Kansantalouden tilinpidon aikasarjamuutokset 14.7.2011
Tilastokeskus on tarkistanut kansantalouden tilinpidon aikasarjoja vuosilta 1975 - 2007. Tähän on kaksi pääsyytä.
Ensinnäkin tilinpidossa on siirrytty vanhasta toimialaluokituksesta (TOL 2002) uuteen toimialaluokitukseen (TOL 2008). Muut Tilastokeskuksen taloustilastot ovat siirtyneet uuteen toimialaluokitukseen jo aiemmin. Siirtymäaikataulut ovat määräytyneet EU:n säädöksistä.
Toiseksi muutoksia seuraa siitä, että tilinpidon tietojärjestelmä on uudistettu, minkä takia on tehty menetelmien ja lähteiden käyttöön liittyviä tarkistuksia ja aikasarjassa havaittuja virheitä on korjattu.
Vuodesta 2008 alkaen kaikki sarjat on laskettu aidosti uuden toimialaluokituksen mukaisina, koska lähdetilastot ovat siirtyneet uuteen toimialaluokitukseen vuodesta 2008 alkaen. Vuosien 2008 - 2010 tiedot ovat ennakollisia eikä näiden vuosien tarjonta- ja käyttötaulukoita ole vielä laadittu. Tarjonta- ja käyttötaulukoita uudella toimialaluokituksella ei lasketa taaksepäin.
Joissakin yksittäisissä tapauksissa vuosien 2007 ja 2008 tiedot eivät ole täysin vertailukelpoisia keskenään, vaan sarjoissa on katkos. Katkos ei ole kovin merkittävä missään sarjassa.
Toimialaluokituksen muutokset
Suurin muutos toimialaluokituksessa ovat uudet kirjaintason pääluokat. Niitä ovat esimerkiksi J informaatio ja viestintä, M ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta, N hallinto- ja tukipalvelut, R taiteet, viihde ja virkistys sekä S muu palvelutoiminta.
Uusia 2-numerotason luokkia ovat esimerkiksi 33 koneiden ja laitteiden korjaus, huolto ja asennus, 78 työllistämistoiminta, 79 matkatoimistot ym. ja 80 turvallisuus-, vartiointi- ja etsiväpalvelut. Omiksi toimialoiksi on eriytetty myös muun muassa 21 lääketeollisuus, 37 viemäri- ja jätevesihuolto, 92 rahapeli- ja vedonlyöntipalvelut ja 93 urheilu-, huvi- ja virkistyspalvelut.
Vanhoista toimialaluokista (TOL 2002) ovat hajonneet useille toimialoille erityisesti 63 liikennettä palveleva toiminta, 748 muut palvelut liike-elämälle, 90 ympäristönhuolto ja 92 virkistys-, kulttuuri- ja urheilutoiminta sekä useat teollisuuden toimialat.
Uusi toimialaluokitus ja tarkempi kuvaus luokituksen muutoksista on julkaistu Tilastokeskuksen Käsikirjoja -sarjassa ja verkkosivuilla (http://tilastokeskus.fi/meta/luokitukset/toimiala/001-2008/index.html).
TOL 2008:n soveltaminen kansantalouden tilinpidossa
Kansantalouden tilinpidossa joidenkin toimialojen nimikkeissä on poikettu virallisesta toimialaluokituksesta, jotta nimike olisi lyhyempi, kansantajuisempi ja Suomeen sopivampi. Sisältö on kuitenkin sama. Esimerkiksi toimiala 02 "metsätalous ja puunkorjuu" on tilinpidossa nimeltään metsätalous ja toimiala 16 "sahatavaran sekä puu- ja korkkituotteiden valmistus (pl. huonekalut); olki- ja punontatuotteiden valmistus" on tilinpidossa puuteollisuus.
Kansantalouden tilinpidon laskentataso on pääasiassa toimialaluokituksen 2-numerotaso, mutta esimerkiksi metsätaloudessa ja teollisuudessa 3-numerotaso. Julkaisutaso on teollisuudessa 2-numerotaso.
Joitakin 2-numerotason luokkia on yhdistetty myös laskennassa. Tällaisia toimialoja ovat 59_60 audiovisuaalinen toiminta, 62_63 tietojenkäsittelypalvelu, 87_88 sosiaalipalvelut ja 90_91 kulttuuritoiminta.
Kansantalouden tilinpidossa esiintyy neljä toimialaluokkaa, joita ei ole virallisessa toimialaluokituksessa. Ne ovat 025 metsien nettokasvu (sisältyi aiemmin metsänviljelyyn), 844 maanpuolustuskalusto ja varusmiehet (eriytetty julkisesta hallinnosta), 845 radanpito ja 846 tienpito. Radanpito ja tienpito kuuluivat aiemmin kuljetuksen ja varastoinnin pääluokkaan, josta ne on siirretty julkisen hallinnon pääluokkaan O.
