Denna sida är arkiverad.

Uppgifter som publicerats efter 5.4.2022 finns på den förnyade webbplatsen.

Gå till den nya statistiksidan.

Publicerad: 27.10.2017

I oktober inga tecken på att konsumenternas starka förtroende sviktar

Förtroendet för ekonomin har varit mycket starkt i snart ett års tid. Konsumenternas förtroendeindikator var i oktober 23,1, då den i september var 23,7 och i augusti 23,5. I oktober i fjol fick förtroendeindikatorn värdet 15,8. Indikatorns långtidsmedelvärde är 12,2. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades den 2–19 oktober 1 184 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas förtroendeindikator

Konsumenternas förtroendeindikator

Av delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades förväntningarna på den egna och på Finlands ekonomi något i oktober jämfört med september. Förväntningarna på utvecklingen av arbetslösheten var i stort sett oförändrade och synen på hushållets möjlighet att spara försvagades något. Jämfört med motsvarande period i fjol förstärktes alla delfaktorer i oktober.

I oktober var konsumenternas förväntningar på Finlands ekonomi och arbetslöshet mycket optimistiska. Också konsumenternas syn på den egna ekonomin och på möjligheterna att spara var ljus.

Konsumenterna ansåg i oktober att tidpunkten var mycket gynnsam för att ta lån och för första gången på länge också för att spara. Konsumenterna uppskattade också att det var fördelaktigt att köpa kapitalvaror. I oktober upplevde sysselsatta konsumenter att risken för att själva råka ut för arbetslöshet minskat under de senaste månaderna.

Egen och Finlands ekonomi

I oktober trodde 48 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Tio procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var i september 46 och 9 procent och i oktober i fjol 41 och 17 procent.

I oktober litade 29 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 10 procent befarade att den blir sämre inom ett år. En månad tidigare var andelarna 27 och 11 procent och för ett år sedan 26 och 13 procent.

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år

Arbetslöshet och inflation

I oktober litade 48 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under följande år och 16 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande andelar något pessimistiska 29 och 32 procent.

Av de sysselsatta antog 16 procent i oktober att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan 13 procent antog att risken hade ökat. Av de sysselsatta upplevde 30 procent att de inte alls är i farozonen att bli arbetslösa.

I oktober uppskattade konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 1,7 procent under de följande 12 månaderna. Inflationsförväntningarna var för ett år sedan i oktober 1,5 procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,2 procent.

Köp av kapitalvaror

Av konsumenterna bedömde 46 procent i oktober att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. De allmänna planerna på att använda pengar var återhållsamma i oktober. Av hushållen hade 18 procent för avsikt att mycket eller ganska säkert köpa bil inom ett år. Av hushållen planerade 6 procent att köpa bostad. I oktober planerade 18 procent av hushållen att spendera pengar på renovering av bostaden inom ett år.

Sparande och låntagning

I oktober tyckte 67 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. Motsvarande andel var i september 63 procent och för ett år sedan 57 procent. Av hushållen hade 67 procent sparat i oktober och 78 procent trodde att de kan spara under det följande året. I oktober avsåg konsumenterna främst att spara för sämre tider eller för semesterresa. De näst vanligaste placeringsobjekten som konsumenterna planerade att placera i, efter olika bankkonton, var placeringsfonder.

I oktober ansåg 74 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. Långtidsmedelvärdet är 62 procent. I oktober funderade 12 procent av hushållen på att ta lån inom ett år.

Konsumenternas förtroende efter storområde och befolkningsgrupp

I oktober var konsumenternas förtroende för ekonomin starkast i Norra Finland och huvudstadsregionen och svagast i Östra Finland. Av befolkningsgrupperna var högre tjänstemän de klart mest optimistiska. De mest negativa synpunkterna på den ekonomiska utvecklingen hade arbetslösa och pensionärer.

Konsumenternas syn på ekonomin

  Medeltal 10/1995- Maxvärde 10/1995- Minvärde 10/1995- 10/2016 09/2017 10/2017 Utsikter
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B2+B4+B7+D2)/4 12,2 24,1 -6,5 15,8 23,7 23,1 ++
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 8,3 14,1 2,3 8,0 9,5 10,6 +
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) 3,9 25,3 -27,1 11,4 18,6 19,6 ++
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,2 4,6 0,6 1,5 1,7 1,7  
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) -3,4 27,6 -51,1 -2,0 16,3 15,8 ++
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) -1,1 7,6 -18,8 -3,2 5,8 2,9 +
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 18,5 41,8 -14,2 22,4 24,1 24,2 +
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 10,5 36,8 -19,6 8,3 17,5 23,3 ++
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 18,0 42,0 -47,1 31,3 31,0 33,1 ++
D2 Hushållets möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 39,8 52,2 10,9 45,6 50,4 46,5 +

Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre (positiv) siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.

Förklaringar till kolumnen “ Utsikter ”: ++ Mycket goda utsikter, + Goda utsikter, = Neutrala utsikter, - Dåliga utsikter, -- Mycket dåliga utsikter. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen.

EU-resultat

Alla EU-länders (säsongrensade) barometerresultat publiceras på EU-kommissionens webbplats: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results .


Källa: Konsumentbarometern 2017, oktober. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, konsument.barometern@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma

Publikationen i pdf-format (439,3 kB)

Översikter
Tabeller

Tabeller i databaser

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Tabellbilagor

Figurer

Uppdaterad 27.10.2017

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. oktober 2017. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2017/10/kbar_2017_10_2017-10-27_tie_001_sv.html