Peruskoulun oppilaista 23 % sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2021

Tiedote liittyy aiheisiin:Koulutus ja tutkimus
tiedote | Oppimisen tuki 2021

Tilastokeskuksen tietojen mukaan yhä useampi peruskoulun oppilas sai oppimisen tukea vuonna 2021. Tehostettua tukea sai 75 800 eli 13,5 % peruskoulun oppilaista ja erityistä tukea 53 100 eli 9,4 % peruskoulun oppilaista. Tehostettua ja erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuus kasvoi 1,7 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.


Keskeisiä poimintoja

  • Tehostetun tuen oppilaista poikia oli 62 % ja tyttöjä 38 %. Erityistä tukea saaneista poikia oli 70 % ja tyttöjä 30 %. Vuonna 2021 peruskoulun oppilaista poikia oli 51 % ja tyttöjä 49 %.
  • Yli kolmanneksella erityisen tuen oppilaista oli opetuksesta 80-100 % yleisopetuksen ryhmässä.
  • Yleisimmät tukimuodot olivat osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus. Avustajapalveluja oli yli puolella erityistä tukea saavista lapsista vuonna 2021. 
  • Kaikissa Manner-Suomen maakunnissa annettiin aiempaa suuremmalle osalle oppilaista oppimisen tukea.
  • Tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 36 900 sai erityistä tukea vuonna 2021, mikä on 11 % ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärästä.

Kolmanneksella erityisen tuen oppilaista opetus kokonaan erityisluokassa tai -ryhmässä

Erityistä tukea saaneista oppilaista 6,0 %:lla opetus annettiin kokonaan erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa syksyllä 2021. Kokonaan erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa opetuksensa saavien osuus on pienentynyt vuosittain; vuonna 2021 osuus oli 7,3 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuonna 2011. Muun kuin erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa kokonaan opetuksensa saavien osuus pysyi vuonna 2021 edellisen vuoden tasolla, 27 %:ssa. 

Erityistä tukea saaneista oppilaista 33 % sai opetuksensa kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 37 %:lla oppilaista 80-100 % opetuksesta oli yleisopetuksen ryhmässä. Lopuilla 30 %:lla erityisen tuen oppilaista opetus oli tasaisemmin sekä yleisopetuksen ryhmissä että erityisryhmissä tai -luokissa.

”Opetus kokonaan yleisopetuksen ryhmässä” on korvattu syksystä 2020 luokalla ”Opetuksesta 80-100 % yleisopetuksen ryhmässä”, joka sisältää inkluusion määritelmän 80 % tai enemmän yleisopetuksen ryhmässä.

Erityisen tuen oppilaista 23 %:lla oli pidennetty oppivelvollisuus syksyllä 2021. Osuus on 0,6 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä vuotena. Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaista poikia oli 69 % ja tyttöjä 31 %.

Osa-aikainen erityisopetus lisääntyi, tukiopetus väheni

Tehostettua tukea syksyllä 2021 saaneista oppilaista 79 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 55 %:lla tukiopetusta, 35 %:lla avustajapalveluita, 3 %:lla tulkitsemispalveluja ja 6 %:lla erityisiä apuvälineitä.

Erityistä tukea saaneista oppilaista 47 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 41 %:lla tukiopetusta, 57 %:lla avustajapalveluita, 5 %:lla tulkitsemispalveluja ja 11 %:lla erityisiä apuvälineitä.

Osa-aikaista erityisopetusta annettiin syksyllä 2021 edellisvuotista enemmän sekä tehostettuna että erityisenä tukena. Tukiopetuksen osuus sen sijaan pieneni jonkin verran molemmissa tuen muodoissa.

Peruskoululaisista 23 % sai osa-aikaista erityisopetusta

Lukuvuonna 2020–2021 osa-aikaista erityisopetusta sai kaikkiaan 128 700 oppilasta, joka oli 22,7 % syksyn 2020 peruskoululaisista. Osuus on 1,7 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä lukuvuotena.

Osa-aikaista erityisopetusta saaneiden poikien ja tyttöjen erot osuuksissa ovat tasoittuneet; tyttöjen osuus on noussut 20 %:iin, poikien osuus pysynyt 25 %:ssa lukuvuonna 2020-2021.

f534b01d-284e-4fb2-8060-a26fcc8ac04c

Syksyllä 2020 osa-aikainen erityisopetus sisältyi 53 700 oppilaan tehostettuun tukeen ja 23 700 oppilaan erityiseen tukeen. Vähennyslaskun avulla voidaan päätellä, että osa-aikaista erityisopetusta lukuvuonna 2020–2021 saaneista 128 700 oppilaasta noin 51 300 eli 40 % sai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena.

