla on laissa säädetyin perustein oikeus jättää rikos ilmoittamatta syyttäjälle.
Poliisi kirjaa rikoksen tehdyksi rikoksen tekopaikan mukaan.
Tilastoyksikkönä on käytetty rikosta. Mikäli useita henkilöitä on yhdessä ryhtynyt samaan rikokseen, rikosten lukumääräksi on merkitty yksi.
Lukuihin sisältyvät rikoksen yritykset, poikkeuksena erillisenä ryhmänä esitettävät tapon, murhan ja surman yritykset sekä tuhotyön yritykset. Avunanto ja yllytys rikokseen esitetään sen rikoksen nimikkeellä, johon osallisuudesta on kysymys.
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilasto perustuu kokonaisaineistoon. Tilaston perusaineisto on saatu poliisin käytössä olevasta automaattiseen tietojenkäsittelyyn perustuvasta rikosilmoitusjärjestelmästä, josta tässä yhteydessä käytetään lyhennettä RIKI.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Tilastokeskukseen toimitettu neljännesvuosiaineisto tarkentuu tilastovuoden aikana poliisin tutkinnan edetessä. Vuosiaineistosta tilastovuotta seuraavan vuoden helmikuussa poimittavat tiedot poikkeavat jossain määrin neljännesaineiston tiedoista.
Nykyiset tilastot kuvaavat hyvin rikollisuutta ja sen muutoksia. Tilastokeskuksessa on analysoitu vuoden 1998 rikosilmoitusaineistosta tapausten selosteosat väkisinmakaamisten ja törkeiden pahoinpitelyjen osalta. Selosteet olivat laadultaan hyviä. Rikosten lukumäärätiedot ja rikoksista rekisteriin kirjatut tiedot olivat selosteiden kanssa yhtäpitäviä. RIKI:iin kirjattavat tiedot osoittautuivat luotettaviksi. Tilastojen perusaineistona RIKI:ä voidaan pitää hyvänä.
Vuoden 2006 luvuissa esiintyneet virheellisyydet on korjattu nyt esitettävään taulukkoon.
Väärennysrikoksiin syylliseksi epäiltyjen määrä oli poikkeuksellisen suuri vuonna 2007. Tämä johtuu Imatralla ilmitulleesta rikossarjasta.
4. Tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Neljännesvuosiaineistosta poimittavat tiedot valmistuvat tilastokautta seuraavan kuukauden kuluessa.
Tilaston perusaineisto poimitaan poliisin RIKI-järjestelmästä tilastovuotta seuraavan helmikuun alussa. Tulokset valmistuvat helmikuun aikana.
5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -vuositilasto julkaistaan huhtikuun loppuun mennessä.
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -neljännesvuositilasto julkaistaan 4 kertaa vuodessa tilastokautta seuraavan kuukauden kuluessa.
Tietoja poliisin tietoon tulleista rikoksista on myös internetissä Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa http://statfin.stat.fi/statweb.
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastoissa käytetään tilastovuoden lopussa voimassa olevaa alueluokitusta. Taulukoissa, joissa esitetään muutos edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, aikaisempien vuosien luvut on muutettu vastaamaan uusinta alueluokitusta, jotta tilastot olisivat vertailukelpoisia.
Lainmuutokset vaikeuttavat vertailua eri vuosien ja eri rikostyyppien välillä.
Tilastoilla kuvataan yksittäisten rikosten määriä. Suuret rikossarjat saattavat paljastuessaan aiheuttaa kymmenien, joissain tapauksissa jopa tuhansien, yksittäisten rikosten lisäyksen tilastossa. Seuraavana vuonna luvut useimmiten palaavat entiselleen. Ongelma korostuu, kun tehdään suhteellisen harvinaisista rikoksista alueellisia vertailuja rikollisuuskehityksestä.
Rikosten määrän laskentaperusteissa tapahtuvat muutokset vaikeuttavat rikosten määrän vertailtavuutta eri vuosina. Kun esimerkiksi petosten lukumäärän laskentaperuste muuttui 1991, niin muutos ei vaikuttanut pelkästään petosten määrään, vaan myös rikosten kokonaislukumäärän vertailtavuus edellisiin vuosiin vaikeutui.
Tilastoitujen rikosten määriin vaikuttavat esimerkiksi muutokset poliisin valvonnassa, lainsäädännössä sekä kansalaisten halukkuudessa ilmoittaa rikoksista poliisille.
