Publicerad: 27.11.2008
Konsumenternas syn på arbetslösheten har blivit dystrare
Konsumenternas förtroende för ekonomin försvagades ytterligare i november. Konsumenternas förtroendeindikator var i november -4,5, medan den i oktober var -0,2 och i september 8,1. Förtroendet för ekonomin var samtidigt klart svagare än för ett år sedan och klart svagare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 3-19 november 1 487 personer bosatta i Finland.
Av de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades i november bara förväntningarna på möjligheterna att spara jämfört med föregående månad. Den redan dystra uppfattningen om arbetslöshetsutvecklingen fortsatte att försvagas klart. Också förväntningarna på Finlands ekonomi i allmänhet var de mest pessimistiska sedan början av 1990-talet. Däremot var konsumenternas syn på den egna ekonomin en aning optimistisk, och den egna penningsituationen och möjligheterna att spara bedömdes vara fortsatt goda. Men man var i november klart mer oroad över att själv råka ut för arbetslöshet. Konsumenternas inflationsförväntningar var i november klart lägre än i oktober.
Konsumenternas syn på ekonomin i november 2008, nettotal*
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
November 2007 |
Oktober 2008 |
November 2008 |
Läget** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,5 | 21,8 | -4,5 | 14,5 | -0,2 | -4,5 | - - |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,3 | 14,1 | 2,3 | 12,7 | 5,3 | 3,1 | - - |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
35,6 | 52,0 | 10,9 | 51,8 | 40,2 | 44,8 | + |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,4 | 21,7 | -22,9 | -7,9 | -21,0 | -22,9 | - - |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
4,8 | 27,6 | -42,9 | 1,5 | -25,2 | -42,9 | - - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,2 | 4,6 | 0,7 | 3,3 | 3,6 | 2,7 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
4,1 | 7,6 | -6,9 | 4,3 | -1,0 | -6,9 | - - |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,4 | 35,1 | 14,7 | 31,8 | 29,7 | 31,9 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
19,9 | 37,7 | -14,2 | 9,5 | -14,2 | -12,8 | - - |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,8 | 36,8 | -19,6 | 36,8 | 31,0 | 27,8 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
18,6 | 42,0 | -47,1 | -3,6 | -47,1 | -39,3 | - - |
* Nettotalet
erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den
procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas
förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av
delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn
kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer
optimistisk är synen på ekonomin. ** ++ Läget är mycket starkt, + Läget är starkt, - Läget är svagt, - - Läget är mycket svagt. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen. |
I november trodde bara 16 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Hela 55 procent av konsumenterna bedömde åter att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 18 och 33 procent. I november litade 21 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 15 procent befarade att den blir sämre inom ett år. För ett år sedan var dessa andelar 32 och 10 procent.
I november litade bara 7 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under följande år och hela 77 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. Motsvarande andelar var i oktober 12 och 57 procent och för ett år sedan 36 och 32 procent. I november antog bara 8 procent av de sysselsatta att risken för arbetslöshet minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan redan 20 procent antog att risken hade ökat. Motsvarande andelar var i oktober 10 och 15 procent och för ett år sedan 14 och 10 procent. 44 procent av de sysselsatta uppskattade i november att risken för arbetslöshet var oförändrad och 27 procent upplevde att de inte alls är i farozonen när det gäller arbetslöshet.
I november förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 2,7 procent under de följande 12 månaderna. Motsvarande andel var i oktober 3,6 procent. I juni var den som högst, dvs. 4,6 procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,2 procent.
I november bedömde 71 procent av konsumenterna att tidpunkten att spara är god. 63 procent av hushållen hade sparat och 78 procent trodde att de kan spara under det följande året. I november ansåg bara 18 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. För ett år sedan var motsvarande andel 46 procent. I november planerade 10 procent av hushållen att ta lån inom ett år.
33 procent av konsumenterna bedömde i november att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var motsvarande andel 40 procent. Hushållens planer på att använda pengar var i november återhållsamma, men många planerade bl.a. att resa utomlands under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 15 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 7 procent bostad. Motsvarande andelar var i november i fjol 21 och 8 procent.
Intervjuerna för konsumentbarometern för november utredde också hur vanliga olika apparater är i hushållen. Uppgifterna om apparaterna finns som tabell och figurer på Statistikcentralens webbplats.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-11/2008
Konsumenternas mikro- och makroindikatorer 10/1995-11/2008*
* Mikroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
tre nettotal: den egna ekonomin och hushållets möjligheter att
spara om 12 mån. samt
hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten.
* Makroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
två nettotal: Finlands ekonomi och arbetslöshet om 12 månader.
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, oktober 2008*
* Räknat på basis av säsongrensade serier. Medeltalet: 10/1995-.
Uppgift om Irland saknas
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, October 2008
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2008, november. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 27.11.2008
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. november 2008. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2008/11/kbar_2008_11_2008-11-27_tie_001_sv.html