Publicerad: 27.2.2018
Nytt rekord i konsumenternas förtroende igen
Konsumenternas förtroendeindikator var i februari 25,8, då den i januari var 24,2. Siffrorna är de högsta i hela mäthistorien. I februari i fjol fick förtroendeindikatorn värdet 20,8. Indikatorns långtidsmedelvärde är 12,3. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades den 1–19 februari 1 146 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas förtroendeindikator
Av delfaktorerna i förtroendeindikatorn blev förväntningarna på en minskning av arbetslösheten i Finland klart starkare i februari jämfört med januari. I februari förbättrades också övriga delfaktorer något, dvs. uppskattningarna på konsumentens egen och på Finlands ekonomi samt på hushållets möjligheter att spara. Jämfört med motsvarande period i fjol visade förtroendeindikatorns delfaktorer en klar förstärkning, med undantag av möjligheterna att spara.
I februari var konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi samt på arbetslösheten mycket ljusa. Också förväntningarna på hushållets möjligheter att spara var goda.
Konsumenterna ansåg i februari att tidpunkten var mycket gynnsam för att spara, men inte lika bra för att ta lån eller köpa kapitalvaror som för en månad sedan. I februari upplevde sysselsatta konsumenter att risken för att själva råka ut för arbetslöshet minskat mycket under den senaste tiden.
Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi om ett år
Nettotalet erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av delfaktorernas nettotal. Delfaktorerna är: egen ekonomi, Finlands ekonomi, allmän arbetslöshet och hushållets möjligheter att spara (alla gäller följande 12 månader). Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och +100, ju högre (positiv) siffra desto mer optimistisk är synen på ekonomin.
Källa: Konsumentbarometern 2018, februari. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, konsument.barometern@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Publikationen i pdf-format (401,0 kB)
- Översikter
-
- Översikter (27.2.2018)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Tabellbilagor
- Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter (27.2.2018)
- Figurer
-
- Figurbilaga 1. Konsumenternas förtroendeindikator (27.2.2018)
- Figurbilaga 2. Mikro- och makroindikatorer (27.2.2018)
- Figurbilaga 3. Egen ekonomi (27.2.2018)
- Figurbilaga 4. Finlands ekonomi (27.2.2018)
- Figurbilaga 5. Inflation (27.2.2018)
- Figurbilaga 6. Arbetslöshet (27.2.2018)
- Figurbilaga 7. Tidpunktens fördelaktighet för att (27.2.2018)
- Figurbilaga 8. Hushållets penningsituation och möjligheter att spara (27.2.2018)
- Figurbilaga 9. Hushållets avsikter att ta lån, inom 12 månader (27.2.2018)
- Figurbilaga 10. Köp av kapitalvaror, 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (27.2.2018)
- Figurbilaga 11. Hushållets avsikter att köpa, inom 12 månader (27.2.2018)
Uppdaterad 27.2.2018
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. februari 2018. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 26.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2018/02/kbar_2018_02_2018-02-27_tie_001_sv.html