Denna statistik har lagts ned.

Nya uppgifter produceras inte längre om statistiken.

Denna sida är arkiverad.

Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2005

År 2005 var bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten 1 985 miljoner euro, vilket är 28 miljoner euro mer än året innan. Trafiken mellan Finland och utlandet stod för 1 616 miljoner euro, dvs. 81 procent. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder var 369 miljoner euro.

Av inkomsterna kommer 57 procent, dvs. 1 131 miljoner euro, från verksamheten av de fartyg som registrerats i Finland. De finländska fartygens andel av bruttoinkomsterna minskade bara med en procentenhet från året innan. Minskningen år 2004 var 8 procentenheter och året innan 6 procentenheter. År 2002 minskade den relativa andelen med 11 procentenheter, vilket dock berodde på att statistikens täckning förbättrades det året för utländska tidsbefraktade fartygs del.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster
inom utrikessjöfarten 1985-2005, mn euro

Inkomsterna av sjötrafiken mellan Finland och andra länder erhålls till stor del av trafiken mellan Finland och andra EU-länder. År 2005 samlade trafiken mellan Finland och övriga EU-25-länder in totalt 1 522 miljoner euro. Detta motsvarar fyra femtedelar av alla inkomster. Inkomsterna av trafiken mellan Finland och EU-15-länder var 1,4 miljarder euro.

År 2005 uppgick trafikutgifterna till utlandet till totalt 777 miljoner euro. Ökningen från året innan var 130 miljoner euro. De finländska fartygens utgifter till utlandet var 276 miljoner euro. De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet ökade med 100 miljoner euro till 501 miljoner euro. Av dem utgjordes två tredjedelar av tidsfraktavgifter till utlandet.

Finländska och utländska tidsbefraktade fartygs trafikutgifter till
utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2005, mn euro

Av bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten stannade 1,2 miljarder euro kvar i Finland, då trafikutgifterna till utlandet dras av från bruttoinkomsterna för samtliga fartyg. Denna summa används för att täcka de kostnader som skall betalas här.

Statistiken "Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2005" bygger på uppgifter om 128 finländska fartyg och 115 utländska tidsbefraktade fartyg. Uppgifterna samlades från 47 rederier, fartygsägare eller andra uppgiftslämnare.

Inkomster inom utrikessjöfarten år 2005

Finländska fartygs inkomster

År 2005 minskade de finländska fartygens inkomster av utrikessjöfarten något jämfört med föregående år. Inflödet av de finländska fartygens inkomster var totalt 1 131 miljoner euro, dvs. 10 miljoner euro mindre är året innan. Detta är något under 60 procent av de totala bruttoinkomsterna av utrikessjöfarten.

Största delen av de finländska fartygens inkomster uppstod av trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna från detta trafikområde uppgick till 897 miljoner euro och från trafiken mellan andra länder till 235 miljoner euro.

Finländska fartygs bruttoinkomster efter trafikområde inom
utrikessjöfarten 1985-2005, mn euro

År 2005 var de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster 658 miljoner euro. Detta är 58 procent av alla finländska fartygs bruttoinkomster. Jämfört med förra året ökade de finländska passagerarfartygens bruttoinkomster med något under en procent. Enligt Sjöfartsverkets statistik transporterade de finländska fartygen 8,3 miljoner passagerare år 2005. Detta är två procent mer än året innan. De finländska fartygens andel av passagerartrafiken var 50,3 procent.

De finländska torrlastfartygens inkomster var 2 procent större och de övriga fartygens inkomster (inkl. tankfartygs inkomster) 11 procent mindre än föregående år. Torrlastfartygens inkomster var 302 miljoner euro och de övriga fartygens inkomster 171 miljoner euro. Enligt Sjöfartsverkets statistik transporterade det finländska tonnaget totalt 26,8 miljoner ton, vilket är 15 procent mindre än året innan. De finländska fartygens andel av utrikes sjötransporten var 29,9 procent. Den viktigaste orsaken till minskningen av transporterna var enligt Sjöfartsverket en arbetsmarknadskonflikt inom pappersindustrin, som varade i en och en halv månads tid i maj-juni 2005.

Finländska fartygs bruttoinkomster efter fartygstyp inom
utrikessjöfarten 1985-2005, mn euro

Av de finländska fartygens inkomster bestod 54 procent av passagerarinkomster år 2005. Passagerarinkomsterna utgjorde 611 miljoner euro, vilket är en miljon euro mer än året innan. Av denna summa erhölls 157 miljoner euro av transport av passagerare och deras bilar samt av paketresor. Inkomsterna av försäljningen i restauranger och butiker uppgick till 454 miljoner euro.