Toimialoilla 05 hiilen kaivu ja 06 raakaöljyn ja maakaasun tuotanto ei Suomessa ole ollut tuotantoa. Toimialaa 99 kansainvälisten organisaatioiden ja toimielinten toiminta ei lueta Suomen talousalueeseen vaan ulkomaat -sektoriin. Kansantalouden tilinpidossa ei esiinny myöskään toimialaa 00 toimiala tuntematon vaan kaikki toiminnat on luokiteltu jollekin toimialalle.
Rakentamisen toimiala jaetaan kansantalouden tilinpidossa kahteen alatoimialaan talonrakentaminen ym. ja maa- ja vesirakentaminen ym. Jako on tehty siten, että varsinaisen toimialaluokituksen toimialasta 43 erikoistunut rakennustoiminta on alatoimiala 431 rakennusten ja rakennelmien purku ja rakennuspaikan valmistelutyöt luokiteltu maa- ja vesirakentamiseen ja muut alatoimialat talonrakentamiseen.
Toimialan 75 eläinlääkintäpalvelut tiedot ennen vuotta 1990 sisältyvät toimialan 86 terveyspalvelut tietoihin ja toimialan 845 radanpito tiedot ennen vuotta 1990 sisältyvät toimialan 49 maaliikenne (rautatieliikenne) tietoihin. Näin oli myös aiemmin.
Uudessa luokituksessa on tilinpidossa käytössä 182 laskentatoimialaa, kun niitä vanhassa luokituksessa oli 184. Tilastokeskuksen verkkosivuilla tiedot julkaistaan 90 toimialan tarkkuudella ja painetuissa julkaisuissa 44 toimialan tarkkuudella. Neljännesvuositilinpidossa julkaisutoimialoja on 11 paitsi arvonlisäyksen osalta 20.
Yleisperiaatteet vuosien 1975 - 2007 toimialatietojen laskennassa
Uuden toimialaluokituksen mukaiset sarjat on laskettu taaksepäin vuoteen 1975 asti. Laskennassa on pidetty kiinni kaikkien toimialojen entisistä yhteen lasketuista käypähintaisista bruttoarvonlisäyksen ja muiden taloustoimien tasoista vuosina 1975 - 2007. Jos kaikkien toimialojen yhteenlasketut sarjat poikkeavat vanhoista, kyse on joko pyöristyserosta tai sitten muista (kuin toimialaluokituksen) muutoksista aiheutuneista tarkistuksista (katso alla virheiden korjauksia ja muita muutoksia -kohdat). Poikkeuksen tästä muodostavat tuotos, välituotekäyttö ja kiinteän pääoman kuluminen, joiden kokonaistasot poikkeavat vanhoista tasoista jäljempänä selostettavista syistä. Kiinteähintaisissa sarjoissa on sallittu kaikissa taloustoimissa pienet poikkeamat vanhoista tasoista.
Uusien toimialatietojen laadinnassa vuosille 1975 - 2007 on käytetty kolmea eri menettelyä.
Ensinnäkin, suunnilleen puolet toimialoista (arvonlisäyksestä laskettuna) on siirretty yksi yhteen vanhoista toimialoista, vain koodi on vaihtunut ja joissakin tapauksissa myös nimike, mutta sen kattaman toiminnan sisältö on entinen. Suurimpia näistä toimialoista ovat puu- ja paperiteollisuus, metallien jalostus, energiahuolto, maa- ja vesirakentaminen, tukkukauppa, vesiliikenne, ilmaliikenne, ravitsemis- ja majoitustoiminta, rahoitus- ja vakuutustoiminta, terveys- ja sosiaalipalvelut sekä järjestöjen toiminta.
Toiseksi, joissakin tapauksissa on ollut käytössä täsmällisiä erillistietoja siitä, miten vanha toimiala jakautuu uusille toimialoille. Näiden merkitys kokonaisuudessa on vähäinen. Esimerkiksi toimialat 79 matkatoimistot ym. ja 92 rahapeli- ja vedonlyöntipalvelut ovat olleet aikoinaan omia laskentatoimialoja SKT85-järjestelmässä (SNA68) koskien vuosia 1975 - 1991. Käsitteelliset muutokset tilinpidossa siirryttäessä SNA68 -järjestelmästä SNA93/ESA95 -järjestelmään ja muutokset toimialojen määrittelyssä arvioitiin sen verran pieniksi, että noiden vuosien tietoja käytettiin sellaisinaan. Näissä tapauksissa vuosien 1991 ja 2008 väliset sarjat laskettiin liikevaihtotietojen perusteella.
Kolmanneksi, muissa tapauksissa kukin vanha toimiala on jaettu uusien toimialojen kesken ja uudet toimialat on muodostettu laskemalla yhteen eri vanhoista toimialoista siirtyneet osat. Vanhojen toimialojen jakamisessa uusille toimialoille on käytetty hyväksi lähdetilastoissa käytössä ollutta kaksoiskoodausta. Näiden tilastojen tilastoyksiköt on koodattu viime vuosilta sekä TOL 2002 että TOL 2008 luokituksen mukaisina. Esimerkiksi teollisuuden alue- ja toimialatilasto on kaksoiskoodattu vuosilta 1985 - 2008, yritys- ja toimipaikkarekisteri vuosilta 1995 - 2008 ja palveluiden alue- ja toimialatilasto vuosilta 2002 - 2008. Aiempien vuosien tiedot on jaettu uusille toimialoille tiettyjen sidosvuosien osuuksien suhteessa.
