Julkaistu: 26.5.2011
Joukkoviestintämarkkinat lievässä kasvussa, ennakkotiedot 2010
Mediamarkkinat toipuivat loivaan kasvuun vuonna 2010 edellisvuoden poikkeuksellisen rajun pudotuksen jälkeen. Kokonaisuutena kasvua syntyi prosentin verran. Kasvu painottui selkeästi sähköiseen viestintään (+5 %), vaikka muitakin yksittäisiä kasvualoja löytyi.
Yksittäisistä media-aloista eniten kasvoivat elokuvateatterit (+16 %) ja verkkomedia eli internetin mediapalvelut (+15 %). Painetut hakemistot ja suoramainonta kehittyivät heikoimmin (-8 %). Sähköiset hakemistot ovat hiljalleen korvaamassa perinteiset painetut hakemistotuotteet.
Joukkoviestintämarkkinoiden muutokset 2009–2010 (%)
Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo vuonna 2010 oli yhteensä 4,25 miljardia euroa, eli noin viisikymmentä miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2009.
Graafisen joukkoviestinnän suhteellinen osuus joukkoviestintämarkkinoiden arvosta supistui edelleen noin prosenttiyksiköllä 64 prosenttiin. Sähköisen joukkoviestinnän osuus joukkoviestintämarkkinoista puolestaan kasvoi vastaavasti 29 prosenttiin.
Kymmenen viime vuoden aikana graafisen viestinnän osuus on laskenut yhteensä 10 prosenttiyksikköä, ja sähköisen viestinnän osuus on kasvanut saman verran.
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2009 - 2010
|
2009 | 2010 | 2010 |
Milj. € | Milj. € | % | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 946 | 960 | 23 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 131 | 133 | 3 |
Ilmaislehdet | 81 | 88 | 2 |
Aikakauslehdet | 700 | 705 | 17 |
Kirjat* | 570 | 555 | 13 |
Hakemistot & suoramainonta | 304 | 280 | 7 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 731 | 2 721 | 64 |
Televisio** | 944 | 973 | 23 |
Radio | 52 | 55 | 1 |
Verkkomedia | 188 | 216 | 5 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 185 | 1 243 | 29 |
Äänitteet | 85 | 80 | 2 |
Video (DVD & VHS) | 145 | 141 | 3 |
Elokuvateatterit | 60 | 69 | 2 |
Tallenneviestintä yhteensä | 290 | 289 | 7 |
Koko joukkoviestintä | 4205 | 4 254 | 100 |
* Sisältää myös Suomen
Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line multimediatellenteiden (CD-rom ym.) myynnin. ** Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. |
Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintätilastot (26.5.2011)
Päivitetty 26.5.2011
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2010/jvie_2010_2011-05-26_tie_001_fi.html