Godstransporterna inom utrikessjöfarten gav upphov till inkomster på 419 miljoner euro, vilket är 37 procent av de finländska fartygens bruttoinkomster. Inkomsterna av godstransporter minskade med fem procent, dvs. med 23 miljoner euro från året innan.

De finländska fartygens inkomster var störst under årets tredje kvartal i juli-september. Inkomsterna var då 306 miljoner euro, vilket är 27 procent av hela årets inkomster. Inkomsterna var minst under det första kvartalet, då de uppgick till 262 miljoner euro.

Inkomster av tidsbefraktade utländska fartyg

År 2005 var de tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av utländsk sjöfart 853 miljoner euro, vilket är 37 miljoner euro mer än året innan. Andelen tidsbefraktade utländska fartyg var 43 procent av samtliga fartygs bruttoinkomster.

Av de tidsbefraktade utländska fartygens inkomster härrörde 84 procent, dvs. 719 miljoner euro, från trafiken mellan Finland och utlandet. Inkomsterna av trafiken mellan andra länder uppgick till 134 miljoner euro.

Utländska tidsbefraktade fartygs bruttoinkomster efter trafikområde
inom utrikessjöfarten 1985-2005, mn euro

De tidsbefraktade utländska fartygens bruttoinkomster av godstransporter inom utrikessjöfarten uppgick år 2005 till 516 miljoner euro. Detta är 43 miljoner euro mer än året innan. Inkomsterna av transport av passagerare samt försäljningen i restauranger och butiker minskade med 4 procent från året innan och uppgick till 284 miljoner euro.

De tidsbefraktade utländska passagerarfartygens inkomster var 393 miljoner euro år 2005. Detta är nästan hälften (46 %) av alla tidsbefraktade utländska fartygs inkomster. De tidsbefraktade utländska torrlastfartygens inkomster uppgick till 311 miljoner euro och de övriga fartygens inkomster totalt till 150 miljoner euro. De tidsbefraktade utländska torrlastfartygens inkomster ökade med 53 miljoner euro, dvs. med en femtedel från år 2004.

Trafikutgifter till utlandet år 2005

De finländska fartygens och de utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick år 2005 totalt till 777 miljoner euro, vilket är 20 procent mer än året innan. De finländska fartygens andel av utgifterna var 36 procent (276 mn €) och de utländska tidsbefraktade fartygens andel 64 procent (501 mn €). De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet ökade med 12 procent och de tidsbefraktade utländska fartygens trafikutgifter till utlandet med 25 procent från året innan.

62 procent av de finländska fartygens trafikutgifter var passagerarfartygens kostnader, dvs. 172 miljoner euro. De finländska torrlastfartygens trafikutgifter till utlandet var 65 miljoner euro och de övriga fartygens 39 miljoner euro.

De finländska fartygens största utgiftspost till utlandet var år 2005, liksom tidigare år, hamnavgifterna. Dessa utgifter var 83 miljoner euro, vilket motsvarar närmare en tredjedel av alla finländska fartygs trafikutgifter till utlandet. Kostnaderna för anskaffningar för restauranger och butiker var 76 miljoner euro.

De finländska fartygens trafikutgifter till utlandet efter utgiftstyp
inom utrikessjöfarten år 2005

Bränslekostnaderna var den tredje största utgiftsposten, dvs. 73 miljoner euro, vilket är 27 miljoner euro mer än föregående år. De övriga kostnaderna till utlandet, bl.a. reparationskostnader och försäkringspremier, uppgick totalt till 45 miljoner euro.

Andelen bränslekostnader av samtliga kostnader till utlandet hos
finländska fartyg inom utrikessjöfarten och medelpriset på råolja
1985-2005

De utländska tidsbefraktade fartygens trafikutgifter till utlandet uppgick år 2005 till 501 miljoner euro, detta innebar en ökning på 100 miljoner euro från föregående år. Den största utgiftsposten var tidsbefraktningsutgifterna. Deras andel av alla utgifter var 65 procent. Tidsbefraktningsutgifterna uppgick till 327 miljoner euro. Hamnavgifterna uppgick till 89 miljoner euro, vilket är ungefär en femtedel mer än året innan. De övriga utgifterna, som omfattar bl.a. bränslen och anskaffningar för restauranger och butiker, uppgick totalt till 85 miljoner euro.

Andelen tidsbefraktningsutgifter hos utländska tidsbefraktade fartyg av
samtliga utgifter till utlandet inom utrikessjöfarten 1985-2005


Senast uppdaterad 27.10.2006

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten [e-publikation].
ISSN=1799-3326. 2005, Inkomster och utgifter inom utrikessjöfarten 2005 . Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 28.12.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/mltm/2005/mltm_2005_2006-10-27_kat_001_sv.html