Esimerkiksi polttoaineiden vähittäiskauppa sisältyi vanhassa toimialaluokituksessa moottoriajoneuvojen kauppaan (50), mutta uudessa toimialaluokituksessa vähittäiskauppaan (47) ja kotitaloustavaroiden korjaus sisältyi vanhassa toimialaluokituksessa vähittäiskauppaan (52), mutta uudessa toimialaluokituksessa omalle toimialalle (95), jolle siirtyi tuotantoa myös muilta vanhoilta toimialoilta.
Tällöin uusi vähittäiskaupan toimiala lasketaan vähentämällä vanhasta vähittäiskaupasta kotitaloustavaroiden korjaus ja lisäämällä polttoaineiden vähittäiskauppa:
Vuosi 2007, tuotos miljoonaa euroa | TOL 2002 | TOL 2008 |
50 Moottoriajoneuvojen kauppa, korjaus ja huolto; huoltamot (TOL 2002) | 5 278 | |
45 Autojen ym. kauppa, korjaus ja huolto (TOL 2008) | 4 629 | |
47 Vähittäiskauppa (pl. autot ym.) (TOL 2008) | 649 | |
52 Vähittäiskauppa; kotitalousesineiden korjaus (TOL 2002) | 9 557 | |
47 Vähittäiskauppa (pl. autot ym.) (TOL 2008) | 9 377 | |
95 Kotitaloustavaroiden korjaus (TOL 2008) | 180 | |
47 Vähittäiskauppa (pl. autot ym.) yhteensä (TOL 2008) | 10 026 |
Yritykset ja kotitaloudet
Sektoreissa S11 yritykset ja S14 kotitaloudet osa vanhoista toimialoista siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille, mutta huomattava osa vanhoista toimialoista piti jakaa uusille toimialoille. Näissä tapauksissa käytettiin hyväksi tilastoyksiköiden kaksoiskoodausta lähdetilastoissa.
Alkutuotannossa (toimiala A) vanhat toimialat joko siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille tai sitten oli olemassa täsmällinen aikasarja siirrettävästä erästä. Metsämarjojen ja -sienten keruu siirrettiin maataloudesta metsätalouteen toimialalle 023 luonnon tuotteiden keruu ja joulukuusien kasvatus metsätaloudesta maatalouteen. Näistä oli olemassa aiemmin laadittu aikasarja. Myös metsänhoidosta omaksi toimialaksi erotetusta toimialasta 025 metsien nettokasvu oli olemassa aiemmin laadittu sarja.
Teollisuudessa (toimialat B_E) osa toimialoista siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille, mutta jaettavia toimialoja varten oli käytössä teollisuuden alue- ja toimialatilasto, joka on kaksoiskoodattu vuosilta 1985 - 2008. Tilasto perustuu vuosilta 1985 - 1994 Tilastokeskuksen omaan kyselyyn, jossa on saatu toimipaikkakohtaisia tietoja. Vuodesta 1995 alkaen oman kyselyn lisäksi käytössä on ollut elinkeinoveroaineisto.
Kaksoiskoodauksen perusteella laskettiin vanhoille toimialoille kertoimet, jotka kuvasivat sitä, miten suuri osa kunkin toimialan luvuista siirtyi millekin uudelle toimialalle.
Tällä tavalla laskettuja taloustoimia olivat markkinatuotos, muu välituotekäyttö (muu kuin välilliset rahoituspalvelut eli FISIM), palkat, työlliset ja investoinnit (kiinteän pääoman bruttomuodostus) lukuun ottamatta tietokoneohjelmistoja.
Sen sijaan työnantajan sosiaalivakuutusmaksut jaettiin uusille toimialoille samassa suhteessa kuin palkat ja tehdyt työtunnit samassa suhteessa kuin työlliset. Tuotos omaan loppukäyttöön, välillisten rahoituspalveluiden (FISIM) välituotekäyttö, muut tuotantotuet, muut tuotantoverot ja varastojen muutos jaettiin uusille toimialoille samassa suhteessa kuin markkinatuotos. Investoinnit tietokoneohjelmistoihin jaettiin samassa suhteessa kuin kone-, laite- ja kuljetusvälineinvestoinnit.
Vuosien 1975 - 1984 tietojen jakamisessa uusille toimialoille on käytetty kahden seuraavan vuoden osuuksien keskiarvoja. Esimerkiksi vuoden 1984 osuudet ovat vuosien 1985 ja 1986 keskimääräisiä eri toimialojen osuuksia, vuoden 1983 tiedot vuosien 1984 ja 1985 keskimääräisiä osuuksia jne., jolloin eri toimialojen osuudet taaksepäin laskettaessa vakiintuvat nopeasti.
