Denna statistik har lagts ned.
Statistiska uppgifter om detta ämne publiceras i samband med en annan statistikgren.
Statistiska uppgifter om detta ämne publicerade efter 5.4.2022.
Kvalitetsbeskrivning för statistiken över utrikeshandel med tjänster
1. Relevans av statistikuppgifterna
1.1 Uppgiftsinnehåll och användningsändamål
Statistiken över utrikeshandel med tjänster beskriver export och import av tjänster efter typ av tjänst och land. Utrikeshandeln med tjänster ingår i betalningsbalansen. I betalningsbalansen fördelas utrikeshandeln med tjänster i transport, turism och andra tjänster. Statistiken över utrikeshandeln med tjänster täcker posten andra tjänster i betalningsbalansen, exkl. försäkrings- och finansieringstjänster. Utöver betalningsbalansen utnyttjas uppgifterna om utrikeshandeln med tjänster vid sammanställandet av nationalräkenskaper.
Statistikcentralen levererar uppgifterna om utrikeshandel med tjänster till Finlands Bank. Uppgifterna levereras vidare till Europeiska gemenskapernas statistikbyrå (Eurostat), till Europeiska centralbanken (ECB), till Internationella valutafonden (IMF) och till OECD.
1.2 Centrala begrepp och definitioner
Statistiken över utrikeshandel med tjänster täcker post- och telekommunikationstjänster, byggtjänster, datateknik- och informationstjänster, royaltyn och licensavgifter, övriga företagstjänster samt personliga tjänster, kultur- och rekreationstjänster. Klassificeringen följer den internationella EBOPS-klassificeringen (Extended Balance of Payments Services Classification).
I statistiken används Statistikcentralens landsindelning, som består av 23 länder: EU15-länderna, Estland, Indien, Japan, Kanada, Kina, Norge, Ryssland, Schweiz och USA. Alla övriga länder ingår i gruppen "Övriga världen".
1.3 Lagar och förordningar
Om produktionen av statistiken över utrikeshandel med tjänster stadgas i Europaparlamentets och -rådets förordning (184/2005). Förordningen trädde i kraft gällande statistikåret 2006. I statistikföringen tillämpas IMF:s betalningsbalanshandbok (Balance of Payments Manual 5th ed.) 1993) och rekommendationerna i Förenta Nationernas handbok (Manual on Statistics of international trade in services) som gäller statistik över internationell handel med tjänster.
2. Metodbeskrivning av statistikundersökningen
Uppgifterna i statistiken över utrikeshandel med tjänster samlas in med Statistikcentralens enkät om utrikeshandel med tjänster. Enkäten genomförs årligen och den omfattar omkring 3 000 företag. Uppgifterna frågas av företagen efter tjänst och land. Statistikföringsenhet för statistiken utrikeshandel med tjänster är ett företag och rampopulationen består av Statistikcentralens företags- och arbetsställeregister.
Enkätens rampopulation bildas genom att i företags- och arbetsställeregistret välja de företag som på basis av sin storlek eller näringsgren mest sannolikt bedriver utrikeshandel med tjänster. Undersökningsramen indelas i tre delramar: totalundersökning och två urval. Totalundersökningen omfattar de företag som besvarat att de bedrivit utrikeshandel med tjänster föregående år samt de som kan antas bedriva den på basis av deras storlek eller om de är utlandsägda.
Urvalen delas i strata, på basis av vilka man gör ett slumpmässigt urval. Urvalsuppgifterna upphöjs att täcka hela delramen. De upphöjda totalvärdena indelas efter land och tjänst med hjälp av lands- och tjänstepostfördelningen i totalundersökningen. Uppgifter om de företag som hör till totalundersökningen och som inte besvarat enkäten imputeras på basis av föregående års uppgifter eller antalet anställda i företaget.
3. Riktighet och exakthet
Statistiken över utrikeshandel med tjänster beskriver export och import av tjänster hos företag i Finland. Till statistikens undersökningsram väljs de företag som veterligen bedriver eller som sannolikt bedriver utrikeshandel med tjänster.
I enkätundersökningar ingår alltid möjligheter till felkällor, av vilka de viktigaste gäller svarsbortfall samt över- och undertäckning. Svarsprocenten i enkäten för utrikeshandel med tjänster har under alla statistikföringsår varit omkring 90, dvs. inverkan av svarsbortfallet har varit obetydlig. Med enkätundersökningens täckning avses undersökningsramens riktighet i förhållande till den företagspopulation man vill nå med hjälp av enkäten. När det gäller enkäten för utrikeshandel med tjänster förorsakar övertäckningen inte något stort problem, även om antalet företag som svarat 'ingen utrikeshandel med tjänster' har ökat. För tjänsteimportens del kan det förekomma undertäckning i någon mån, eftersom importen är mer splittrad än exporten.
En eventuell felkälla i enkäten är definitionerna av tjänster. I företagen förstår man inte alltid vad som avses med tjänster och speciellt koncerners interna tjänster har visat sig vara besvärliga att rapportera.
4. Tidsenlighet och rättidighet
Statistiken över utrikeshandel med tjänster publiceras årligen. De preliminära uppgifterna utges i början av juni och de slutliga uppgifterna i december samtidigt med den tryckta publikationen över företagens internationalisering. De slutliga uppgifterna för år 2004 publicerades exceptionellt först i mars 2006.
5. Tillgänglighet och transparens
Efter att de nya uppgifterna färdigställts publiceras offentliggörandet över den nyaste statistiken och webbsidorna för statistiken uppdateras. De slutliga uppgifterna ges ut i den tryckta publikationen ´Yritysten kansainvälistyminen` (ung. Företagens internationalisering). Uppgifterna över utrikeshandel med tjänster finns tillgängliga också på Finlands Banks webbsidor som en del av betalningsbalansen.
6. Jämförbarhet
Statistikcentralen har utgivit uppgifter om utrikeshandeln med tjänster sedan år 2000. Våren 2006 korrigerades nivån av exporten av tjänster från år 2000 till år 2005. Korrigeringen berodde på att tjänsteposter som tidigare saknats ur statistiken inkluderades i statistikföringen.
I samband med nivåkorrigeringen var man tvungen att uppskatta landsfördelningen för exporten för åren 2000-2004 vad gäller tjänsteposten företagstjänster som inte ingår i någon annan grupp (inkl. förmedlingshandel, bruksleasing och koncernens interna tjänster som inte ingår i någon annan grupp) Vid uppskattningen utnyttjades landsfördelningen för utrikeshandel med varor. När det gäller exporten av tjänster är uppgifterna för år 2005 således inte helt jämförbara med tidigare års exportuppgifter för landsfördelningens del.
7. Tydlighet och konsistens
Finlands Bank utger uppgifterna om utrikeshandel med tjänster som en del av betalningsbalansen. Betalningsbalansens uppgifter om utrikeshandel med tjänster omfattar utöver de tjänster som offentliggjorts i statistiken över utrikeshandel med tjänster också transport, turism samt finansiella tjänster och försäkringstjänster.
De uppgifter om utrikeshandel med tjänster som publicerats i nationalräkenskaperna omfattar inte byggtjänster och indirekta finansiella tjänster (FISIM) tillägg i dem. För den del avviker uppgifterna från de uppgifter om utrikeshandel med tjänster som publicerats i betalningsbalansen.
Senast uppdaterad 22.1.2006
Statistik:
Utrikeshandel med tjänster [e-publikation].
ISSN=1798-3517. 2005,
Kvalitetsbeskrivning för statistiken över utrikeshandel med tjänster
. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 28.12.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/pul/2005/pul_2005_2006-12-20_laa_001_sv.html