Julkaistu: 30.11.2021
Verkkokauppa murroksessa
57 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli ostanut jotain internetistä viimeisten 3 kuukauden aikana. Erilaisia palveluita ostaneiden osuus supistui ja tavaroita ostaneiden osuus kasvoi. 58 prosenttia työllisistä oli tehnyt työtä kotoa käsin, yli puolet heistä päivittäin. 93 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista käytti internetiä ja 82 prosenttia käytti useasti päivässä. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen vuoden 2021 väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksesta.
Internetin käytön ja eräiden käyttötarkoitusten yleisyys 2021, %-osuus väestöstä
Käyttänyt internetiä 1) | Käyttää internetiä yleensä useita kertoja päivässä | Verkosta ostaminen 1) | Ostanut ruoka-annoksia ravintoloilta suoraan tai kuljetuspalvelun kautta 1) | Nähnyt epätosia tai epäilyttäviä tietoja tai sisältöjä uutissivustoilla tai sosiaalisessa mediassa 1) | Pitänyt Koronavilkun käytössä säännöllisesti | |
16-24 | 100 | 98 | 73 | 43 | 84 | 35 |
25-34 | 100 | 99 | 74 | 43 | 78 | 42 |
35-44 | 99 | 96 | 77 | 36 | 77 | 47 |
45-54 | 100 | 91 | 70 | 21 | 69 | 47 |
55-64 | 97 | 82 | 48 | 9 | 57 | 48 |
65-74 | 85 | 66 | 33 | 4 | 46 | 40 |
75-89 | 57 | 27 | 11 | 0 | 21 | 16 |
Miehet | 94 | 84 | 57 | 22 | 67 | 37 |
Naiset | 92 | 81 | 56 | 24 | 60 | 44 |
Kaikki | 93 | 82 | 57 | 23 | 63 | 41 |
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan pandemia vaikutti suomalaisten internetin käyttöön myös vuonna 2021.
Vuonna 2021 57 prosenttia 16–89-vuotiaista suomalaisista oli ostanut jotain verkosta viimeisen 3 kuukauden aikana. Verkkokaupasta ostavien määrä kasvaa voimakkaasti enää yli 65-vuotiaissa, tätä nuoremmissa jo valtaosa ostaa toistuvasti tavaroita ja palveluita verkon kautta. Pandemiavuodet 2020 ja 2021 ovat olleet verkkokaupassa murrosaikaa, jolloin palveluiden kysyntä on heikentynyt ja tavaroiden ostaminen kasvanut. Verkkokaupan viisi suosituinta tuoteryhmää olivat vuonna 2021 vaatteet, kengät, asusteet jne., rahapelaaminen, ravintoloiden ruoka-annokset kotiin kuljetettuna, elokuvien ja tv-sarjojen katsominen tai lataaminen verkosta ja musiikin kuuntelu verkon kautta.
Internetin käyttö viestintään oli vuonna 2021 edellistä vuotta yleisempää tutkimuksen kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä. Sähköpostia käyttäneiden osuus kasvoi 75–89-vuotiailla 9 prosenttiyksikköä 48 prosenttiin ja 65–74-vuotiailla 5 prosenttiyksikköä 81 prosenttiin. Myös pikaviestintä matkapuhelimella yleistyi näissä ikäryhmissä. Edellisinä vuosina suosiotaan kasvattanut internet- ja videopuheluiden soittaminen yleistyi vuonna 2021 vain 75–89-vuotiaiden parissa. Muissa ikäryhmissä puheluita soittaneiden osuus laski. Niin ikään yhteisöpalveluiden seuraaminen yleistyi 2021 lähinnä vain 75–89-vuotiaiden parissa.
