Publicerad: 27.8.2008
Konsumenternas förtroende försvagades inte längre i augusti
Försvagningen av konsumenternas förtroende för ekonomin, som pågått flera månader, avstannade i augusti. Konsumenternas förtroendeindikator var i augusti 8,7 medan den i juli var 6,5 och i juni 10,2. Förtroendet för ekonomin var ändå alltjämt tydligt svagare än för ett år sedan och svagare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 1-19 augusti 1 485 personer bosatta i Finland.
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator försvagades i augusti bara förväntningarna på den egna ekonomin en aning jämfört med föregående månad. Uppskattningarna var de lamaste sedan åren 1995-1996. Konsumenternas förväntningar på Finlands ekonomi och arbetslöshetsutveckling var fortsättningsvis dystra. Konsumenterna ansåg dock att den egna penningsituationen och möjligheterna att spara var utmärkta. I augusti ansåg man att tidpunkten inte var god för att köpa kapitalvaror och minst av allt för att ta lån. Konsumenternas inflationsförväntning var i augusti lägre än i juli.
Konsumenternas syn på ekonomin i augusti 2008, nettotal*
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
Augusti 2007 |
Juli 2008 |
Augusti 2008 |
Läget** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,8 | 21,8 | 3,5 | 20,3 | 6,5 | 8,7 | - - |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,4 | 14,1 | 2,3 | 11,7 | 4,6 | 3,2 | - - |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
35,4 | 52,0 | 10,9 | 52,0 | 45,8 | 50,5 | ++ |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,9 | 21,7 | -20,8 | 1,5 | -20,8 | -16,0 | - - |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
5,4 | 27,6 | -22,7 | 16,1 | -3,8 | -2,9 | - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 2,8 | 4,5 | 3,9 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
4,4 | 7,6 | 0,8 | 7,2 | 6,6 | 3,0 | - |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,3 | 35,1 | 14,7 | 34,0 | 32,9 | 31,9 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
20,5 | 37,7 | -2,1 | 18,3 | 5,2 | -1,9 | - - |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,4 | 36,8 | -19,6 | 35,1 | 30,3 | 29,0 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
19,7 | 42,0 | -28,1 | 0,7 | -28,1 | -27,7 | - - |
* Nettotalet
erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den
procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas
förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av
delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn
kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer
optimistisk är synen på ekonomin. ** ++ Läget är mycket starkt, + Läget är starkt, - Läget är svagt, - - Läget är mycket svagt |
I augusti trodde bara 15 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 43 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 25 och 21 procent. I augusti litade bara 22 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras medan 17 procent befarade att den blir sämre inom ett år. För ett år sedan var dessa andelar 31 och 11 procent.
I augusti litade 28 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året, medan fler, dvs. 32 procent, uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande andelar 49 och 18 procent. Av de sysselsatta antog 14 procent i augusti att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan nästan lika många, dvs. 13 procent, antog att risken hade ökat.
I augusti förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 3,9 procent under de följande 12 månaderna. Motsvarande siffra var i juli 4,5, procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I augusti antog 73 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. 66 procent av hushållen hade sparat och rentav 82 procent trodde att de kan spara under det följande året. Bara 26 procent av konsumenterna ansåg i augusti att det är fördelaktigt att ta lån. För ett år sedan var motsvarande andel 50 procent. Av hushållen planerade i augusti ändå lika många som för ett år sedan, dvs. 12 procent, att ta lån inom ett år.
Bara 34 procent av konsumenterna bedömde i augusti att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Motsvarande andel var i juli 39 procent och för ett år sedan 44 procent. Hushållens planer för hur de ska spendera sina pengar var i augusti återhållsamma, men det fanns fortfarande planer på att bl.a. resa och köpa hushållsmaskiner under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 16 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 8 procent bostad.
Intervjuerna för konsumentbarometern för augusti utredde också hur vanliga olika apparater är i hushållen. Ett meddelande som behandlar hur vanliga digitalboxar är i hushållen publiceras onsdagen den 3 september klockan 9.00.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-8/2008
Konsumenternas mikro- och makroindikatorer 10/1995-8/2008*
* Mikroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
tre nettotal: den egna ekonomin och hushållets möjligheter att
spara om 12 mån. samt
hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten.
* Makroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
två nettotal: Finlands ekonomi och arbetslöshet om 12 månader.
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, juli 2008*
* Räknat på basis av säsongrensade serier. Medeltalet:
10/1995-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, July 2008
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2008, augusti. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 27.8.2008
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. augusti 2008. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 26.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2008/08/kbar_2008_08_2008-08-27_tie_001_sv.html