Ainakin 30 %:lle peruskoululaisista jonkinlaista oppimisen tukea

Käytettävissä olevien tilastojen mukaan ainakin 30,3 % syksyn 2020 peruskoulun oppilaista sai jonkinlaista tukea lukuvuonna 2020–2021. Osuus on 1,1 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä vuotena.

Tehostettua tukea, erityistä tukea tai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena sai lukuvuonna 2020–2021 yhteensä 171 700 oppilasta. Osa-aikaisen erityisopetuksen lisäksi yleistä tukea saatettiin antaa myös muilla tavoin, mutta nämä muut yleisen tuen tukimuodot eivät sisälly Tilastokeskuksen oppimisen tuki -tilastoon.

Runsaasti tukea Kymenlaaksossa sekä Etelä-Karjalassa

Vuonna 2021 tehostettua tukea järjestettiin edellisvuotista useammalle oppilaalle kaikissa Manner-Suomen maakunnissa. Kehitys on ollut samansuuntaista kaikissa Manner-Suomen maakunnissa vuodesta 2011, jolloin kolmiportainen tukijärjestelmä otettiin käyttöön.

Tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus oli suurin Etelä- ja Pohjois-Karjalassa ja pienin Lapissa. Tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus kaikista oppilaista oli eri maakunnissa 12–17 %.

Erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuus peruskoulun oppilaista vaihteli maakunnittain 4–14 % välillä. Erityistä tukea saaneiden osuus Manner-Suomen maakunnista oli pienin Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalla ja suurin Kymenlaaksossa. Ahvenanmaalla erityistä tukea saaneiden osuus oli 4 %.

Manner-Suomen maakunnista suurin tehostetun ja erityisen tuen saajien yhteenlaskettu osuus on Kymenlaaksossa, jossa tehostettua tai erityistä tukea sai 30 % peruskoululaisista. Pienin tuen saajien yhteenlaskettu osuus oli Lapissa, 18 %.

Tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea 36 900 opiskelijalle vuonna 2021

Vuonna 2021 tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 36 900 sai erityistä tukea, mikä on 11 % ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärästä. Suurin osa, 86 %, opiskeli ammatillisissa oppilaitoksissa. Ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskeli 13 % erityisen tuen saajista.

Erityistä tukea sai vuonna 2021 kaikkiaan 36 500 ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijaa. Osuus on 14 % kaikista ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoista. Ammattitutkintokoulutuksessa erityistä tukea sai 0,6 % ja erikoisammattitutkintokoulutuksessa 0,1 % opiskelijoista.

Erityisen tuen saajista miehiä oli 51 % ja naisia 49 % vuonna 2021. Ammatillisessa koulutuksen opiskelijoista miehiä oli 48 % ja naisia 52 % vuonna 2021. Miesopiskelijoista kaikkiaan 12 % sai erityistä tukea, naisista 10 %.

Taulukot

Katso keskeiset tilastotiedot taulukoista.

Tehostettua tai erityistä tukea saaneiden peruskoulun oppilaiden saama osa-aikainen erityisopetus, tukiopetus, avustajapalvelut, tulkitsemispalvelut sekä erityiset apuvälineet 2021

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Alue
  • Oppilaitostyyppi
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
    Viiteajankohtien sykli:
    vuosi
    Päivitystiheys:
    vuosi
    Päivitetty:
    Uudet tietokantataulukot
    Käytetyt luokitukset:
    • Vuosiluokka
    • Sukupuoli
    Viiteajankohtien sykli:
    vuosi
    Päivitystiheys:
    vuosi
    Päivitetty:
    Käytetyt luokitukset:
      Viiteajankohtien sykli:
      vuosi
      Päivitystiheys:
      vuosi
      Päivitetty:
      Käytetyt luokitukset:
        Viiteajankohtien sykli:
        vuosi
        Päivitystiheys:
        vuosi
        Päivitetty:
        Käytetyt luokitukset:
          Viiteajankohtien sykli:
          vuosi
          Päivitystiheys:
          vuosi
          Päivitetty:
          Käytetyt luokitukset:
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:
            Käytetyt luokitukset:
            • Alue
            • Oppilaitostyyppi
            Viiteajankohtien sykli:
            vuosi
            Päivitystiheys:
            vuosi
            Päivitetty:

            Tulevat julkaisut

            Dokumentaatio

            Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

            Siirry tilaston dokumentaatioon

            Viittausohje

            Oppimisen tuki [verkkojulkaisu].
            Viiteajankohta: 2021. ISSN=2954-0658. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 16.10.2024].
            Saantitapa:

            Tilaston asiantuntijat

            Tiedustelut ensisijaisesti

            Palvelusähköposti
            koulutustilastot@stat.fi
            Heli Hiltunen
            yliaktuaari
            029 551 3314

            Vastaava osastopäällikkö

            Hannele Orjala
            osastopäällikkö
            029 551 3582

            Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

            Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.