Lainsäädäntö

Toimintamme perustuu Tilastokeskuksesta annettuun lakiin sekä asetukseen. Maksullista toimintaamme ohjaa maksuperustelainsäädäntö. Näiden lakien ja asetusten kuvaukset löydät tältä sivulta.

Edellisten lisäksi toimintaamme ohjaa viranomaisten toimintaa koskeva yleinen lainsäädäntö. Näistä keskeisimpiä ovat:

Laki tilastokeskuksesta

Tilastokeskuksen tehtävät on määritelty laissa tilastokeskuksesta. Sen mukaan Tilastokeskuksen tehtävänä on laatia yhteiskuntaoloja koskevia tilastoja ja selvityksiä. Lisäksi Tilastokeskuksen tulee huolehtia valtion tilastotoimen yleisestä kehittämisestä yhteistyössä muiden valtion viranomaisten kanssa.

Tilastokeskuksen tehtävänä on myös ylläpitää, kehittää ja parantaa tilastojen ja tietoaineistojen tuottamiseen ja jakeluun liittyviä palveluja (Tutkijapalvelut).

Asetus tilastokeskuksesta

Asetuksessa tilastokeskuksesta säädetään muun muassa Tilastokeskuksen organisaatiosta, asioiden käsittelystä, pääjohtajalle ja johtajille asetetuista kelpoisuusvaatimuksista sekä henkilöstön ottamisesta palvelussuhteeseen.

Asetuksen mukaan Tilastokeskusta johtaa pääjohtaja. Tilastokeskuksen pääjohtajan nimittää valtioneuvosto. Tilastokeskuksen organisaatio ja tehtäväjako kuvataan pääjohtajan vahvistamassa työjärjestyksessä (pdf).

Pääjohtajan päätettäviksi kuuluvat asiat on lueteltu asetuksessa. Tilastokeskuksen työjärjestyksessä ja taloussäännössä on lueteltu asiat, jotka on siirretty muun virkamiehen ratkaistavaksi.

Asetus suoritteiden maksullisuudesta

Tilastokeskuksen palvelujen ja toimintojen maksullisuus määritellään asetuksessa Tilastokeskuksen suoritteiden maksullisuudesta. Asetuksessa määrätään sekä maksuttomista että maksullisista palveluista.

Muu toimintamme maksullisuutta ohjaava lainsäädäntö

Maksullista toimintaamme ohjaavat myös valtion maksuperustelaki ja valtion maksuperusteasetus.

Valtion maksuperustelaki on valtion maksullista toimintaa sääntelevä yleislaki, jota noudatetaan, jollei muualla laissa ole toisin säädetty. Siinä valtion suoritteet jaetaan maksullisiin ja maksuttomiin sekä maksulliset suoritteet edelleen julkisoikeudellisiin ja muihin suoritteisiin.

Julkisoikeudellisissa suoritteissa edellytetään omakustannushintojen käyttöä, kun taas muut hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein. Kaikki Tilastokeskuksen maksulliset suoritteet hinnoitellaan liiketaloudellisin perustein.

Valtion maksuperusteasetuksessa määritellään suoritteen omakustannusarvon laskeminen. Asetuksessa säädetään lisäksi maksujen perintään ja korkoon liittyvistä asioista.

Lisätietoja

Henkilöstö- ja lakipalvelut
Puhelin: 029 551 2730