Publicerad: 24.5.2012
Televisionen över miljardgränsen - preliminära uppgifter om massmediemarknaden 2011
Massmediemarknadens tillväxt har under 2000-talet varit beroende främst av de elektroniska medierna. Televisionens, radions och webbmediernas sammanräknade omsättning har fördubblats. Tryckt media låg år 2011 bara knappt över nivån för år 2001 och inspelningsmarknaden sjönk förra året t.o.m. något under nivån för början av årtusendet.
Som helhet låg mediemarknaden år 2011 på samma nivå som året innan. Värdet av massmediemarknaden i Finland var totalt 4,3 miljarder euro.
Utveckling av massmediemarknaden, 2001=100
Elektroniska medier ökade alltjämt klart (+7 %) år 2011. Televisionen nådde för första gången gränsen på en miljard euro.
Tryckt media sjönk från året innan med 2 procent och inspelningsmedierna rentav med 10 procent. Videoinspelningarna visade den största minskningen (-15 %).
Massmediemarknaden i Finland 2010–2011
2010 | 2011 | 2011 | Förändring, | |
mn € | mn € | % | % 2010-11 | |
Dagstidningar (7–4 dagar i veckan) | 959 | 970 | 23 | 1 |
Övriga tidningar (3–1 dagar i veckan) | 126 | 128 | 3 | 1 |
Gratistidningar | 88 | 93 | 2 | 6 |
Tidskrifter | 705 | 680 | 16 | -4 |
Böcker1) | 571 | 560 | 13 | -2 |
Kataloger & direktreklam | 298 | 260 | 6 | -13 |
Grafiska medier totalt | 2 747 | 2 691 | 63 | -2 |
Television2) | 970 | 1 030 | 24 | 6 |
Radio | 55 | 60 | 1 | 10 |
Medier på internet | 213 | 230 | 5 | 8 |
Elektroniska medier totalt | 1 238 | 1 320 | 31 | 7 |
Fonogram | 80 | 77 | 2 | -4 |
Video | 148 | 126 | 3 | -15 |
Biografer | 69 | 65 | 2 | -5 |
Inspelningsmedier totalt | 297 | 268 | 6 | -10 |
Massmedier totalt | 4 281 | 4 279 | 100 | 0 |
1) Inkluderar också den
försäljning av off-line multimedieinspelningar som medlemmarna i Finlands Förlagsförening står för. 2) Inkl. också YLE public service-radioverksamheten Källa: Statistikcentralen, Statistik över massmedier och kultur |
Förhandskalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Överlappningarna har eliminerats. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Senast uppdaterad 24.5.2012
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. 2011. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 26.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2011/jvie_2011_2012-05-24_tie_001_sv.html