Julkaistu: 24.5.2012
Televisio ylitti miljardin euron rajan - ennakkotiedot joukkoviestintämarkkinoista 2011
Joukkoviestintämarkkinoiden kasvu on 2000-luvulla ollut valtaosin sähköisen viestinnän varassa. Television, radion ja verkkomedian yhteenlaskettu liikevaihto on kaksinkertaistunut. Painettu viestintä oli vuonna 2011 vain niukasti vuoden 2001 tason yläpuolella ja tallennemarkkinat painuivat viime vuonna jopa hieman alle vuosituhannen alun tason.
Vuonna 2011 mediamarkkinat kokonaisuutena jäivät edellisvuoden tasolle. Suomen joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli yhteensä 4,3 miljardia euroa.
Joukkoviestinnän markkinakehitys, 2001=100
Sähköinen viestintä kasvoi edelleen selvästi (+ 7 %) vuonna 2011. Televisio ylitti ensimmäisen kerran miljardin euron rajan.
Painettu viestintä laski edellisvuodesta 2 prosenttia ja tallenneviestintä jopa 10 prosenttia. Videotallenteissa tapahtui suurin pudotus (- 15 %).
Joukkoviestintämarkkinat 2010 - 2011
2010 | 2011 | 2011 | Muutos % | |
Milj. € | Milj. € | % | 2010-11 | |
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) | 959 | 970 | 23 | 1 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 126 | 128 | 3 | 1 |
Ilmaislehdet | 88 | 93 | 2 | 6 |
Aikakauslehdet | 705 | 680 | 16 | -4 |
Kirjat1) | 571 | 560 | 13 | -2 |
Hakemistot & suoramainonta | 298 | 260 | 6 | -13 |
Painettu viestintä yhteensä | 2 747 | 2 691 | 63 | -2 |
Televisio2) | 970 | 1 030 | 24 | 6 |
Radio | 55 | 60 | 1 | 10 |
Verkkomedia | 213 | 230 | 5 | 8 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 238 | 1 320 | 31 | 7 |
Äänitteet | 80 | 77 | 2 | -4 |
Video | 148 | 126 | 3 | -15 |
Elokuvateatterit | 69 | 65 | 2 | -5 |
Tallenneviestintä yhteensä | 297 | 268 | 6 | -10 |
Koko joukkoviestintä | 4 281 | 4 279 | 100 | 0 |
1) Sisältää myös Suomen
Kustannusyhdistyksen jäsenten off-line multimediatallenteiden myynnin. 2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan. Lähde: Tilastokeskus, Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot |
Edellä esitetyt ennakkolaskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on eliminoitu päällekkäisten erien kertautuminen. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Päivitetty 24.5.2012
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2011. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2011/jvie_2011_2012-05-24_tie_001_fi.html