Rakentamisessa (toimiala F) toimiala maa- ja vesirakentaminen ym. siirrettiin yksi yhteen vanhalta toimialalta.
Talonrakentamiseen ym. yhdistettiin kaksi TOL 2002:n pienempää toimialaa: rakennuspalvelutoiminta sekä hissien korjaus ja huolto, joka kuului aiemmin vanhalle toimialalle 29 koneiden ja laitteiden valmistus. Yhdistämisten seurauksena toimialojen yhteenlasketut tuotos ja välituotekäyttö pienenivät, koska toimialojen väliset tuotos ja välituotekäyttö eliminoitiin pois. Yhteenlaskettu arvonlisäys ja muut taloustoimet säilyivät entisinä.
Palvelutoimialoilla (toimialat G_T) osa toimialoista siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille, mutta jaettavia toimialoja varten käytettävissä oli kaksi kaksoiskoodattua lähdetilastoa: yritys- ja toimipaikkarekisteri on kaksoiskoodattu vuosille 1995 - 2008 ja palveluiden alue- ja toimialatilasto vuosille 2002 - 2008. Näistä on yhdistetty ns. toimipaikka-aineisto, joka perustuu yritysrekisterin toimipaikkatietojen ja yritysten rakennetilastojen yksitoimipaikkaisten yritysten pohjalta mallinnettuun tietoon. Tätä aineistoa käytettiin vuosille 2002 - 2007. Kaksoiskoodauksen perusteella laskettiin vanhoille toimialoille kertoimet, jotka kuvasivat sitä, miten suuri osa kunkin toimialan luvuista siirtyi millekin uudelle toimialalle.
Vuosille 1995 - 2001 käytettiin yritys- ja toimipaikkarekisterin kaksoiskoodattuja tietoja samalla lailla. Mikäli vuosien 2001 ja 2002 välillä eri toimialojen osuuksissa oli merkittävä ero, ketjutettiin vanhempien vuosien tiedot vuoden 2002 osuuksien perusteella.
Tällä tavalla laskettuja taloustoimia olivat markkinatuotos, muu välituotekäyttö (muu kuin välilliset rahoituspalvelut eli FISIM), palkat, työlliset ja investoinnit lukuun ottamatta tietokoneohjelmistoja ja viihteen, kirjallisuuden ja taiteen alkuperäisteoksia.
Yritys- ja toimipaikkarekisteristä ei saatu välituotekäytön jakoa uusille toimialoille vuosina 1995 - 2001. Tämän jaon lähtökohdaksi otettiin vuoden 2002 jakauma, mitä vietiin taaksepäin tuotoksien osuuksien muutoksilla käyttäen tuotoksen indikaattorina liikevaihtoa. Jos toimialan osuus tuotoksesta muuttui taaksepäin laskettaessa, muutettiin myös välituotekäytön osuutta vastaavasti.
Työnantajan sosiaalivakuutusmaksut jaettiin uusille toimialoille samassa suhteessa kuin palkat ja tehdyt työtunnit samassa suhteessa kuin työlliset. Tuotos omaan loppukäyttöön, välillisten rahoituspalveluiden (FISIM) välituotekäyttö, muut tuotantotuet, muut tuotantoverot ja varastojen muutos jaettiin uusille toimialoille samassa suhteessa kuin markkinatuotos.
Investoinnit tietokoneohjelmistoihin jaettiin samalla tavalla kuin teollisuudessa. Investoinnit viihteen, kirjallisuuden ja taiteen alkuperäisteoksiin jaettiin toimialoille 58 kustannustoiminta, 59_60 audiovisuaalinen toiminta ja 90_91 kulttuuritoiminta erillislaskelmien perusteella.
Vuosien 1975 - 1994 tietojen jakamisessa uusille toimialoille on käytetty kahden seuraavan vuoden osuuksien keskiarvoja. Esimerkiksi vuoden 1994 osuudet ovat vuosien 1995 ja 1996 keskimääräisiä eri toimialojen osuuksia, vuoden 1993 tiedot vuosien 1994 ja 1995 keskimääräisiä osuuksia jne., jolloin eri toimialojen osuudet taaksepäin vakiintuvat nopeasti.
Rahoitus- ja vakuutuslaitokset
Sektorissa S12 rahoitus- ja vakuutuslaitokset kaikki toimialat siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille.
Julkisyhteisöt
Myös sektorissa S13 julkisyhteisöt melkein kaikki toimialat siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille.
Vanha toimiala 0211 metsän viljely jaettiin uusille toimialoille 021 metsänhoito ja 025 metsien nettokasvu kuten muillakin sektoreilla jo olemassa olleiden tietojen perusteella. Paikallishallinnossa vanha toimiala 90 ympäristönhuolto siirrettiin kokonaan uudelle toimialalle 38 jätehuolto ja kierrätys ja vanha toimiala 748 muut palvelut liike-elämälle siirrettiin kokonaan uudelle toimialalle 82 hallinto- ja tukipalvelut liike-elämälle. Sen sijaan valtiolla vanha toimiala 748 siirrettiin uudelle toimialalle 78 työllistämistoiminta.
