Julkaistu: 27.2.2008
Kuluttajien luottamus yleiseen talouteen mennyt - omaan uskotaan yhä
Kuluttajien luottamus talouteen heikkeni helmikuussa edelleen. Kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 10,1, kun se tammikuussa oli 13,1 ja vuosi sitten 16,8. Luottamus talouteen oli helmikuussa samalla heikompi kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Luottamusindikaattori sai alemman arvon (9,4) viimeksi huhtikuussa 2006. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1. - 19. helmikuuta 1 480 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä näkemykset Suomen taloudesta ja työttömyyskehityksestä synkkenivät helmikuussa edelliskuuhun verrattuna. Arviot omasta taloudesta ja säästämismahdollisuuksista pysyivät suunnilleen ennallaan ja valoisina. Lisäksi säästämistä pidettiin helmikuussa erityisen kannattavana. Kuluttajien inflaatio-odotus oli edelleen korkea.
Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2008, saldolukuja*
Keskiarvo 10/95- |
Maksimi 10/95- |
Minimi 10/95- |
Helmikuu 2007 |
Tammikuu 2008 |
Helmikuu 2008 |
Tilanne*** | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 13,9 | 21,8 | 3,5 | 16,8 | 13,1 | 10,1 | - - |
Indikaattorin osatekijät: | |||||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
9,5 | 14,1 | 2,3 | 14,1 | 9,7 | 9,6 | + |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana |
34,9 | 52,0 | 10,9 | 50,9 | 48,4 | 49,2 | ++ |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
5,7 | 21,7 | -14,0 | 1,4 | -8,2 | -11,4 | - - |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
5,5 | 27,6 | -22,7 | 0,7 | 2,6 | -6,8 | - |
Muut: | |||||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, prosenttia |
2,1 | 3,8 | 0,7 | 2,4 | 3,8 | 3,7 | |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä** |
4,3 | 7,6 | 0,8 | 4,7 | 7,6 | 5,2 | + |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä |
26,1 | 35,1 | 14,7 | 35,1 | 34,3 | 33,7 | ++ |
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä |
20,9 | 37,7 | -2,1 | 26,5 | 32,6 | 25,3 | + |
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä |
9,6 | 36,8 | -19,6 | 32,4 | 32,6 | 33,0 | ++ |
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä |
21,0 | 42,0 | -13,5 | 15,4 | -3,0 | -0,1 | - - |
* Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä painottaen
myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten
prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta. ** Oma työttömyyden uhka kysytty vasta maaliskuusta 2004 lähtien. *** ++ Tilanne hyvin valoisa, + Tilanne valoisa, - Tilanne heikko, - - Tilanne hyvin heikko. |
Helmikuussa 15 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 36 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat tammikuussa 18 ja 33 prosenttia ja vuosi sitten 24 ja 20 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 29 prosenttia kuluttajista ja 13 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 33 ja 9 prosenttia kuluttajista.
Kuluttajista 29 prosenttia odotti helmikuussa, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 39 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vastaavat osuudet olivat tammikuussa 35 ja 29 prosenttia ja vuosi sitten 35 ja 31 prosenttia. Työllisistä 13 prosenttia uskoi helmikuussa työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 10 prosenttia puolestaan arvioi uhan kasvaneen. Tammikuussa nämä osuudet olivat 17 ja 9 prosenttia.
Kuluttajat ennustivat helmikuussa, että kuluttajahinnat nousevat 3,7 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,1 prosenttia.
Helmikuussa 78 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Kotitalouksista 66 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 80 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana. Lainan ottamisen arvioi helmikuussa kannattavaksi 48 prosenttia kuluttajista. Vastaava osuus oli vuosi sitten 63 prosenttia. Hieman harvempi kuin aiemmin eli 11 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajista 47 prosenttia piti helmikuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Tätä mieltä oli tammikuussa 53 prosenttia kuluttajista. Monilla kotitalouksilla oli aikeita käyttää rahaa muun muassa matkailuun tai kodinkoneiden hankintaan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Vuoden sisällä aiempaa useampi eli 21 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon.
Kuluttajabarometrin helmikuun haastatteluissa selvitettiin myös erilaisten laitteiden omistusta kotitalouksissa. Digisovittimen yleistymistä käsittelevä tiedote julkaistaan perjantaina 29. helmikuuta kello 9.00.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-2/2008
Kuluttajien mikro- ja makroindikaattorit 10/1995-2/2008*
* Mikroindikaattori on keskiarvo kolmesta
saldoluvusta: oma talous ja talouden säästämismahdollisuudet 12
kk:n kuluttua sekä
talouden rahatilanne haastatteluhetkellä.
Makroindikaattori on keskiarvo kahdesta
saldoluvusta: Suomen talous ja työttömyys 12 kk:n kuluttua.
Kuluttajien luottamusindikaattorin poikkeama maan keskiarvosta EU-maissa, tammikuu 2008*
* Laskettu kausitasoitetuista sarjoista; keskiarvo:
10/1995-
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, January 2008
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2008, helmikuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- A0 Kuluttajien odotukset taloudesta ja kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995 - 2/2008 (27.2.2008)
- A1 Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995 - 2/2008 (27.2.2008)
- A2 Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995 - 2/2008 (27.2.2008)
- A3 Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995 - 2/2008 (27.2.2008)
- A4 Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, helmikuu 2008 (27.2.2008)
- A5 Kotitalouksien rahatilanne helmikuussa 2008, prosenttia kotitalouksista (27.2.2008)
- A6 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan viimeisten 12 kuukauden aikana, helmikuu 2008 (27.2.2008)
- A7 Kuluttajien inflaationäkemykset ja mitattu inflaatio 10/1995 - 2/2008 (27.2.2008)
- C1 Eri laitteiden ja yhteyksien yleisyys kotitalouksissa helmikuussa 2008 (29.2.2008)
- C10 Tv-talouksien jakautuminen television ja digisovittimen lukumäärän mukaan, helmikuu 2008 (29.2.2008)
- C2 Tietokoneiden ja internet-yhteyksien yleisyys kotitalouksissa neljännesvuosittain helmikuusta 2001 helmikuuhun 2008 (29.2.2008)
- C3 Telelaitteet: puhelimien yleisyys kotitalouksissa neljännesvuosittain helmikuusta 2002 helmikuuhun 2008 (29.2.2008)
- C4 Telelaitteet: matkapuhelimien lukumäärät kotitalouksissa helmikuussa 2008 (29.2.2008)
- C5 Telelaitteet: vain lankapuhelimen, vain matkapuhelimen tai molempien omistaminen kotitalouksissa helmikuussa 2008 (29.2.2008)
- C6 Uuden viihde-elektroniikan yleistyminen kotitalouksissa 2/2001-2/2008 (29.2.2008)
- C7 Digisovitin tv-talouksissa eri suuralueilla, helmikuu 2008 (29.2.2008)
- C8 Digisovitin erityyppisissä kotitalouksissa, helmikuu 2008 (29.2.2008)
- C9 Digisovitin kaapeli- ja antennitalouksissa, helmikuu 2008 (29.2.2008)
Päivitetty 27.2.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. helmikuu 2008. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 26.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2008/02/kbar_2008_02_2008-02-27_tie_001.html