Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastosta ei enää tuoteta uusia tietoja.
Ulkomaan meriliikenteen tulot ja menot 2005
Ulkomaan meriliikenteen bruttotulot vuonna 2005 olivat 1 985 miljoonaa euroa. Kasvua edellisestä vuodesta oli 28 miljoonaa euroa. Tuloista 1 616 miljoonaa euroa eli 81 prosenttia kertyi Suomen ja ulkomaiden välisestä meriliikenteestä. Tulot ulkomaiden välisestä meriliikenteestä olivat 369 miljoonaa euroa.
Tuloista 57 prosenttia eli 1 131 miljoonaa euroa saatiin Suomessa rekisteröityjen alusten toiminnasta. Suomalaisten alusten osuus bruttotuloista väheni vain prosenttiyksikön verran edellisvuodesta. Vuonna 2004 vähennys oli 8 prosenttiyksikköä ja tätä edeltävänä vuonna 6 prosenttiyksikköä. Vuonna 2002 suhteellinen osuus väheni 11 prosenttiyksikköä, mikä kuitenkin johtui siitä, että tilaston peittävyyttä parannettiin ulkomailta aikarahdattujen alusten osalta kyseisenä vuonna.
Suomalaisten ja ulkomailta aikarahdattujen alusten bruttotulot ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005, milj. euroa
Suomen ja ulkomaiden välisen meriliikenteen tulot saadaan suurelta osin Suomen ja EU-maiden välisestä liikenteestä. Vuonna 2005 Suomen ja EU-25-maiden välisestä liikenteestä kertyi tuloja 1 522 miljoonaa euroa, mikä on noin neljä viidesosaa kaikista tuloista. Suomen ja EU-15-maiden välisestä liikenteestä saadut tulot olivat 1,4 miljardia euroa.
Vuonna 2005 ulkomaille maksetut liikennemenot olivat yhteensä 777 miljoonaa euroa. Lisäystä edellisvuodesta oli 130 miljoonaa euroa. Suomalaisten alusten osalta ulkomaille maksetut liikennemenot olivat 276 miljoonaa euroa. Ulkomailta aikarahdattujen alusten liikennemenot ulkomaille nousivat 100 miljoonaa euroa 501 miljoonaan euroon. Näistä kaksi kolmasosaa oli aikarahtimaksuja ulkomaille.
Suomalaisten ja ulkomailta aikarahdattujen alusten ulkomaille maksamat liikennemenot ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005, milj. euroa
Ulkomaan meriliikenteen bruttotuloista jäi Suomeen 1,2 miljardia euroa, kun kaikkien alusten bruttotuloista vähennetään liikennemenot ulkomaille. Tästä summasta katetaan kotimaahan maksettavat menot.
Ulkomaan meriliikenteen tulot ja menot 2005 -tilasto perustuu 128 suomalaisen aluksen ja 115 ulkomailta aikarahdatun aluksen tietoihin. Tiedot kerättiin 47 varustamolta, alusten omistajalta tai muulta tiedonantajalta.
Ulkomaan meriliikenteen tulot vuonna 2005
Suomalaisten alusten tulot
Vuonna 2005 suomalaisten alusten tulot ulkomaan meriliikenteestä pienenivät hiukan edellisvuoteen verrattuna. Suomalaisten alusten tulokertymä oli 1 131 miljoonaa euroa eli 10 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tämä on hieman alle 60 prosenttia kaikista ulkomaan meriliikenteen bruttotuloista.
Suomalaisten alusten tuloista suurin osa muodostui Suomen ja ulkomaiden välisestä liikenteestä. Tältä liikennealueelta tuloja kertyi 897 miljoonaa euroa. Tulot ulkomaiden välisestä liikenteestä olivat 235 miljoonaa euroa.
Suomalaisten alusten bruttotulot liikennealueittain ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005, milj. euroa
Suomalaisten matkustaja-alusten tulot vuonna 2005 olivat 658 miljoonaa euroa. Tämä on 58 prosenttia kaikista suomalaisten alusten bruttotuloista. Edellisvuoteen verrattuna suomalaisten matkustaja-alusten bruttotulot kasvoivat vajaan prosentin. Merenkulkulaitoksen tilastojen mukaan suomalaiset alukset kuljettivat 8,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2005, mikä on kaksi prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suomalaisten alusten osuus matkustajaliikenteestä oli 50,3 prosenttia.
Suomalaisten kuivalastialusten tulot olivat 2 prosenttia suuremmat ja muiden alusten tulot (ml. säiliöalusten tulot) 11 prosenttia pienemmät kuin edellisenä vuonna. Kuivalastialusten tulot olivat 302 miljoonaa euroa ja muiden alusten 171 miljoonaa euroa. Merenkulkulaitoksen keräämän tilaston mukaan suomalainen tonnisto kuljetti vuonna 2005 yhteensä 26,8 miljoonaa tonnia, mikä on 15 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna. Suomalaisten alusten osuus ulkomaan merikuljetuksista oli 29,9 prosenttia. Pääsyynä merikuljetusten vähenemiseen Merenkulkulaitoksen mukaan oli puolitoista kuukautta kestänyt paperiteollisuuden työmarkkinakiista touko-kesäkuussa 2005.
Suomalaisten alusten bruttotulot alustyypeittäin ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005, milj. euroa
Suomalaisten alusten tuloista 54 prosenttia kertyi matkustajatuloista vuonna 2005. Matkustajatulot olivat 611 miljoonaa euroa, mikä on miljoona euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Tästä summasta 157 miljoonaa euroa kertyi matkustajien ja heidän autojensa kuljettamisesta sekä pakettimatkoista. Ravintoloiden ja myymälöiden myynnistä tuloja saatiin 454 miljoonaa euroa.