Valtiolla uudelle toimialalle 841_842 julkinen hallinto siirrettiin yksiköitä vuodesta 1998 alkaen vanhoilta toimialoilta 63 liikennettä palveleva toiminta ja 73 tutkimus ja kehittäminen. Näistä oli täsmälliset laskelmat.
Vanha toimiala 92 virkistys-, kulttuuri- ja urheilupalvelut siirrettiin valtiolla kokonaan uudelle toimialalle 90_91 kulttuuritoiminta. Kunnissa se jaettiin toimialojen 841_842 julkinen hallinto, 90_91 kulttuuritoiminta ja 93 urheilu-, huvi- ja virkistyspalvelut kesken kuntataloustilastosta saatujen tehtäväkohtaisten vuoden 2008 tietojen perusteella.
Voittoa tavoittelemattomat yhteisöt
Myös sektorissa S15 voittoa tavoittelemattomat yhteisöt melkein kaikki toimialat siirrettiin yksi yhteen uusille toimialoille.
Vanha toimiala 92 jaettiin uusien toimialojen 92 rahapeli- ja vedonlyöntipalvelut sekä toimialojen 90_91 kulttuuritoiminta ja 93 urheilu-, huvi- ja virkistyspalvelut kesken. Ensin mainitun tiedot olivat ennestään olemassa ja loppuosa jaettiin siten, että 60 prosenttia siirrettiin toimialalle 90_91 ja 40 prosenttia toimialalle 93. Jakosuhde perustui yritys- ja toimipaikkarekisterin palkkatietoihin tarkalla toimialaluokituksella.
Kiinteän pääoman kuluminen
Kiinteän pääoman kuluminen laskettiin uudelleen uusille toimialoille laskettujen investointitietojen perusteella. Tätä varten investoinnit laskettiin uudella toimialaluokituksella taaksepäin myös ennen vuotta 1975. Niillä toimialoilla, joilla TOL 2002:n toimialat jakautuivat useiden TOL 2008:n toimialojen kesken, jakoperusteena oli investointien jakautuminen vuonna 1975.
Koska kiinteän pääoman kuluminen laskettiin uudelleen pääomakantamallissa, muuttui myös sen kokonaistaso jonkin verran.
Kiinteähintaiset laskelmat
Kiinteähintaiset laskelmat eli edellisen vuoden hintaiset laskelmat laadittiin samalla tavalla kuin käypähintaiset laskelmat. Edellisen vuoden hintaisia lukuja ei täsmäytetty koko talouden tasolla vanhoihin lukuihin, joten volyymikehitys saattaa poiketa joissakin kohdissa hieman aiemmasta. Poikkeama ei ole missään merkittävä. Tilastokeskus ei julkaise edellisen vuoden hintaisia lukuja, mutta tarvittaessa ne saa erikseen pyytämällä.
Viitevuoden 2000 hintaiset luvut on laskettu entiseen tapaan ketjuttamalla kahden peräkkäisen vuoden tiedot. Viitevuosi on säilytetty entisenä, jotta vertailu vanhoihin tietoihin on helpompaa.
Toimialaluokituksen uudistamisen vaikutuksia
Toimialaluokituksen uudistamisella oli muitakin vaikutuksia kuin toimialatietojen muuttuminen.
Samalla muuttui paikallishallinnossa jako yksilöllisiin ja kollektiivisiin kulutusmenoihin, koska osa aiemmin virkistys-, kulttuuri- ja urheilupalveluihin luokitelluista kulutusmenoista (nuorisotoimi) luokitellaan nyt julkiseen hallintoon. Tämä pienensi hieman yksilöllisiä kulutusmenoja ja myös kotitalouksien oikaistua käytettävissä olevaa tuloa, enimmillään noin 130 miljoonaa euroa.
Kuten edellä mainittiin, uudistuksessa metsämarjojen ja -sienten keruu siirtyi maataloudesta metsätalouteen uudelle alatoimialalle 023 luonnontuotteiden keruu ja samalla joulukuusien viljely siirtyi metsätaloudesta maatalouteen. Muutoksen seurauksena maatalouden arvonlisäys väheni ja metsätalouden arvonlisäys kasvoi. Vastaavasti kotitalouksien yrittäjätulo maataloudesta väheni ja yrittäjätulo metsätaloudesta kasvoi, enimmillään noin 50 miljoonaa euroa.
Muita tarkistuksia
Seuraavat aikasarjoissa havaitut virheet on korjattu.