Suomen virallisessa tilastossa (sarja XXIII, uusi sarja Oikeus) on julkaistu Poliisin tietoon tullut rikollisuus -tilastoa vuodesta 1927 lähtien. Tietojen saanti perustuu valtioneuvoston päätökseen 11.12.1926 (nro 321/1926), jolla poliisipiirit on määrätty antamaan oikeustilastoja varten tiedot ilmitulleista rikoksista. Sisäasiainministeriö ja Tilastokeskus ovat sopineet tiedonkeruun ja tietosisällön myöhemmistä muutoksista. Kaudelle 1971-1979 sisäasiainministeriö on antanut ohjeet Poliisin käskylehdessä nro 2/1971 ja vuodesta 1980 lähtien kiertokirjeessä 7.12.1979 nro 4616/402/79. Vuodelle 1991 ohjeet on annettu kirjeessä 15.3.1991 nro 900/69/91 ja vuodesta 1992 alkaen 31.1.1992 päivätyssä kirjeessä. Myös vuosina 1938, 1945 ja 1951 on tehty muutoksia, joilla on ollut huomattava vaikutus tilaston sisältöön.
Vuodesta 1954 lähtien Poliisin tietoon tullut rikollisuus-tilaston yhteydessä on julkaistu tietoja myös tullirikoksista.
Maksuttoman Statfin -tietopalvelun poliisin tietoon tullut rikollisuus- tietojen aikasarjat alkavat vuodesta 1980.
Kuntamuutokset:
Vuosi 1981
Nummi ja Pusula yhdistettiin Nummi-Pusulaksi.
Keikyä ja Kiikka yhdistettiin Äetsäksi.
Lokalahti yhdistettiin Uuteenkaupunkiin.
Vuosi 1989
Nuijamaan kunta yhdistettiin Lappeenrantaan.
Vuosi 1993
Kalanti yhdistettiin Uuteenkaupunkiin.
Konginkangas yhdistettiin Äänekoskeen.
Rauman mlk. yhdistettiin Raumaan.
Säynätsalo yhdistettiin Jyväskylään.
Tenhola yhdistettiin Tammisaareen.
Vuosi 1997
Heinolan kaupunki ja Heinolan mlk. yhdistyivät Heinolaksi.
Lohjan kaupunki ja Lohjan mlk. yhdistyivät Lohjaksi.
Porvoon kaupunki ja Porvoon mlk. yhdistyivät Porvooksi.
Vuosi 2001
Anttola ja Mikkelin maalaiskunta yhdistettiin Mikkeliin.
Kuorevesi yhdistettiin Jämsään.
Temmes yhdistettiin Tyrnävään.
Vuosi 2003
Pattijoki yhdistettiin Raaheen.
Vehkalahti yhdistettiin Haminaan.
Vuosi 2004
Jäppilä, Pieksämäen maalaiskunta ja Virtasalmi yhdistyivät
Pieksänmaaksi.
Vuosi 2005
Kangaslampi yhdistettiin Varkauteen.
Karinainen yhdistettiin Pöytyään.
Kiihtelysvaara yhdistettiin Joensuuhun.
Kullaa yhdistettiin Ulvilaan.
Loimaan kunta yhdistettiin Loimaahan.
Peräseinäjoki yhdistettiin Seinäjokeen.
Saari yhdistettiin Parikkalaan.
Sahalahti yhdistettiin Kangasalaan.
Tuupovaara yhdistettiin Joensuuhun.
Uukuniemi yhdistettiin Parikkalaan.
Vehmersalmi yhdistettiin Kuopioon.
Värtsilä yhdistettiin Tohmajärveen.
Vuosi 2006
Rovaniemen maalaiskunta yhdistettiin Rovaniemeen.
Vuosi 2007
Mietoinen yhdistettiin Mynämäkeen.
Maksamaa ja Vöyri yhdistyivät Vöyri-Maksamaaksi.
Viljakkala yhdistettiin Ylöjärveen.
Ruukki yhdistettiin Siikajokeen.
Suodenniemi yhdistettiin Vammalaan.
Pieksänmaa yhdistettiin Pieksämäkeen.
Kajaani yhdistettiin Kajaaniin.
Luopioinen ja Pälkäne yhdistyivät. Uuden kunnan nimi on
Pälkäne.
Kodisjoki yhdistettiin Raumaan.
Haukivuori yhdistettiin Mikkeliin.
Toijala ja Viiala yhdistyivät. Uuden kunnan nimi on Akaa.
Sumiainen ja Suolahti yhdistettiin Äänekoskeen.
Längelmäki yhdistettiin osin Jämsään ja Oriveteen.
Ii ja Kuivaniemi yhdistyivät. Uuden kunnan nimi on Ii
Rikos:
Uusi tieliikennelaki(267/81) tuli voimaan 1.4. 1982. Tilastossa
lakia sovellettiin vuoden alusta lähtien. Luvut eivät
lainmuutoksesta johtuen vastanneet aikaisempien vuosien lukumääriä
eri liikennerikostyypeissä.
