Peruskoulun 9. luokan päättäneistä toisen asteen koulutuksissa jatkoi 94 % vuonna 2022

Tiedote liittyy aiheisiin:Koulutus ja tutkimus
tiedote | Koulutukseen hakeutuminen 2022

Tilastokeskuksen mukaan alle 19-vuotiaita peruskoulun päättäneitä vuonna 2022 oli 60 800. Heistä ammatillisessa koulutuksessa jatkoi 42 % ja lukiokoulutuksessa 52 %. Valmentavassa tai valmistavassa koulutuksessa jatkoi 5,4 %. Vuonna 2022 peruskoulun päättäneistä 0,8 % ei jatkanut edellä mainituissa koulutuksissa.

Keskeisiä poimintoja

  • Vuonna 2022 alkoivat uudet nivelvaiheen koulutukset: tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) sekä opistovuosi oppivelvollisille kansanopistossa.
  • Peruskoulun päättäneistä alle 1 % ei jatkanut tutkintoon johtavassa tai nivelvaiheen koulutuksessa.
  • Ammatilliseen koulutukseen jatkaneiden osuus kasvoi edellisvuodesta.
  • Lukiokoulutukseen ensisijaisesti hakeneiden ja lukiokoulutuksessa jatkaneiden osuudet vähenivät edellisvuoteen verrattuna.

Tytöistä suurin osa jatkaa lukiokoulutukseen ja pojista ammatilliseen koulutukseen

Tutkintoon johtavaan koulutukseen ensisijaisesti haki 96 % peruskoulun päättäneistä 9. luokkalaisista, 52 % haki lukiokoulutukseen ja 44 % ammatilliseen koulutukseen. Lukiokoulutukseen hakeneiden osuus laski edelliseen vuoteen verrattuna yhden prosenttiyksikön. Ammatilliseen koulutukseen hakeneiden osuus pysyi ennallaan vuoteen 2021 verrattuna.

Ensisijaisesti lukioon haki tytöistä 61 % ja pojista 43 %. Ensisijaisesti toisen asteen ammatilliseen koulutukseen haki tytöistä 35 % ja pojista 53 %.

Lukiokoulutuksessa jatkoi tytöistä 62 % ja pojista 43 %. Ammatillisessa koulutuksessa jatkoi tytöistä 32 % ja pojista 51 %. Lukiokoulutuksessa jatkaneiden tyttöjen osuus vähentyi ja ammatillisessa koulutuksessa jatkaneiden osuus kasvoi toista vuotta perättäin. Poikien osuus pysyi ennallaan lukiokoulutuksessa ja kasvoi 0,6 prosenttiyksikköä ammatillisessa koulutuksessa edellisvuodesta.

Valmentavassa tai valmistavassa koulutuksessa jatkaneiden osuus suurempi kuin niiden, jotka eivät jatkaneet missään koulutuksessa

Vuonna 2022 peruskoulun 9. luokan päättäneitä (alle 19-vuotiaat) oli 60 800, heistä 0,5 % ei hakenut yhteishaussa tutkintoon johtavaan tai nivelvaiheen koulutukseen. Valmentaviin ja valmistaviin koulutuksiin ensisijaisesti haki 3,5 % (sisältää kansanopistojen oppivelvollisille suunnatun opistovuoden). Vuonna 2022 alkoi tutkintoon valmistava koulutus (TUVA), joka on tarkoitettu sekä oppivelvollisille että aikuisille, jotka tarvitsevat tukea siirtyäkseen toisen asteen koulutukseen. TUVA-koulutuksessa voi myös korottaa perusopetuksen arvosanoja. Perusopetuksen lisäopetusta (10-luokka) ei järjestetä enää syksystä 2022 alkaen. Valmentavassa ja valmistavassa koulutuksessa jatkaneiden osuus oli 5,4 %.

Tietokantataulukot

Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.

Päivittyneet tietokantataulukot
Käytetyt luokitukset:
  • Jatko-opinnot
  • Oppilaitoksen sijaintialue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Jatko-opinnot
  • Oppilaitoksen sijaintimaakunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Sukupuoli
  • Koulutukseen hakeutuminen
  • Oppilaitoksen sijaintimaakunta
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:
Käytetyt luokitukset:
  • Oppilaitoksen sijaintialue
Viiteajankohtien sykli:
vuosi
Päivitystiheys:
vuosi
Päivitetty:

Tulevat julkaisut

Dokumentaatio

Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.

Siirry tilaston dokumentaatioon

Viittausohje

Koulutukseen hakeutuminen [verkkojulkaisu].
Viiteajankohta: 2022. ISSN=1799-4500. Helsinki: Tilastokeskus [Viitattu: 26.12.2024].
Saantitapa:

Tilaston asiantuntijat

Tiedustelut ensisijaisesti

Palvelusähköposti
koulutustilastot@stat.fi
Anna Loukkola
yliaktuaari
029 551 3678

Muut asiantuntijat

Helena Aaltonen
yliaktuaari
029 551 2697

Vastaava osastopäällikkö

Hannele Orjala
osastopäällikkö
029 551 3582

Miksi tätä sisältöä ei näytetä?

Tämä sisältö ei näy, jos olet estänyt evästeiden käytön. Jos haluat nähdä sisällön, tarkista evästeasetuksesi.