Vuonna 2020 useiden verkkomedioiden käyttö yleistyi. Vuonna 2021 niiden seuraamisen yleistyminen hidastui ja loppui eräiden medioiden kohdalla. Verkkolehtiä ja televisioyhtiöiden uutissivustoja lukeneiden osuus pysyi ennallaan. Televisioyhtiöiden verkkopalveluja katsoneiden osuus nousi kaksi prosenttiyksikköä 76 prosenttiin. Vanhemmissa ikäryhmissä osuus kasvoi eniten. Podcasteja kuunnelleiden osuus väestöstä kasvoi kaksi prosenttiyksikköä 33 prosenttiin. Äänikirjoja kuunnelleiden osuus laski alle 44-vuotiaiden ikäryhmissä ja kasvoi sitä vanhempien parissa. Koko väestöstä kirjoja kuunnelleiden osuus pysyi ennallaan 23 prosentissa.
Internetin käyttö yleistyy Suomessa enää hitaasti ja vain vanhimmissa ikäryhmissä. Päivittäin tai lähes päivittäin nettiä käyttävien osuus kasvoi 75–89-vuotiailla kuusi prosenttiyksikköä 42 prosenttiin ja 65–74-vuotiailla seitsemän prosenttiyksikköä 78 prosenttiin. Koko 16–89-vuotiaasta väestöstä internetiä käytti 93 prosenttia. 82 prosenttia käytti nettiä useasti päivässä.
Pandemia vaikutti tietotekniikan käyttöön työssä ja opiskelussa. Jo maaliskuussa 2020 suositeltiin etätyöhön siirtymistä työpaikoilla mahdollisuuksien mukaan. Vuoden 2021 väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö tutkimuksessa 58 prosenttia työllisistä vastasi työskennelleensä viimeisen 12 kuukauden aikana kotoa käsin. Yli puolet kotona työskennelleistä (33 % työllisistä) oli tehnyt työtä kotona päivittäin tai lähes päivittäin. 12 prosenttia työllisistä oli tehnyt niin kerran viikossa. 37 prosenttia työllisistä arvioi kotona työskentelyn lisääntyneen suositusten seurauksena. 59 prosenttia kotona työskennelleistä soitti internet- tai videopuheluita tai osallistui etäkokouksiin päivittäin tai lähes päivittäin.
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan 56 prosenttia 16–89-vuotiaista oli ladannut Koronavilkku-sovelluksen puhelimeensa kevääseen 2021 mennessä, jolloin tutkimuksen aineisto kerättiin. Suomalaisista, joilla oli käytössään älypuhelin, sovelluksen oli ladannut 64 prosenttia. Koronavilkku myös pidettiin yleisesti käytössä. Sovelluksen ladanneista 73 prosenttia oli pitänyt sen käytössä säännöllisesti ja 19 prosenttia ajoittain. Vain kahdeksan prosenttia ei ollut pitänyt sitä käytössä lainkaan tai oli poistanut sen puhelimestaan.
Yhteensä Koronavilkun oli kevääseen 2021 mennessä ladannut 2,5 miljoonaa suomalaista, joista sen piti käytössä 2,3 miljoonaa henkilöä. Luku on hieman korkeampi kuin THL:n tieto Koronavilkun käyttäjien määrästä viikoittain.
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö tutkimuksessa kerättiin vuonna 2021 tietoa netissä nähdyn tiedon todenperäisyyden tarkistamisesta. Epäilyttävän tai epätoden tiedon ja sisällön kohtaaminen netissä on yleistä. 63 prosenttia suomalaisista oli viimeisten kolmen kuukauden aikana nähnyt netissä tietoja ja sisältöjä, joita pitivät epätosina tai epäilyttävinä. Nuoret näkevät epäilyttäviä sisältöjä useammin kuin vanhat. 16–24-vuotiaista osuus oli 84 prosenttia ja 76–89-vuotiaista vastaavasti 21 prosenttia. Lähes puolet epätosia tai epäilyttäviä tietoja tai sisältöjä kohdanneista oli tarkistanut näkemänsä todenperäisyyden, nuoret hieman yleisemmin kuin vanhat.
