Julkaistu: 26.10.2010
Jo joka toinen suomalainen käyttää internetiä useasti päivässä
Korjattu 26.10.2010 klo 10.
Ensimmäisessä taulukossa: Internetin käytön ja eräiden
käyttötapojen yleisyys 2010, %-osuus väestöstä lukujen
pyöristyksistä johtuvat korjaukset on merkitty punaisella.
Internetin käyttö yleistyy edelleen. Käyttäjiä on jo 86 prosenttia Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan. Sähköposti, verkkopankki ja tiedonhaku tavaroista tai palveluista ovat yleisimpiä netin käyttötapoja. Verkkoyhteisöihin on rekisteröitynyt 42 prosenttia suomalaisista. Miehet käyttävät nettiä useammissa paikoissa kodin ja työn ulkopuolella kuin naiset ja käyttävät yhteyteen useammin mobiileja laitteita.
Internetin käytön ja eräiden käyttötapojen yleisyys 2010, %-osuus väestöstä
Käyttänyt internetiä viim. 3 kk aikana | Käyttää internetiä yleensä useita kertoja päivässä | Käyttänyt sähköpostia viim. 3 kk aikana | Käyttänyt verkkopankkia viim. 3 kk aikana | Etsinyt tietoa tavaroista tai palveluista viim. 3 kk aikana | Lukenut verkkolehtiä tai televisiokanavien internetsivuja viim. 3 kk aikana | Ostanut verkon kautta viim. 3 kk aikana | Rekisteröitynyt yhteisöpalvelun käyttäjäksi | Seuraa jotain yhteisöpalvelua vähintään päivittäin | |
16-24v | 99 | 76 | 91 | 72 | 80 | 92 | 46 | 83 | 67 |
25-34v | 100 | 78 | 96 | 98 | 94 | 92 | 64 | 76 | 60 |
35-44v | 96 | 65 | 89 | 91 | 84 | 85 | 58 | 44 | 25 |
45-54v | 92 | 53 | 79 | 83 | 80 | 74 | 42 | 29 | 12 |
55-64v | 75 | 43 | 61 | 66 | 60 | 61 | 25 | 15 | 5 |
65-74v | 43 | 19 | 35 | 36 | 32 | 35 | 9 | 5 | 2 |
Miehet | 87 | 59 | 76 | 76 | 76 | 76 | 41 | 40 | 25 |
Naiset | 85 | 54 | 78 | 76 | 70 | 73 | 42 | 43 | 30 |
Yhteensä | 86 | 56 | 77 | 76 | 73 | 74 | 41 | 42 | 28 |
Vanhemmissa ikäryhmissä internetin käyttö yleistyy nopeasti. Internetin käyttäjien osuus 65–74-vuotiaista kasvoi vuodessa peräti kymmenellä prosenttiyksiköllä 43 prosenttiin. Nuoremmissa ikäryhmissä jo lähes kaikki käyttävät nettiä.
Internetiä käytetään paitsi yhä yleisemmin myös yhä useammin. Suomalaisista 72 prosenttia on internetissä päivittäin tai lähes päivittäin. Päivittäinen käyttö yleistyy kaikenikäisten parissa, mutta nopeimmin vanhemmissa ikäryhmissä. Internetin käyttö on jo niin runsasta, että se muodostaa valtaosan tietokoneen yksityiskäytöstä.
Yleisimmin internetissä tehdään arkisia asioita, jotka liittyvät sosiaalisiin suhteisiin, henkilökohtaiseen talouteen, ostoksiin ja joukkoviestimien seurantaan. Tutkimuksessa kysytyistä käyttötavoista yleisin oli sähköposti, jota oli käyttänyt 77 prosenttia vastaajista kolmen kuukauden aikana. Pankkiasioita oli netissä hoitanut 76 prosenttia ja lähes yhtä moni oli etsinyt tietoa palveluista tai tavaroista (74 %). Myös viranomaisten kanssa asioidaan yleisesti netissä. Tietoa oli viranomaisten verkkosivuilta hakenut joka toinen ja täytetyn lomakkeen oli lähettänyt lähes kolmannes vastaajista.
Joukkoviestimien seuraaminen myös netin kautta on hyvin yleistä. Esimerkiksi uutisia verkkolehdistä tai televisiokanavien nettisivuilta oli lukenut 74 prosenttia 16–74 -vuotiaista suomalaisista.
