Julkaistu: 4.12.2015
Videotallenteiden myynti romahti
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo laski edelleen hieman alle 4 miljardiin euroon vuonna 2014. Se oli noin 140 miljoonaa euroa eli kolmisen prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna
Tallennemarkkinoiden arvosta katosi lähes viidennes. Videotallennemarkkinat supistuivat jopa noin kolmanneksella ja äänitemyyntikin laski 14 prosenttia. Videotallenteiden myynnin romahdusta selittänee tilausvideopalveluiden, kuten Netflix, nopea yleistyminen.
Joukkoviestintämarkkinat 2013 - 2014, miljoonaa euroa
2013, Milj. € | 2014, Milj. € | 2014, % | Muutos, 2013-14, % | |
Päivälehdet (7–4–päiväiset) 1) | 911 | 874 | 22 | -4 |
Muut sanomalehdet 1) | 132 | 130 | 3 | -2 |
Ilmaislehdet 1) | 73 | 73 | 2 | 0 |
Aikakauslehdet 1) | 610 | 550 | 14 | -10 |
Kirjat 1) | 554 | 548 | 14 | -1 |
Suoramainonta | 207 | 179 | 5 | -14 |
Kustannustoiminta yhtensä | 2 487 | 2 353 | 59 | -5 |
Televisio 2) | 1 075 | 1 088 | 27 | 1 |
Radio | 55 | 60 | 2 | 8 |
Internetmainonta | 239 | 265 | 7 | 11 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 369 | 1 413 | 36 | 3 |
Äänitteet 1) | 67 | 58 | 1 | -14 |
Video | 110 | 75 | 2 | -32 |
Elokuvateatterit | 77 | 75 | 2 | -3 |
Tallenneviestintä yhteensä | 255 | 208 | 5 | -19 |
Koko joukkoviestintä | 4 111 | 3 974 | 100 | -3 |
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
Sähköinen viestintä kasvoi kolme prosenttia. Suhteellisesti eniten kasvoi verkkomainonta, joka kasvoi 11 prosentilla. Sähköisen viestinnän osuus mediamarkkinoista on tällä vuosituhannella kaksinkertaistunut alle viidenneksestä (18 %) yli kolmasosaan (36 %). Kustannustoiminnassa laskua edellisvuoteen verrattuna tuli 5 prosenttia.
Sähköisen viestinnän markkinoiden arvo on miltei kaksinkertaistunut kymmenen viime vuoden aikana. Kustannustoiminnan ja erityisesti tallennemarkkinoiden arvo on jo usean vuoden ajan ollut selvässä laskussa.
Joukkoviestinnän markkinakehitys 2004 - 2014, 2004=100
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä. Internetmainonta ja muut mediaryhmät sisältävät jonkin verran päällekkäisyyttä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri 029 551 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma
Julkaisu pdf-muodossa (235,3 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoista 2000 - 2014, % (4.12.2015)
- Liitetaulukko 2. Sanomalehtien tuottojakaumat 2000 - 2014, % (Korjattu 5.7.2018) (4.12.2015)
- Liitetaulukko 3. Aikakauslehtien tuottojakauma 2000 - 2014, % (4.12.2015)
- Liitetaulukko 4. Radiomainonta 2000 - 2014, % (4.12.2015)
- Liitetaulukko 5. Televisiotoiminnan (antenni + kaapeli + satelliitti) tuotot 2000 - 2014, % (4.12.2015)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintä (4.12.2015)
Päivitetty 04.12.2015
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. 2014. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2014/jvie_2014_2015-12-04_tie_001_fi.html