Lähde: Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2021, Tilastokeskus
Lisätietoja: Perttu Melkas 029 551 2511, Rauli Kohvakka 029 551 3448, tietoyhteiskunta.info@tilastokeskus.fi
Vastaava osastopäällikkö: Hannele Orjala
Julkaisu pdf-muodossa (514,1 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Verkkokauppa murroksessa (30.11.2021)
- 2. Internetin valetietojen havaitseminen ja korjaavan tiedon etsiminen (30.11.2021)
- Taulukot
-
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Kotitaloudessa tietokone 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 2. Kotitaloudessa kannettava tietokone 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 3. Kotitaloudessa pöytätietokone 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 4. Kotitaloudessa tablettitietokone 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 5. Kotitaloudessa internetyhteys 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 6. Kotitalouden käytössä olevia kiinteitä laajakaistaliittymiä 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 7. Kotitalouden käytössä olevia langattomia laajakaistaliittymiä 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 8. Kotitalouden käytössä olevia 3G/4G-liittymiä matkapuhelimeen 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 9. Kotitalouden käytössä olevia asunnon sisäisiä WLAN-verkkoja 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 10. Matkapuhelimen internetyhteyden käyttö tietokoneella tai tabletilla 2021, %-osuus talouksista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 11. Internetin käyttö ja käytön useus 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 12. Internetin käyttö eri laitteilla 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 13. Käytössä älypuhelin ja internetin käyttö televisiolla 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 14. Internetin käyttötarkoitusten yleisyys 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 15. Internetin käyttö puheluihin, pikaviestintään älypuhelimella ja sähköpostiin 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 16. Internetin käyttö pankkiasioihin, käytettyjen tavaroiden myyntiin ja ostamiseen, tavaroita ja palveluita koskevan tiedon hakuun 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 17. Internetin käyttö verkkolehtien tai televisioyhtöiden uutisivujen lukemiseen ja blogien lukemiseen 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 18. Internetin käyttö ravitsemus- ja terveystiedon etsimiseen ja omien terveystietojen lukemiseen 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 19. Koronavilkku-sovelluksen lataaminen ja pitäminen käytössä 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 20. Internetin käyttö musiikin, podcastien ja äänikirjojen kuunteluun ja pelien pelaamiseen 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 21. Yhteisöpalvelujen seuraamisen yleisyys ja uses, nettideittipalvelujen käyttö 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 22. Internetin käyttö viranomaisten tai julkisten palveluiden tarjoajien kanssa asioinnissa 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 23. Epätoden tai epäilyttävän tiedon tai sisältöjen näkeminen uutissivustoilla tai sosiaalisessa mediassa ja niiden todenperäisyyden tarkistaminen 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 24. Syyt miksi ei tarkistanut epätosia tai epäluotettavia tietoja tai sisältöjä 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 25. Nettitelevisiopalvelujen, tilausvideopalvelujen ja videopalvelujen katsominen 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 26. Kotoa käsin työskentelemisen useus 2021, %-osuus työllisistä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 27. Koronasuositusten koettu vaikutus kotona työskentelyn määrään 2021, %-osuus työllisistä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 28. Internetin käyttö ja internet- ja videopuhelut ja -kokoukset kotoa käsin työskennellessä 2021, %-osuus työllisistä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 29. Opetuksen seuraaminen ja tenttiin osallistuminen internetissä ja 2021, %-osuus opiskelijoista (30.11.2021)
- Liitetaulukko 30. Ostaminen ja tilaaminen verkon kautta 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 31. Tavaroiden ja palveluiden ostaminen yksityishenkilöiltä 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Liitetaulukko 32. Ostanut tai tilannut verkon kautta, ostokerrat ja käytetty rahamäärä 2021, %-osuus väestöstä (30.11.2021)
- Liitetaulukko 33. Ostokset ja tilaukset verkon kautta tuoteryhmittäin 2021, %-osuus väestöstä 1) (30.11.2021)
- Laatuselosteet
Päivitetty 30.11.2021
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2021. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 26.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/sutivi/2021/sutivi_2021_2021-11-30_tie_001_fi.html