Työeläkelaitosten kiinteistösijoitusten tuotot ja kulut (tuotos ja välituotekäyttö) ovat sisältyneet melkein kokonaan yrityssektoriin toimialalle kiinteistönvuokraus, koska kiinteistöyhtiöt luetaan yrityssektoriin. Koska näiden kiinteistösijoitusten vuokratuotot maksetaan kuitenkin suoraan ne omistaville työeläkelaitoksille, on ne nyt siirretty yrityssektorista työeläkelaitossektoriin, jonne on muodostettu uusi sektori - tuottajatyyppi - toimialayhdistelmä (työeläkelaitokset - markkinatuottaja - kiinteistönvuokraus). Tälle yhdistelmälle on siirretty myös työeläkelaitosten sosiaalivakuutustoimintaan (markkinaton tuottaja) sisältynyt osa kiinteistösijoitusten tuotoista. Sen sijaan työeläkelaitosten investoinnit kiinteistöihin jätettiin yrityssektoriin, jonne kiinteistöyhtiöt kuuluvat ja työeläkelaitokset ainoastaan omistavat niiden osakkeet.
Tiedot on poimittu vuodesta 2001 alkaen työeläkelaitosten tuloslaskelmista. Vuodet 1975 - 2000 on laskettu viemällä taaksepäin vuoden 2001 tasoja vakuutustilastosta saaduilla tiedoilla kiinteistösijoitustuloista ja -kuluista.
Muutosten seurauksena kiinteistönvuokrauksen arvonlisäys on hieman kasvanut (vuonna 2007 noin 130 miljoonaa euroa), koska osa tuotoksesta on siirtynyt markkinattomalta tuottajalta markkinatuottajalle. Vastaavasti kysynnässä työeläkelaitosten kulutusmenot ovat kasvaneet. Työeläkelaitosten nettoluotonanto parani (vuonna 2007 210 miljoonaa euroa) ja yritysten vastaavasti heikkeni. Samalla julkisyhteisöjen nettoluotonanto ja Suomen EDP-alijäämä/ylijäämä paranivat.
Kiinteän pääoman kulumisen aikasarjoissa havaittuja virheitä on korjattu. Esimerkiksi valtionhallinnon radanpidon kulumisen aikasarjaa on korjattu vuodesta 1990 alkaen. Se vähensi hieman valtion arvonlisäystä ja kulutusmenoja lähinnä vuosina 1990 -1994 (enimmillään noin 40 miljoonaa euroa), mutta ei vaikuttanut nettoluotonantoon.
Samoin kiinteähintaisissa sarjoissa olleita virheitä on korjattu, esimerkiksi palveluiden vientiä ennen vuotta 1995. Kiinteähintaisissa sarjoissa on muutenkin pientä eroa aiempiin sarjoihin verrattuna, koska toimialaluokituksen muuttuessa uudet toimialat on deflatoitu vanhoista toimialoista kootuilla hintaindekseillä eikä summia ole täsmäytetty vanhoihin sarjoihin.
Muita muutoksia
Aiemmin sarjoissa esiintyi yrityssektorilla vuosina 1975 - 1994 toimiala "erittelemätön", jolle oli kirjattu palkkoja ja työnantajan sosiaalivakuutusmaksuja, enimmillään noin 660 miljoonaa euroa (1,3 prosenttia koko talouden palkansaajakorvauksista) vuonna 1991. Erittelemätön -toimialalle kirjattiin se osuus maksetuista palkoista ja sosiaalivakuutusmaksuista, joka poikkesi niiden kertymästä ja jota ei voitu tuolloin kohdentaa millekään toimialalle. Sarjoissa oli sekä negatiivisia että positiivisia lukuja. Toimintaylijäämään tehtiin vastaava vastakkaismerkkinen kirjaus.
Uudistuksessa toimialoittain erittelemättömät palkansaajakorvaukset jaettiin yrityssektorin kaikkien toimialojen kesken niiden maksamien palkkojen suhteessa. Tämä muutti myös toimialojen toimintaylijäämiä. Eri toimialojen maksamat palkansaajakorvaukset vähenivät vuosina 1975 - 1983 ja kasvoivat vuosina 1984 - 1994. Toimialojen toimintaylijäämät muuttuivat vastakkaismerkkisesti. Yrityssektorin yhteen lasketut tiedot eivät muuttuneet tämän takia.
Myös kotitalouksien arvoesineiden hankinta oli aiemmin kirjattu toimialalle "erittelemätön". Nyt se kirjattiin toimialalle 68202 asuntojen hallinta.
Uudistuksessa luovuttiin sektorin S112 asuntoyhteisöt laskemisesta erikseen ja sektori yhdistettiin yrityssektoriin, koska sen muodostaneista aravavuokrataloyhtiöistä ei enää tuoteta lähdetilastoa. Sektorin merkitys oli myös vähäinen, osuus yrityssektorin arvonlisäyksestä on noin yksi prosentti.
Yksi säätiö on siirretty voittoa tavoittelemattomista yhteisöistä yrityssektoriin. Siirron vaikutus oli vähäinen, enimmillään noin 10 miljoonaa euroa.