Rikesakkolaki (66/83) ja Laki rikesakosta tieliikenteessä (68/83) tulivat voimaan 1.9. 1983. Lain mukaan voidaan tieliikennelain (267/81) tai sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten rikkomisesta antaa rikesakko, mikäli rikkomuksen katsotaan aiheuttaneen vain vähäistä vaaraa tai haittaa.
Poliisin antamat rikesakot 1.9. 1983 lähtien sisältyvät tilastoon.
Kavallusrikosten tilastointikäytäntöä muutettiin vuodesta 1983 lähtien, usean osateon käsittävät kavallusrikokset tilastoidaan yhtenä rikoksena.
1.1. 1991 tuli voimaan laki rikoslain muutoksesta (769/90),
muutos koski omaisuus-, vaihdanta- ja talousrikoksia. Muutos oli
rikoslain kokonaisuudistuksen ensimmäinen vaihe, se sisälsi myös
senkaltaisia periaatteellisia muutoksia, että eräiden rikosluokkien
osalta vertailtavuus aikaisempiin vuosiin katkesi. Tuli uusia
rikosnimikkeitä, ja osin myös samoina säilyneiden nimikkeiden
sisältö muuttui. Ongelmallisia tässä suhteessa ovat irtaimen
omaisuuden luvatonta käyttöä koskevat rikokset, ja niistä
erityisesti ns. moottoriajoneuvojen anastukset, petos- ja
maksuvälinepetosrikokset ja väärennysrikokset. Muiden yleisten
tavanomaisten omaisuusrikosten osalta vertailukelpoisuus
aikaisempiin vuosiin säilyi. Tilaston tietosisältöä muutettiin
vastaamaan uudistettua lainsäädäntöä.
Maksuvälinepetosten tilastointikäytäntö muuttui vuonna 1991. Muutos
vähensi tilastoitujen rikosten määrää.
Rikoksen yhtymistä koskevan lainsäädännön uudistamisen (697/91) johdosta ei tilastoinnissa vuoden 1992 alusta lukien otettu huomioon käsitettä yksin teoin tehdystä rikoksesta. Aikaisemmin yksin teoin tehdyt rikokset oli tilastoitu muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vain päärikoksen mukaan. Päärikoksella tarkoitetaan rikosta, josta laissa määrätty rangaistus on ankarin. Tilastointitavan muutos lisäsi jossain määrin tilastoitujen rikosten määrää.
Huumausainerikoksia koskevat uudet säädökset tulivat voimaan
1.1.1994. Ne muodostavat rikoslain 50 luvun. Lainmuutoksen takia
ainoastaan huumausainerikosten kokonaismäärät ovat
vertailukelpoisia edellisten vuosien vastaaviin lukuihin. Vaikka
tilastointikäytäntöä ei lainmuutoksen seurauksena muutettu oli
vuoden 1994 huumausainerikosten tilastointi poliisipiireissä
jossain määrin epäyhtenäistä. Huumausainerikoksia arvioidaan
kirjatun kymmenisen prosenttia todellista enemmän.
1.9.1994 tulivat voimaan liikennejuopumuksia koskevat uudet
säädökset. Törkeän rattijuopumuksen promilleraja laski 1,5:sta
1,2:een. Lainmuutoksen vuoksi vain rattijuopumusten yhteismäärät
ovat vertailukelpoisia edellisiin vuosiin. Vesiliikennejuopumuksen
uudeksi rajaksi vahvistettiin yksi
promille entisen 1,5 promillen asemesta.
Rikos:
1.9.1995 tuli voimaan laki Rikoslain muutoksesta (578/95).
Rikosnimikkeistön muutoksen vaikutukset tietojen vertailtavuuteen
aikaisempiin vuosiin olivat vähäiset. Seuraavassa esitetään uuden
nimikkeen vastaavuus aikaisemmin käytössä olleeseen
nimikkeeseen:
Vanha nimike --> Uusi nimike
- Tappo --> Tappo
- Tappo --> Surma
- Tapon tai murhan yritys --> Tapon, murhan tai surman
yritys
- Lapsentappo --> Lapsensurma
- Kuolemantuottamus --> Kuolemantuottamus, törkeä
kuolemantuottamus
- Ruumiinvamman tai sairauden tuottamus --> Vammantuottamus,
törkeä vammantuottamus
- Murhapoltto --> Tuhotyö, liikennetuhotyö, törkeä tuhotyö
- Murhapolton yritys --> Tuhotyön, liikennetuhotyön, törkeä
tuhotyön yritys
Tuhotyötä ja murhapolttoa koskevat rikosnimikkeet eivät kuitenkaan ole täysin vertailukelpoisia. Tuhotyö käsittää murhapolton lisäksi myös aiemmin muihin nimikkeisiin kuuluneita tapauksia.
