Julkaistu: 27.2.2008
Joukkoviestintämarkkinat 2001 - 2006
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo kasvoi noin neljä prosenttia vuonna 2006. Nopeinta kasvu oli internetissä (+32%) ja kaapelitelevisiossa (+14).
Internetin vahva kasvu oli pääosin seurausta verkkomainonnan kasvun jatkumisesta. Online-tuotteiden myyntivolyymit olivat edelleen vaatimattomia.
Uusia kaapelitelevisioliittymiä tuli vuonna 2006 vähän, mutta maksukanavat yleistyivät. Kaikkiaan maksu-tv:n tuotot eri jakelukanavissa (terrestriaali + kaapeli + satelliitti) olivat vuonna 2006 arviolta 85-90 miljoonaa euroa.
Päivälehtien tuotot kasvoivat viisi prosenttia. Kasvu oli alkaneen vuosituhannen nopeinta. Myös miljardin euron haamuraja ylittyi vuonna 2006. Toisaalta monilla aloilla graafisessa viestinnässä kasvu oli vaisua.
Tässä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Eri toimialojen luvut ovat toisensa poissulkevia. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Taulukko 1. Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2001 - 2006
|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | Muutos % |
Milj. euroa | Milj. euroa | Milj. euroa | Milj. euroa | Milj. euroa | Milj. euroa | 2005-06 | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 956 | 936 | 931 | 970 | 982 | 1 027 | 5 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 113 | 115 | 112 | 118 | 121 | 122 | 0 |
Ilmaislehdet | 86 | 89 | 95 | 100 | 102 | 104 | 2 |
Aikakauslehdet | 622 | 630 | 655 | 680 | 710 | 720 | 1 |
Kirjat* | 468 | 480 | 486 | 500 | 527 | 536 | 2 |
Mainospainotuotteet | 314 | 312 | 320 | 324 | 327 | 339 | 4 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 558 | 2 563 | 2 599 | 2 692 | 2 769 | 2 847 | 3 |
Televisio** | 509 | 516 | 529 | 590 | 615 | 638 | 4 |
Kaapelitelevisio | 67 | 77 | 93 | 100 | 113 | 129 | 14 |
Radio | 43 | 47 | 50 | 51 | 50 | 49 | -1 |
Internet | 59 | 56 | 59 | 64 | 75 | 99 | 32 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 676 | 695 | 731 | 804 | 853 | 916 | 7 |
Äänitteet | 128 | 118 | 120 | 110 | 98 | 99 | 1 |
Videot (DVD & VHS) | 96 | 118 | 131 | 141 | 144 | 149 | 3 |
Elokuvateatterit | 48 | 56 | 58 | 54 | 46 | 52 | 12 |
Tallenneviestintä yhteensä | 272 | 292 | 309 | 304 | 288 | 300 | 4 |
Koko joukkoviestintä | 3 506 | 3 550 | 3 639 | 3 801 | 3 910 | 4 062 | 4 |
Joukkoviestintä/BKT, % | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | |
* Sisältää myös SKY:n jäsenten
multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. Sen arvo
kuluttajahintaisena oli n. 5 milj. euroa vuonna 2006. ** Sisältää myös julkisen palvelun radiotoiminnan. |
|||||||
Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Graafisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestinnästä oli 70 prosenttia. Eri mediasektoreiden keskinäisosuuksien muutokset olivat pieniä. (Taulukko 2).
Taulukko 2. Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista Suomessa 2001 - 2006 (%)
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
% | % | % | % | % | % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 27,3 | 26,4 | 25,6 | 25,5 | 25,1 | 25,3 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,1 | 3,1 | 3,0 |
Ilmaislehdet | 2,4 | 2,5 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,6 |
Aikakauslehdet | 17,7 | 17,7 | 18,0 | 17,9 | 18,1 | 17,7 |
Kirjat | 13,3 | 13,5 | 13,3 | 13,2 | 13,4 | 13,2 |
Mainospainotuotteet | 8,9 | 8,8 | 8,8 | 8,5 | 8,3 | 8,3 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 73,0 | 72,2 | 71,4 | 70,8 | 70,7 | 70,0 |
Televisio | 14,5 | 14,5 | 14,5 | 15,5 | 15,7 | 15,7 |
Kaapelitelevisio | 1,9 | 2,2 | 2,6 | 2,6 | 2,9 | 3,2 |
Radio | 1,2 | 1,3 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,2 |
Internet | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,7 | 1,9 | 2,4 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 19,3 | 19,6 | 20,1 | 21,2 | 21,8 | 22,5 |
Äänitteet | 3,6 | 3,3 | 3,3 | 2,9 | 2,5 | 2,4 |
Videot (DVD & VHS) | 2,7 | 3,3 | 3,6 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Elokuvateatterit | 1,4 | 1,6 | 1,6 | 1,4 | 1,2 | 1,3 |
Tallenneviestintä yhteensä | 7,8 | 8,2 | 8,5 | 8,0 | 7,4 | 7,4 |
Koko joukkoviestintä | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Kaksi muutosta joukkoviestintämarkkinoiden laskentatavassa
Internetin luvussa on vuodesta 2005 lähtien mukana vain tilastoidut tuotot, eli lukuun sisältyy vain TNS Gallupin tilastoima mainonta internetissä (verkkomediamainonta ja sähköisten hakemistojen mainonta) sekä Suomen Kustannusyhdistyksen tilastoima jäsentensä online-tuotteiden myynti.
Tallenteissa on luovuttu erillisestä Cd-romien myyntiluvusta. Varsinaiset multimediatallenteet (cd-rom ym.) on lisätty kirjojen myyntiin, johon ne luontevimmin sijoittuvat (vrt. hakuteokset). Multimediatallenteiden myynti vuonna 2006 oli vain noin 5 miljoonaa euroa. - Muutos on tehty myös aiempien vuosien kirjamyynnin lukuihin.
Tässä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Eri toimialojen luvut ovat toisensa poissulkevia. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 27.2.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2006. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2006/jvie_2006_2008-02-27_tie_001.html