Tavarankuljetuksesta ulkomaan meriliikenteessä tuloja kertyi 419 miljoonaa euroa, mikä on 37 prosenttia suomalaisten alusten bruttotuloista. Tulot tavarankuljetuksesta vähenivät viisi prosenttia eli 23 miljoonaa euroa edellisvuodesta.
Suomalaisille aluksille kertyi eniten tuloja kolmannella vuosineljänneksellä heinä-syyskuussa. Tulot olivat tuolloin 306 miljoonaa euroa, mikä on 27 prosenttia koko vuoden tuloista. Pienimmät tulot olivat ensimmäisellä vuosineljänneksellä, jolloin ne olivat 262 miljoonaa euroa.
Ulkomailta aikarahdattujen alusten tulot
Vuonna 2005 ulkomailta aikarahdattujen alusten bruttotulot ulkomaan meriliikenteestä olivat 853 miljoonaa euroa, mikä on 37 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Ulkomailta aikarahdattujen alusten osuus oli 43 prosenttia kaikkien alusten bruttotuloista.
Ulkomailta aikarahdattujen alusten tuloista 84 prosenttia eli 719 miljoonaa euroa kertyi Suomen ja ulkomaiden välisestä liikenteestä. Ulkomaiden välisestä liikenteestä tuloja saatiin 134 miljoonaa euroa.
Ulkomailta aikarahdattujen alusten bruttotulot liikennealueittain ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005, milj. euroa
Ulkomailta aikarahdattujen alusten bruttotulot tavarankuljetuksesta ulkomaan meriliikenteessä vuonna 2005 olivat 516 miljoonaa euroa. Tämä on 43 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Matkustajien kuljetuksesta sekä ravintoloiden ja myymälöiden myynnistä saadut tulot yhteensä vähenivät edellisestä vuodesta 4 prosenttia 284 miljoonaan euroon.
Ulkomailta aikarahdattujen matkustaja-alusten tulot olivat 393 miljoonaa euroa vuonna 2005. Tämä on lähes puolet (46 %) kaikkien ulkomailta aikarahdattujen alusten tuloista. Ulkomailta aikarahdattujen kuivalastialusten tulot olivat 311 miljoonaa euroa ja muiden alusten tulot yhteensä 150 miljoonaa euroa. Ulkomailta aikarahdattujen kuivalastialusten tulot nousivat 53 miljoonaa euroa eli viidenneksen vuodesta 2004.
Ulkomaille maksetut liikennemenot vuonna 2005
Suomalaisten alusten ja ulkomailta aikarahdattujen alusten liikennemenot ulkomaille olivat vuonna 2005 yhteensä 777 miljoonaa euroa, mikä on 20 prosenttia edellisvuotta enemmän. Suomalaisten alusten osuus menoista oli 36 prosenttia (276 milj. €) ja ulkomailta aikarahdattujen alusten osuus 64 prosenttia (501 milj. €). Suomalaisten alusten liikennekustannukset ulkomaille nousivat 12 prosenttia ja ulkomailta aikarahdattujen alusten liikennemenot ulkomaille 25 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Suomalaisten alusten liikennekustannuksista 62 prosenttia eli 172 miljoonaa euroa oli matkustaja-alusten kustannuksia. Suomalaisten kuivalastialusten liikennemenot ulkomaille olivat 65 miljoonaa euroa ja muiden alusten 39 miljoonaa euroa.
Satamakulut olivat vuonna 2005 viime vuosien tapaan suomalaisten alusten suurin menoerä ulkomaille. Niitä maksettiin 83 miljoonaa euroa, mikä on lähes kolmannes kaikista suomalaisten alusten liikennemenoista ulkomaille. Ravintola- ja myymälähankinnoista aiheutuneet kustannukset olivat 76 miljoonaa euroa.
Suomalaisten alusten ulkomaille maksamat liikennemenot menotyypeittäin ulkomaan meriliikenteessä vuonna 2005
Kolmanneksi suurin yksittäinen menoerä oli polttoainemenot. Niitä maksettiin 73 miljoonaa euroa, mikä on 27 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisenä vuonna. Muita kuluja, mm. korjauskuluja ja vakuutusmaksuja, maksettiin ulkomaille yhteensä 45 miljoonaa euroa.
Polttoainekustannusten osuus suomalaisten alusten kaikista ulkomaille maksetuista kustannuksista ulkomaan meriliikenteessä ja raakaöljyn keskihinta 1985-2005
Ulkomailta aikarahdattujen alusten liikennemenot ulkomaille vuonna 2005 olivat 501 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 100 miljoonaa euroa. Suurin menoerä oli aikarahtimaksut, joiden osuus menoista oli 65 prosenttia. Aikarahtimaksuja maksettiin 327 miljoonaa euroa. Satamamaksuja oli 89 miljoonaa euroa eli viidennes enemmän kuin edellisenä vuonna. Muita kuluja, mm. polttoainekuluja sekä ravintola- ja myymälähankintoja, maksettiin ulkomaille yhteensä 85 miljoonaa euroa.
Ulkomailta aikarahdattujen alusten aikarahtikustannusten osuus näiden alusten kaikista liikennemenoista ulkomaille ulkomaan meriliikenteessä 1985-2005
Päivitetty 27.10.2006
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Ulkomaan meriliikenteen tulot ja menot [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-3318. 2005,
Ulkomaan meriliikenteen tulot ja menot 2005
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 27.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/mltm/2005/mltm_2005_2006-10-27_kat_001.html