1.1.1995 voimaan tullut uusi Alkoholilaki (1143/94) aiheutti
muutoksia rikosluokitteluun. Käytöstä poistettiin nimike
'alkoholipitoisen aineen nauttiminen yleisellä paikalla'.
Vuoden 1995 huumausainerikosten tilastointi oli poliisipiireissä
jossain määrin epäyhtenäistä.
Vuonna 1996 otettiin käyttöön seuraavat uudet
rikosnimikkeet:
sotilasrikokset, työrikokset, ympäristörikokset, eräiden
aineettomien oikeuksien loukkaaminen. Uusina tietoina esitetään
syylliseksi epäiltyjen naisten ikäjakauma sekä henki- ja
pahoinpitelyrikosten tapahtumapaikka.
Vuodesta 1997 lähtien esitetään tieto syylliseksi epäillyn kansalaisuudesta.
Rikoksia oikeudenkäyttöä, viranomaisia ja yleistä järjestystä vastaan sekä seksuaalirikoksia koskevat uudet säädökset tulivat voimaan 1.1.1999. Ne muodostavat rikoslain 15, 16, 17 ja 20 luvun. 1.10.1999 tulivat voimaan liikennerikoksia koskevat uudet säädökset rikoslain 23 lukuun. Taulukon rikosnimikkeet on ryhmitelty uuden lainsäädännön mukaan. Nyt esitettävät rikoslakirikokset sisältävät aiemmin tieliikennelakiin kuuluneita rikoksia.
1.4. 2000 muutettiin eräiden rikostyyppien
tilastointikäytäntöä.
Rauhanrikkomiset (Rikoslaki 24 luku) tilastoidaan siten, että usean
osateon käsittävä tapahtumasarja merkitään yhtenä rikoksena.
Samalla tavoin tilastoidaan hautarauhan rikkomiset ja
lähestymiskiellon rikkomiset. Viimeksi mainitut sisältyvät
rikosryhmään `muut rikokset oikeudenkäyttöä, viranomaisia ja
yleistä järjestystä vastaan'.
1.9.2001 tuli voimaan uusi huumausainerikoksia koskeva säädös. Rikosluokitukseen lisättiin nimike huumausaineen käyttörikos.
1.10.2002 tulivat voimaan uudet moottorikulkuneuvon
käyttövarkauksia koskevat säädökset. Rikosluokitukseen lisättiin
kaksi uutta nimikettä:
moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus sekä törkeä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus.
Aiemmin nämä rikokset tilastoitiin moottoriajoneuvoon kohdistuviksi
luvattomiksi käytöiksi.
1.1.2003 uutena rikosnimikkeenä otettiin käyttöön muu ajoneuvorikkomus.
1.10.2003 tuli voimaan uusi Järjestyslaki. Rikosluokitukseen lisättiin nimike järjestyslain rikkomiset.
Vuodesta 2003 lähtien esitetään rattijuopumusten yhteydessä tieto syylliseksi epäillyn käyttämästä päihteestä.
Vuodesta 2004 lähtien esitetään syylliseksi epäillyn käyttämää päihdettä koskeva tieto: muun päihteen ja alkoholin yhteiskäyttö (sekakäyttö). Aiemmin nämä tiedot esitettiin kohdassa muun päihteen vaikutuksen alaisena.
1.1. 2004 otettiin käyttöön uutena rikosnimikkeenä järjestyslain rikkomiset. Nimikkeistöstä poistettiin järjestyssääntörikkomus, poliisimääräyksen rikkominen.
Aserikoksia koskeva rikoslain 41 luku tuli voimaan 1.6. 2007. Nämä rikokset sisältyvät uudistettuun rikosnimikkeeseen rikokset rikoslain 41, 42 ja 43 lukua vastaan. Muutos ei vaikuta rikosten kokonaismäärään.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Vuositilaston tiedot poikkeavat neljännesvuosittain esitetyistä ennakollisista tiedoista.
Keskusrikospoliisi ja yksittäiset kihlakunnat julkaiset tietoja rikollisuudesta. Nämä luvut eroavat Tilastokeskuksen tiedoista aineiston poiminta-ajankohdasta ja erilaisista tiedonkeruukriteereistä johtuen.
8. Dokumentointi
Tilastoissa käytetyt rikosnimikkeet löytyvät julkaisujen liitteestä sekä osoitteesta:
http://tilastokeskus.fi/tk/tt/luokitukset/lk/rikokset_index.html
Päivitetty 4.4.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Poliisin tietoon tullut rikollisuus [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-3651. 2007,
Poliisin tietoon tullut rikollisuus -tilaston laatuseloste
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/polrik/2007/polrik_2007_2008-04-04_laa_001.html