Niin sanottu sosiaalinen media ja verkkoyhteisöt ovat jo yleisessä käytössä. Johonkin yhteisöpalveluun (Facebook, Twitter, jne.) oli keväällä 2010 rekisteröitynyt 42 prosenttia 16–74-vuotiaista suomalaisista. Verkkoyhteisöihin osallistujat ovat toistaiseksi pääasiassa nuorempia netin käyttäjiä. Kaksi kolmesta nuoresta ja nuoresta aikuisesta seuraa jotain yhteisöpalvelua päivittäin.
Miehillä ja naisilla ovat tavallisimmat internetin käyttötavat ja -paikat sekä käytön useus hyvin samanlaisia, myös silloin kun tarkastelu tehdään ikäryhmittäin. Samoin internetin kautta jotain ostaneiden osuudet ovat miehillä ja naisilla yhtä suuria.
Miehillä ja naisilla on kuitenkin myös eriytyneitä käyttötarkoituksia. Naiset suosivat erityistiedon etsimistä internetsivuja selailemalla tai käyttämällä nettiä sosiaaliseen yhteydenpitoon. Miehet käyttävät internetiä useammassa tarkoituksessa kuin naiset. Miesvoittoisimmat käyttötavat liittyvät tiedostojen lataamiseen ja netin kirpputoreilla tai huutokauppasivuilla yksityistarkoituksessa käytävään tuotteiden ostoon tai myyntiin. Liikkuessaan kodin, työ- tai opiskelupaikan ulkopuolella miehet käyttävät internetiä useammin ja useammissa paikoissa kuin naiset. Lisäksi he käyttävät naisia useammin internet-yhteyteen matkapuhelinta tai ollessaan kodin tai työpaikan ulkopuolella, kannettavaa tietokonetta.
Internetin käyttötapojen yleisyydessä ei vuodessa tapahtunut kovin suuria muutoksia. Useimmat käyttötavat yleistyivät hieman, mikä oli lähinnä seurausta ylipäätään netin käytön yleistymisestä.
Lähde: Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2010, Tilastokeskus
Lisätietoja: Rauli Kohvakka (09) 1734 3448, Perttu Melkas (09) 1734 2511, tietoyhteiskunta.info@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (515,1 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Internetin käytön yleiset muutokset (26.10.2010)
- 2. Sukupuolittunut internetin käyttö (26.10.2010)
- 3. Sosiaalinen media: verkkomedian ja yhteisöpalvelujen käyttö (26.10.2010)
- 4. Tietoturvahuolet ja internetin käyttö (26.10.2010)
- Taulukot
-
Liitetaulukot
- Liitetaulukko1. Kotitalouden tietotekniset laitteet kotitalouden nettotulojen ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 2. Kotitalouden internet-yhteyteen käyttämät laitteet kotitalouden nettotulojen ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 3. Kotitalouden käytössä olevia kiinteitä ja langattomia laajakaistaliittymiä 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 4. Internetin käyttö, käytön useus sekä määrä iän, toiminnan ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 5. Internetin käyttö kotona, työ- tai opiskelupaikassa, jonkun toisen kotona tai jossain muualla iän, toiminnan ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 6. Internetin käyttö eräissä julkisissa tiloissa (jossain muualla, vrt Taulu 5.) iän, toiminnan ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 7. Internetin käyttötarkoitukset 3 kuukauden aikana sukupuolen mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 8. Internetin käyttö viestintään 3 kuukauden aikana 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 9. Internetin käyttö median seuraamiseen 3 kuukauden aikana 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 10. Internetin käyttö pelaamiseen, musiikin kuunteluun, elokuvien katseluun tai ohjelmien lataamiseen 3 kuukauden aikana 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 11. Internetin käyttö tiedonetsintään palveluista ja tuotteista, verkkopankkiin ja käytettyjen tavaroiden kauppaan 3 kuukauden aikana 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 12. Internetin käyttö työn, koulutuksen tai tiedon etsintään ja opiskeluun 3 kuukauden aikana 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 13. Sosiaalinen media 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 14. Sähköpostin käyttö 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 15. Ostokset ja tilaukset verkon kautta 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 16. Ostokset ja tilaukset verkon kautta tuoteryhmittäin sukupuolen mukaan 2010 (26.10.2010)
- Liitetaulukko 17. Saldoluku vastaajien arvioimasta internetin vaikutuksesta eräisiin arjen toimintoihin 2010 1) (26.10.2010)
- Laatuselosteet
Päivitetty 26.10.2010
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2010. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/sutivi/2010/sutivi_2010_2010-10-26_tie_001_fi.html