Välillisten rahoituspalveluiden (FISIM) laskentatapaa muutettiin jonkin verran vuodesta 2008 alkaen, mikä aiheutti joitakin tason muutoksia toimialoittaisiin sarjoihin vuosien 2007 ja 2008 välille lähinnä välituotekäyttöön. Aikasarjan katkokset eivät oleellisesti heikennä eri toimialojen vuosien 2007 ja 2008 välituotekäyttöä, arvonlisäystä ja toimintaylijäämää koskevien tietojen vertailukelpoisuutta.
Kansantalouden tilinpidon toimialaluokitusten muunnosavaimet (julkaisutaso):
TOL 2002 | TOL 2008 |
010_014 Maatalous ja siihen liittyvät palvelut | 011_016, 023 |
015 Metsästys ja riistanhoito | 017 |
02 Metsätalous ja siihen liittyvät palvelut | 011_016, 021, 022, 024, 025 |
05 Kalatalous | 03 |
10_14 Mineraalien kaivu | 07, 08, 09, 23 |
15_16 Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan valmistus | 10, 11, 12, 33 |
17_19 Tekstiilien, vaatteiden, nahan ja nahkatuotteiden valmistus | 13, 14, 15, 32 |
20 Puutavaran ja puutuotteiden valmistus | 16 |
21 Massan, paperin ja paperituotteiden. valmistus | 17 |
22 Kustantaminen ja painaminen | 18, 58, 59_60 |
23 Öljytuotteiden yms. valmistus | 19, 38 |
24 Kemikaalien ja kem. tuotteiden valmistus | 20, 21 |
25 Kumi- ja muovituotteiden valmistus | 22, 26 |
26 Ei-metallisten mineraalituotteiden valmistus | 23 |
27 Metallien jalostus | 24 |
28 Metallituotteiden valmistus | 25, 26, 28, 33 |
29 Koneiden ja laitteiden valmistus | 25, 27, 28, 30, 33, 41+432_439 |
30_33 Sähköteknisten ja optisten tuotteiden valmistus | 26, 27, 28, 29, 32, 33 |
34_35 Kulkuneuvojen valmistus | 28, 29, 30, 33 |
36_37 Muu valmistus ja kierrätys | 22, 25, 29, 31, 32, 38, 95 |
40_41 Sähkö-, kaasu- ja vesihuolto | 33, 35, 36 |
4501+4509 Talonrakentaminen ja rakennuspalvelutoiminta | 41+432_439 |
4502 Maa- ja vesirakentaminen | 42+431 |
50 Moottoriajoneuvojen kauppa, korjaus ja huolto; huoltamot | 45, 47 |
51 Tukkukauppa ja agentuuritoiminta | 46 |
52 Vähittäiskauppa; kotitalousesineiden korjaus | 47, 95 |
55 Majoitus- ja ravitsemistoiminta | 55, 56 |
60 Maaliikenne | 49 |
61 Vesiliikenne | 50 |
62 Ilmaliikenne | 51 |
63 Liikennettä palveleva toiminta | 49, 52, 79, 841_842, 845, 846 |
641 Posti- ja kuriiritoiminta | 53 |
642 Teleliikenne | 58, 59_60, 61 |
65 Rahoitustoiminta | 64 |
66 Vakuutustoiminta | 65 |
67 Rahoitusta ja vakuutusta palveleva toiminta | 66 |
701+7022+703 Muu kiinteistötoiminta | 41+432_439, 681+68209+683, 81 |
7021 Asuntojen omistus ja vuokraus | 68201, 68202 |
71_74 Liike-elämää palveleva toiminta | 33, 58, 62_63, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 77, 78, 80, 81, 82, 841_842, 95 |
72 Tietojenkäsittelypalvelu | 33, 58, 62_63, 95 |
75 Hallinto, pakollinen sosiaalivakuutus | 841_842, 843, 844 |
80 Koulutus | 85 |
851_852 Terveydenhuolto- ja eläinlääkintäpalvelut | 75, 86 |
853 Sosiaalipalvelut | 87_88 |
90_93 Muut yhteiskunnalliset ja henkilökohtaiset palvelut | 37, 38, 39, 59_60, 61, 62_63, 81, 841_842, 85, 90_91, 92, 93, 94, 96 |
95 Kotitalouspalvelut | 97_98 |
TOL 2008 | TOL 2002 |
011_016 Maatalous | 010_014, 02 |
017 Metsästys | 015 |
021 Metsänhoito | 02 |
022 Puunkorjuu | 02 |
023 Luonnon tuotteiden keruu | 010_014 |
024 Metsätaloutta palveleva toiminta | 02 |
025 Metsien nettokasvu | 02 |
03 Kalatalous | 05 |
07 Metallimalmien louhinta | 10_14 |
08 Muu kaivostoiminta ja louhinta | 10_14 |
09 Kaivostoimintaa palveleva toiminta | 10_14 |
10 Elintarvikkeiden valmistus | 15_16 |
11 Juomien valmistus | 15_16 |
