Majoituspalveluja ja matkalippuja internetistä ostaneiden osuus kasvoi vuonna 2022

Tiedote liittyy aiheisiin:Digitalisaatio
tiedote | Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö 2022

Muutos

Uusia tietokantataulukoita väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tilastoon
Lue lisää muutoksesta

Tilastokeskuksen mukaan 16–89-vuotiaista 30 % oli vuonna 2022 ostanut internetistä matkalippuja tai taksikyytejä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Lyhytaikaista hotelli- tai muuta majoitusta oli ostanut 20 % väestöstä. 16–89-vuotiaista 24 % oli viimeisen kolmen kuukauden aikana tilannut netin kautta ruoka-annoksia ravintolasta suoraan tai kuljetuspalvelun kautta ja 14 % oli tilannut elintarvikkeita kaupasta.

Keskeisiä poimintoja

  • Vuonna 2022 matkalippuja viimeisen 3 kuukauden aikana verkosta ostaneiden osuus kasvoi edellisestä vuodesta 15 prosenttiyksikköä 30 %:iin. Lyhytaikaista majoitusta ostaneiden osuus kasvoi 12 prosenttiyksikköä 20 %:iin.
  • 16–89-vuotiaista 14 % oli tilannut kaupoista elintarvikkeita netin kautta viimeisen 3 kuukauden aikana. 24 % oli tilannut ruoka-annoksia ravintoloista.
  • 16–89-vuotiaista 58 % oli ostanut tavaroita tai palveluita internetistä viimeisen kolmen kuukauden aikana vuonna 2022.
  • 16–89-vuotiaista 11 % oli joskus käyttänyt kodin valaistus-, lämmitys- ja muita vastaavia internetiin liitettäviä järjestelmiä.
  • 16–89-vuotiaista suomalaisista 93 % käytti internetiä vuonna 2022.

Majoitus- ja matkustuspalvelujen ostaminen verkosta yleistyi

Matkailuun ja matkustamiseen liittyvien palveluiden ostaminen verkosta yleistyi vuonna 2022. Lippuja linja-autoon, junaan, lentokoneeseen, muita matkalippuja tai taksikyytejä viimeisen kolmen kuukauden aikana netistä ostaneiden osuus 16–89-vuotiaista kasvoi 15 prosenttiyksikköä 30 %:iin. Hotelli- tai muuta lyhytaikaista majoitusta ostaneiden osuus kasvoi 12 prosenttiyksikköä 20 %:iin. Matkailuun ja matkustamiseen liittyvien palveluiden verkkokauppa toipui pandemiavuosista.

Tutkimuksessa tehtyjen muutosten vuoksi ei voida sanoa, onko matkailuun ja matkustamiseen liittyvä verkkokauppa jo saavuttanut pandemiaa edeltäneen tason. Vuonna 2020 verkkokauppakysymysten viiteaika lyhennettiin kahdestatoista kolmeen kuukauteen, mikä vaikutti etenkin harvoin ostettavia palveluita ja tuotteita koskeviin tuloksiin. Lomamatkojen majoitusta ostetaan harvakseltaan, joten viiteajan lyhentäminen pienensi niitä ostaneiden osuutta väestöstä. Myös lomamatkoihin liittyviä matkalippuja ostetaan harvoin, mutta edellä mainittu luku sisältää myös paikallisliikenteen liput, joita ostetaan usein, minkä vuoksi viiteajan lyhentäminen vaikutti vähemmän. 

Vuonna 2022 myös yleisötapahtumien pääsylippujen verkkokauppa alkoi toipua pandemiavuosien yleisötapahtumien järjestämisrajoitusten aiheuttamasta pudotuksesta. Kulttuuritapahtumiin lippuja viimeisen kolmen kuukauden aikana ostaneiden osuus nousi 17 prosenttiyksikköä 22 %:iin. Urheilutapahtumiin lippuja ostaneiden osuus kasvoi neljä prosenttisyksikköä 5 %:iin.

Edellä mainitun  viitejakson muutoksen vuoksi vuoden 2022 tulokset eivät ole täysin vertailukelpoisia pandemiaa edeltävien vuosien tulosten kanssa. Vuonna 2019 teatteriin, konserttiin, elokuviin tai vastaaviin tapahtumiin osti verkosta pääsylipun vuoden aikana 39 % väestöstä. Urheilutapahtumiin lipun osti vuoden aikana 11 %.

Neljäsosa suomalaisista tilannut netin kautta ruokaa ravintolasta

Pandemiavuosina suomalaiset alkoivat tilata aiempaa yleisemmin elintarvikkeita kaupoista verkon kautta ja ruoka-annoksia ravintoloista. Vuonna 2022 yleistyminen jatkui hitaampana. Elintarvikkeita ja juomia oli viimeisen kolmen kuukauden aikana tilannut kaupoista 14 % 16–89-vuotiaista, 2 prosenttiyksikköä enemmän kuin edellisenä vuonna. 24 % oli tilannut ruoka-annoksia ravintolasta joko suoraan tai kuljetuspalvelun kautta. Osuus kasvoi edellisestä vuodesta vain prosenttiyksikön. 

Pandemiavuosina internetin käyttö viestintään yleistyi selvästi, mutta vuonna 2022 netttipuheluita soittaneiden osuus väestöstä kasvoi vain prosenttiyksiköllä 68 %:iin. Pikaviestineiden (77 %) ja sähköpostia (86 %) käyttäneiden osuudet laskivat prosenttiyksikön. 

Internetiin liitettävät kodinkoneet vielä harvinaisia

Erilaiset laitteet ja järjestelmät, jotka voidaan liittää internetiin, yleistyvät suomalaisissa kodeissa. Vuoden 2022 tutkimuksen mukaan verkkoon liitettäviä kodin valaistus-, lämmitys- ja muita vastaavia järjestelmiä oli 16–89-vuotiaista käyttänyt 11 %. Osuus kasvoi neljä prosenttiyksikköä vuodesta 2020.

Nettiin liitettäviä kodinkoneita kuten uunia, jääkaappia tai pölynimuria käyttäneiden osuus kaksinkertaistui kahdessa vuodessa kahdeksaan prosenttiin. Vastaavasti kodin turvajärjestelmiä kuten lukkoja, turvakameroita ja paljovaroittimia käyttäneiden osuus kasvoi vain prosenttiyksikön 11 %:iin.

Muutos

Uusia tietokantataulukoita väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tilastoon
Lue lisää muutoksesta

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Uudet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Koulutusaste
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Ikä
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Pääasiallinen toiminta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Asuinpaikan tyyppi
  • Sukupuoli
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Dokumentaatio

Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

Siirry tilaston dokumentaatioon

Viittausohje

Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
Viiteajankohta: 2022. ISSN=2341-8699. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa:

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti

Rauli Kohvakka
erikoistutkija
029 551 3448

Muut asiantuntijat

Perttu Melkas
yliaktuaari
029 551 2511

Vastaava osastopäällikkö

Hannele Orjala
osastopäällikkö
029 551 3582

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.