Julkaistu: 31.1.2019
Digitaalisten pelien pelaaminen nelinkertaistunut 25 vuodessa
Digitaalisten pelien pelaaminen on yleistä koko väestössä. Vaikka 10–14-vuotiaat pojat ovat yhä aktiivisimmat pelaajat, digipelaaminen ei ole enää vain lasten- tai nuorisokulttuuria. Ainakin kerran vuodessa digitaalisia pelejä pelasi yli puolet kymmenen vuotta täyttäneestä väestöstä. Osuus on nelinkertaistunut 90-luvun alusta. Samaan aikaan vähintään kerran kuussa pelaavien mediaani-ikä on noussut 19 vuodesta 35 vuoteen. Pelaamisen kasvu on ollut suurinta yli 44-vuotiaiden keskuudessa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen vuoden 2017 vapaa-aikatutkimuksesta.
Digitaalisten pelien pelaaminen vähintään kerran vuodessa, %
Mobiilipelit suosittuja lasten ja naisten keskuudessa
Mobiilipelit, esimerkiksi Pokémon Go, ovat suosittuja alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Mobiilipelit ovat suosituin pelityyppi vähintään kerran kuussa pelaavien alle 45-vuotiaiden naisten sekä tyttöjen ja poikien keskuudessa. Konsolipelien pelaaminen keskittyy alle 30-vuotiaisiin poikiin ja nuoriin miehiin. Yksin pelattavat tietokonepelit, kuten Pasianssi, ovat puolestaan suosituin pelityyppi vanhemmissa ikäryhmissä.
Digitaalisten pelien pelaaminen vähintään kerran kuussa pelityypeittäin 2017, %
Miehet pelaavat rahapelejä verkossa kolme kertaa niin paljon kuin naiset
Vähintään kerran kuussa verkkorahapelejä, kuten nettipokeria, pelasi 11 prosenttia 15 vuotta täyttäneestä väestöstä. Miehistä huomattavasti useampi (17 %) pelasi rahapelejä verkossa kuin naisista (6 %). Sosioekonomisista ryhmistä verkkorahapelejä pelasivat eniten työntekijät ja alemmat toimihenkilöt. Säännöllinen pelaaminen oli yleisintä kuitenkin alempien toimihenkilöiden keskuudessa sekä miehillä että naisilla. Alemmista toimihenkilömiehistä noin kolmannes (32 %) pelasi verkkorahapelejä vähintään kerran kuussa. Alemmista toimihenkilönaisista puolestaan noin joka kymmenes (11 %) pelasi säännöllisesti verkkorahapelejä.
Verkkorahapelien pelaaminen vähintään kerran kuussa 2017, 15 vuotta täyttäneet %
Vapaa-aikatutkimuksen tiedot kerättiin lokakuun 2017 ja tammikuun 2018 välisenä aikana. Tiedot kerättiin 10–14-vuotiailta ja 75 vuotta täyttäneiltä käyntihaastatteluina ja 15–74-vuotiailta joko verkko- tai postikyselyinä. Kaikkiaan tutkimukseen osallistui 7155 henkeä.
Lähde: Vapaa-ajan osallistuminen, Tilastokeskus
Lisätietoja: Juha Haaramo 029 551 3666, Riitta Hanifi 029 551 2946, Hannu Pääkkönen 029 551 3229, vapaa-aika@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jari Tarkoma
Julkaisu pdf-muodossa (490,9 kt)
- Katsaukset
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Konsoli-, mobiili- tai tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (1991, 2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 10. Yksin pelattavien tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 11. Selainpelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 12. Selainpelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 13. Oppimispelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 14. Oppimispelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 15. Verkkomoninpelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 16. Verkkomoninpelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 17. Verkkoroolipelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 18. Verkkoroolipelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 19. Harrastanut kilpapelaamista (eSports), 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 2. Konsoli-, mobiili- tai tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (1991, 2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 20. Harrastanut kilpapelaamista (eSports), 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 21. Antanut palautetta tai ollut kehittämässä peliä, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 22. Antanut palautetta tai ollut kehittämässä peliä, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 23. Verkkorahapelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 3. Tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (1991, 2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 4. Tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (1991, 2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 5. Konsolipelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 6. Konsolipelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2002, 2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 7. Mobiilipelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 8. Mobiilipelien pelaaminen 12 kk aikana, 15 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Liitetaulukko 9. Yksin pelattavien tietokonepelien pelaaminen 12 kk aikana, 10 vuotta täyttäneet (2017) % (31.1.2019)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Vapaa-ajan osallistuminen 2017 (31.1.2019)
Päivitetty 31.1.2019
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Vapaa-ajan osallistuminen [verkkojulkaisu].
Digipelaaminen 2017. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/vpa/2017/02/vpa_2017_02_2019-01-31_tie_001_fi.html