12 Tupakkatuotteiden valmistus | 15_16 |
13 Tekstiilien valmistus | 17_19 |
14 Vaatteiden valmistus | 17_19 |
15 Nahan ja nahkatuotteiden valmistus | 17_19 |
16 Puuteollisuus | 20 |
17 Paperiteollisuus | 21 |
18 Painaminen | 22 |
19 Öljynjalostus | 23 |
20 Kemikaalien ja kem. tuotteiden valmistus | 24 |
21 Lääketeollisuus | 24 |
22 Kumi- ja muovituotteiden valmistus | 25, 36_37 |
23 Rakennusaineteollisuus | 10_14, 26 |
24 Metallien jalostus | 27 |
25 Metallituotteiden valmistus | 28, 29, 36_37 |
26 Elektroniikkateollisuus | 25, 28, 30_33 |
27 Sähkölaitteiden valmistus | 29, 30_33 |
28 Muiden koneiden ja laitteiden valmistus | 28, 29, 30_33, 34_35 |
29 Moottoriajoneuvojen ym. valmistus | 30_33, 34_35, 36_37 |
30 Muiden kulkuneuvojen valmistus | 29, 34_35 |
31 Huonekalujen valmistus | 36_37 |
32 Muu valmistus | 17_19, 30_33, 36_37 |
33 Koneiden ja laitteiden korjaus, huolto ja asennus | 15_16, 28, 29, 30_33, 34_35, 40_41, 71_74 |
35 Energiahuolto | 40_41 |
36 Veden otto, puhdistus ja jakelu | 40_41 |
37 Viemäri- ja jätevesihuolto | 90_93 |
38 Jätehuolto ja kierrätys | 23, 36_37, 90_93 |
39 Muut ympäristönhuoltopalvelut | 90_93 |
41+432_439 Talonrakentaminen ym. | 29, 4501+4509, 701+7022+703 |
42+431 Maa- ja vesirakentaminen ym. | 4502 |
45 Autojen ym. kauppa, korjaus ja huolto | 50 |
46 Tukkukauppa (pl. autot ym.) | 51 |
47 Vähittäiskauppa (pl. autot ym.) | 50, 52 |
49 Maaliikenne | 60, 63 |
50 Vesiliikenne | 61 |
51 Ilmaliikenne | 62 |
52 Varastointi ja liikennettä palveleva toiminta | 63 |
53 Posti- ja kuriiritoiminta | 641 |
55 Majoitus | 55 |
56 Ravitsemistoiminta | 55 |
58 Kustannustoiminta | 22, 642, 71_74 |
59_60 Audiovisuaalinen toiminta | 22, 642, 90_93 |
61 Televiestintä | 642, 90_93 |
62_63 Tietojenkäsittelypalvelu | 71_74, 90_93 |
64 Rahoitustoiminta | 65 |
65 Vakuutustoiminta | 66 |
66 Rahoitusta ja vakuutusta palveleva toiminta | 67 |
681+68209+683 Muu kiinteistötoiminta | 701+7022+703 |
68201 Asuntojen vuokraus | 7021 |
68202 Asuntojen hallinta | 7021 |
69 Lakiasiain- ja laskentatoimen palvelut | 71_74 |
70 Pääkonttorien toiminta; liikkeenjohdon konsultointi | 71_74 |
71 Tekniset palvelut | 71_74 |
72 Tieteellinen tutkimus ja kehittäminen | 71_74 |
73 Mainostoiminta ja markkinatutkimus | 71_74 |
74 Muut erikoistuneet palvelut liike-elämälle | 71_74 |
75 Eläinlääkintäpalvelut | 851_852 |
77 Vuokraus- ja leasingtoiminta | 71_74 |
78 Työllistämistoiminta | 71_74 |
79 Matkatoimistot ym. | 63 |
80 Turvallisuus-, vartiointi- ja etsiväpalvelut | 71_74 |
81 Kiinteistön- ja maisemanhoito | 701+7022+703, 71_74, 90_93 |
82 Hallinto- ja tukipalvelut liike-elämälle | 71_74 |
841_842 Julkinen hallinto | 63, 71_74, 75, 90_93 |
843 Pakollinen sosiaalivakuutustoiminta | 75 |
844 Maanpuolustuskalusto ja varusmiehet | 75 |
845 Radanpito | 63 |
846 Tienpito | 63 |
85 Koulutus | 80, 90_93 |
86 Terveyspalvelut | 851_852 |
87_88 Sosiaalipalvelut | 853 |
90_91 Kulttuuritoiminta | 90_93 |
92 Rahapeli- ja vedonlyöntipalvelut | 90_93 |
93 Urheilu-, huvi- ja virkistyspalvelut | 90_93 |
94 Järjestöjen toiminta | 90_93 |
95 Kotitaloustavaroiden korjaus | 36_37, 52, 71_74 |
96 Muut henkilökohtaiset palvelut | 90_93 |
97_98 Kotitalouspalvelut | 95 |
Päivitetty 14.7.2011
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kansantalouden tilinpito [verkkojulkaisu].
ISSN=1795-8881. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/vtp/vtp_2011_2011-07-14_men_001.html