Pilvipalveluita käytti 81 % yrityksistä vuonna 2022
Muutos
Tilastokeskuksen mukaan maksullisia pilvipalveluita käytti 81 % yrityksistä keväällä 2022. Pilvipalveluita käyttävien yritysten osuus on kasvanut 30 prosenttiyksiköllä kahdeksassa vuodessa. Suurista yrityksistä jo 97 % käytti pilvipalveluita. Yleisimmin pilvipalveluita käytettiin sähköpostissa, toimisto-ohjelmissa ja tiedostojen tallennuksessa.
Keskeisiä poimintoja
- Pilvipalveluita käytti 81 % yrityksistä keväällä 2022.
- Sosiaalista mediaa käytti 81 % yrityksistä keväällä 2022.
- Verkkokaupalla myi 25 % yrityksistä vuonna 2021.
Pilvipalvelut
Maksullisia pilvipalveluja käytti 81 % vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä keväällä 2022. Pilvipalveluita käyttävien yritysten määrä on jatkanut kasvuaan ja on lisääntynyt 30 prosenttiyksiköllä vuoden 2014 51 %:sta.
Suuruusluokittain pilvipalvelut olivat yleisimmin käytössä suurissa vähintään 100 henkilöä työllistävissä yrityksissä (97 %), mutta pienimmistä 10–19 henkilöä työllistävistäkin yrityksistä 75 % käytti pilvipalveluita.
Kysytyistä pilvipalveluista yleisimmin yritykset käyttivät sähköpostia (73 %), toimisto-ohjelmia (66 %) ja tiedostojen tallennusta (65 %). Myös kirjanpitosovellukset (57 %) ja tietoturva (55 %) pilvipalveluina oli yli puolella yrityksistä. Asiakkuuden hallinnan ohjelmat (CRM) ja toiminnanohjausjärjestelmät (ERP) pilvipalveluina ovat yleistyneet yli kolmannekseen yrityksistä.
Sosiaalinen media
Sosiaalista mediaa käytti 81 % vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä keväällä 2022. Sosiaalista mediaa käyttävien yritysten lukumäärä on lisääntynyt yhdeksässä vuodessa 43 prosenttiyksiköllä.
Suuruusluokittain sosiaalinen media oli yleisimmin käytössä suurissa vähintään 100 henkilöä työlistävissä yrityksissä (97 %). Pienimmissä 10–19 henkilöä työllistävistä yrityksistä 76 % käytti sosiaalista mediaa.
Kysytyistä sosiaalisen median tyypeistä yleisimmin yritykset käyttivät yhteisöpalveluita (esim. Facebook, LinkedIn, Yammer), joita käytti 79 % yrityksistä. Multimedian jakamiseen tarkoitettua mediaa (esim. Instagram, YouTube, SlideShare, Pinterest) käytti 55 % ja blogeja tai mikroblogeja (esim. Twitter) 23 % yrityksistä. Vuodesta 2013 on yhteisöpalvelujen käyttö lisääntynyt 45 prosenttiyksikköä.
Verkkokauppa
Kaikista vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä 25 % ilmoitti myyvänsä verkkokaupalla. Yrityksen koon mukaan tarkasteltuna verkkokaupan yleisyys on selvästi suurin suurimmassa tarkastellussa kokoluokassa, reilussa kolmanneksessa yrityksistä. Pienemmissä kokoluokissa verkkokaupan yleisyys vaihtelee vain vähän, 10-19 henkeä työllistävien yritysten 23 %:sta 50-99 henkeä työllistävien yritysten 25 %:iin yrityksistä.
Verkkokauppaa käyvien yritysten osuus on lisääntynyt 12 prosenttiyksiköllä 15 vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana verkkokauppaa kävyien yritysten osuus on lisääntynyt keskimäärin yhden prosentin vuodessa.
Tiedot on kerätty kyselytutkimuksella keväällä 2022 ja ne koskevat vähintään kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Henkilöstön suuruusluokka
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon